View : 22 Download: 0

장애유아에 대한 비장애유아의 긍정적 태도 증진을 위한 프로그램의 효과에 관한 연구

Title
장애유아에 대한 비장애유아의 긍정적 태도 증진을 위한 프로그램의 효과에 관한 연구
Other Titles
Effects of the program for positive attitudes of nonhandicapped preschool children toward handicapped peers
Authors
노은미
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Keywords
장애유아비장애유아긍정적 태도프로그램특수교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The age of genuine industrialization through the Industrial Revolution and the World WarⅠ,Ⅱ has brought a lot of changes to modem people. Their way of thinking shifted from a conventional thought into the creation and pursuit for something new and convenient. According to a convenient life-style, growing interest in beauty gradually required marked individuality and originality in the field of clothing textile. Aspiration ?or nature appeared in various sphere as materialism has surged by the development of industry. This phenomenon was the same in clothing textile. Nature became an important motive of textile patterns as people's interests in nature increased considerably. This thesis has its object for diversification of textile patterns through the expression of contingency by internal necessity in which this researcher tried to represent its inner thought and subjective world by motivation of nature. The following theoretical studies are to be a help for the research of textile patterns design which coincides with changing psychology in fashion of the public. First, consideration into the origination of textile patterns and the flow from the past up to date. Second, examination into the necessity of handcraft dyeing design in clothing textile with the development of industry. Third, study of theoretical background of the accidental effect which play an important role as expressive spreading techniques. Fourth, organization of season concept and image map by analyzing into the tendency of clothing textile patterns since 1994 and overall flow of fashion. According to these theoretical background, this researcher designed contingency and intended accidental effect, taking advantage of the spreading techniques, which are shown through the abstract expressionism in the modem fine art and oriental painting. Experiment on the spreading technique, a distinctive feature of this project, also helped theoretical understanding. As interests in appearance are getting important, various clothing textile patterns are required in compliance with the trend of the times emphasizing on individuality. In this respect, this thesis wants to be of service to the development of textile pattern design by creative and functional study of design.;장애 아동 교육에 있어서 통합의 긍정적인 효과가 입증되어 왔으며, 이에 따라 보다 성공적인 통합교육을 위한 요인들에 관한 연구가 이루어져 왔다. 특히, 장애 유아의 통합교육은 학령기 아동의 통합에서 보다 사회·언어적 발달에서 긍정적인 영향력이 크며, 이러한 사회·언어적 발달에서의 긍정적 효과를 강조할 때 성공적인 통합교육을 위한 요인들 중에서 장애 유아에 대한 비장애 유아의 태도가 무엇보다 중요하고 결정적이라는 연구들이 이루어져 왔다. 즉, 비장애 유아의 태도가 보다 긍정적일 때 효과적인 통합이 이루어질 수 있는 것이다. 그러나 대부분의 연구들에서 장애 유아에 대한 비장애 유아의 태도가 부정적임이 나타났다. 비장애 유아의 부정적인 태도는 통합교육에 있어서 커다란 방해요소로 작용하여 물리적인 통합에 머물게 한다. 그러므로 실질적이고 성공적인 통합을 위해서 장애 유아에 대한 비장애 유아의 태도를 긍정적으로 변화시킬 수 있는 프로그램의 제공이 필요하다. 따라서 본 연구는 유치원에 다니는 비장애 유아 38명을 대상으로 실험 집단과 통제 집단으로 구분하여 실험 집단에게 장애에 대한 이해를 하게 하고, 모의 장애 체험과 집단 토론을 통해 개인적 차이를 경험하고 수용함으로써 장애 유아에 대해 보다 긍정적인 태도를 발달시키도록 돕는 프로그램을 실시하고 그 효과를 알아보고자 Esposito와 Peach(1983)가 작성한 Primary Student Survey of Handicapped Persons(PSSHP)를 사용하여 사전·사후 검사를 하였다. 교수 프로그램은 Just Like Me! Disability Awareness Activities(Maine Planning and Advisory Council on Developmental Disabilities, 1989)를 장애 영역별로 선택하여 실시하였고, 사전·사후 검사에서 사용한 설문은 장애 유아에 대한 이해, 장애 유아에 대한 선호도, 장애 유아에 대한 친근감, 장애 유아에 대한 거부감, 장애 유아에 대한 두려움, 장애 유아와의 동일시로 구성되어 있다. 결과의 통계적 처리는 실험 집단과 통제 집단에서 프로그램의 실시 전과 후의 차이에 대한 차이를 분석하고, 각 하위 항목에서의 차이에 대한 차이를 분석하기 위해 SAS 프로그램을 사용하여 t검증을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 프로그램을 실시한 실험 집단과 실시하지 않은 통제 집단의 사전 검사와 사후 검사의 차이에서 통계적으로 의미있는 차이를 보였다. 즉, 실험 집단 유아들이 통제 집단 유아들보다 장애 유아에 대해 긍정적인 태도 변화를 보였다. 각 항목에서는 '장애 유아에 대한 이해'와 '장애 유아와 자신과의 동일시'에서 실험 집단과 통제 집단간에 통계적으로 유의한 차이를 나타냄으로써 실험 집단의 유아들이 보다 긍정적인 태도 변화를 보였고, 다른 4개의 항목들, '장애 유아에 대한 선호도', '장애 유아에 대한 친근감', '장애 유아에 대한 두려움'에서는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 본 연구의 결과는 비장애 유아에게 장애를 이해하고 장애인의 욕구와 특성을 알 수 있도록 고안된 프로그램을 제공하였을 때 장애 유아에 대한 비장애 유아의 태도가 긍정적으로 변화했음을 보여줌으로써 이러한 긍정적인 효과를 장애 유아의 통합교육의 성공을 위해 적용함에 있어서 태도변화를 위한 프로그램을 개발하고 실시하는 것이 중요하다는 것을 시사하고 있다. 또한, 연구 결과는 장애 유아에 대한 설명이나 모의 장애 체험, 집단 토론 등의 구조적이고 다양한 활동들로 이루어진 프로그램이 장애 유아에 대한 비장애 유아의 긍정적인 태도 변화에 영향을 미쳤음을 의미하고 있다. 따라서 장애 유아의 성공적인 통합교육을 위해 이러한 긍정적인 효과를 쉽게 적용할 수 있도록 구조화되고 다양한 활동으로 이루어진 태도 변화 프로그램에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE