View : 24 Download: 0

특수학교와 특수학급 교사의 직무스트레스와 대처방법 비교

Title
특수학교와 특수학급 교사의 직무스트레스와 대처방법 비교
Other Titles
(A) comparative study of the coping strategies with job stress of special school teachers and special classroom teachers
Authors
이연주
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Keywords
특수학교특수학급교사직무스트레스대처방법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In Modern art, textile art IS recognized as a traditional Combination of the practicality and the beauty which is artist's over - all purpose and creativity of a craft which is the form of art with the aesthetic style. Also a textile art has been started to be recognized as a component of an art that has an infinite geometrical possibilities, thus it has taken an important role in geometrical art. According to the flow of a plurality of a modern art as the above, I used fabric dyeing, which is a part of the textile art, as a method to express the modeling and through this, I wanted to show the endless creativeness of an artist and my own style that freely expresses the pure formative art. On top of all these, I've also used the artist's feeling, sprit, intention and theology that are in dream which is the motive of an expression, and with all these I've introduced the abstract expressions thru the picturesque screen compositions mainly with the colors and the textures. The basic intention of this study is about method to reflect both of a symbolistic materials and to find out the method to approach to a stage where you can express your inner process to an outer expression. Therefore the material and spirit cannot be isolated and this is a chapter that expresses the harmony and the balance of these two and thus is hoping to be effective in visual wise. The followings are the main ideas resulted from this study. First, Dream has been the Source of ever new creation. Second, the application of new technology, i.e. computer - aided design enables to produce images or patterns not available before. Third, textile design can be benefited by the efforts to bring together the two diverging spheres. So. this researcher is to contribute toward promoting and progressing the development of textile design to be the basis of fashion, by fitting to the life cycle of fashion of international market to be changed very fast momently, with the study of creative design, through the grafting upon art, after getting out of the formalized and universalized design.;본 연구는 특수교사들이 일상생활에서 경험하는 스트레스와 그 대처방법의 차이를 분석하고 관계를 파악하는 데 그 목적이 있으며, 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 구체적으로 제시한 연구문제는 다음과 같다. 1. 특수학교와 특수학급 교사의 직무스트레스와 대처방법에는 차이가 있는가? 2. 특수학교와 특수학급 교사의 배경변인(연령, 결혼여부, 성별, 교사경력, 전공유무, 직위, 담당학생수, 학생의 장애정도)에 따라 직무스트레스와 대처방법에는 차이가 있는가? 3. 특수학교 교사와 특수학급 교사의 직무스트레스 유발요인과 대처방법과의 관계는 어떠한가? 연구 대상은 서울시 특수학교 교사 76명과 특수학급 교사 131명으로 Wilson's Stress Profile for Teachers'와 대처방법 측정 질문지를 연구도구로 사용하였으며, 얻어진 자료들을 연구문제에 따라 t검증 및 상관계수를 산출하여 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 특수학교 교사에 비해 특수학급 교사의 직무 스트레스 수준이 유의하게 높았으며, 대처방법에 있어서도 특수학급 교사가 정서완화적 대처와 사회적 지지추구를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 2. 특수학교 교사와 특수학급 교사의 배경변인별(연령, 결혼여부, 성별, 교직경력, 전공유무, 직위, 담당 학생수, 학생의 장애정도)에 따른 직무 스트레스와 대처방법에 있어서도 유의한 차이를 나타내었다. (1) 두 집단 모두 35세 미만의 교사집단이 높은 직무 스트레스 수준을 나타내었다. (2) 기혼의 특수학교 교사 집단과 미혼의 특수학급 교사 집단이 높은 스트레스를 나타내었다. (3) 특수학교 여교사 집단과 교직경력 5년 미만의 특수학급 교사 집단의 스트레스 수준이 높게 측정되었다. (4) 기타사항으로 특수학급의 경우(특수교육 전공교사와 평교사 집단의 스트레스가 높고, 담당 학생수가 적은 교사의 스트레스가 높게 측정된 반면에, 특수학교의 경우 학생의 장애정도가 심할수록 교사의 스트레스가 높게 나타나기는 하지만, 담당 학생수와는 관계가 없는 것으로 나타났다. 3. 특수학교 교사집단은 내적 갈등이 심한 교사일수록 사회적지지 추구의 대처방법을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 그러나, 특수학급 교사집단은 스트레스로 인한 심리 정서적 징조가 강한 교사일수록 정서완화적 대처방법을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 요컨대, 특수학교와 특수학급 교사집단 간의 비교에서는 특수학급 교사집단의 직무 스트레스가 상대적으로 높은 수준을 나타내고 있으며, 대처방법에 있어서도 비교우위를 나타내고 있다. 구체적으로 특수학교 교사집단에 비해 특수학급 교사집단이 학생행동에서 유발되는 스트레스와 학부모와의 관계에서 유발되는 스트레스 및 자신의 내적갈등에서 비롯되는 스트레스 수준이 높았으며, 대처방법에 있어서도 특수학급 교사들이 정서완화적 대처와 사회적 지지추구를 많이 사용하는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE