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실업계 고등학생들의 원자량에 대한 사전 지식을 고려한 탐구 수업의 효과

Title
실업계 고등학생들의 원자량에 대한 사전 지식을 고려한 탐구 수업의 효과
Other Titles
(The) Effects of Teaching Strategy based upon Preconceptions about Atomic Weight for Vocational High School Students
Authors
박균하
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Keywords
실업계고등학생원자량사전 지식탐구 수업
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 원자량에 대한 학생들의 사전 지식을 고려하여 물질의 입자성을 대표하는 원자번호, 질량수, 몰개념, 원자의 상대 질량 등을 바르게 이해하도록 할 수 있는 수업 전략의 개발과 그 효과를 알아보는 것이다. 연구 대상으로는 서울 시내 소재 여자 실업계 고등학교 2학년 2개반을 선정하였다. 이 중 1개반은 실험집단(실험반)으로, 다른 1개반은 비교집단(비교반)으로 분류하였다. 2개반에서 사전 검사를 실시한 다음 실험반에서는 5차시 동안 몰과 화학 반응식에 대한 탐구 중심 수업전략으로 수업을 진행하였고, 비교반에서는 교과서 중심의 전통적 수업전략을 사용해 수업을 진행하였다. 수업 처치 후 2개반 모두에서 객관식과 주관식 문항으로 구성된 사후 검사를 실시했다. 각 문항별 응답 내용을 분석해 학생들이 갖고 있는 개념을 알아보았고, 통계체리를 이용한 집단간의 점수차 분석으로 수업전략의 효과를 비교 해 보았다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 학생들이 갖고 있는 오개념은 수업을 통해서 쉽게 바뀌지 않는다. 2. 본 연구의 수업 처치 후, 원자량이 원자의 상대질량임을 인식하는 학생수가 증가하였다. 3. ^(12)C의 원자량을 제외한 모든 원소의 원자량은 정수가 아님을 인식하는 학생수가 증가하였다. 4. 사전 검사 점수는 유의미한 차이가 없었고, 사후 검사 점수는 유의미하게 높았다. 인지수준별 통계 처리 결과 본 연구의 수업전략이 과도기의 학생들에게 특히 효과적이었음을 알 수 있다.;In this study an inquiry-oriented teaching strategy based upon students' preconceptions about atomic weight has been developed and the effects of this strategy are analyzed. The subjects are 100 second grade vocational high school students and they were divided into two groups. The experimental group was treated with instructions developed in this study and the control group was treated with traditional instructions. Tests have been given before and after the class instructions. The conclusion are as follows: 1. Students' misconceptions have not been changed much through the class instruction in this study. 2. After the instruction, more students are firmly recognized that atomic weight is the relative mass instead of real atomic mass. 3. Students who distinguish atomic weight and mass number were increased through the instruction. 4. The post test scores of experimental group was higher than that of control group while the pre test scores of two groups were not different. 5. The developed teaching strategy turned out to be more effective for students in the Piagetian.
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