View : 807 Download: 0

비행정서 장애 청소년을 위한 미술 요법 사례연구

Title
비행정서 장애 청소년을 위한 미술 요법 사례연구
Other Titles
(A) Study of Art Therapy among the emotionally Disturbed Adolescents : The case of Adolescents at 'Sun-Rising Village'
Authors
임향규
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
정서 장애청소년미술요법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The juvenile days are not only a transitional period to move into the adults but also a very vague unassigned period owing to a dual charasteristic which is consisted of affirmances and admirations for the adults days as well as denials and disruptions about the system of childhood. These juvenile days are a preparing stage to reach completion of character and to function as a member of society. And also they feel some misgivings emotionally because of physical, psychological and mental shifts and have possibilities to commit a crime or delinquencies. It is very important to accomplish sound methods and crime prevention on these juveniles to lead next generation, and to consider a counterplan on juvenles deliquent so that they lead a sound social life by reforming, remedying and preventing a second offense with cares and steady measures for proper guidanes. Therefore, the purposes of the study are 1) to decrease affirmatively a restlessness and trough through more directive and concrete art activity experiences 2) to solve the interception of language communication 3) to help and relax social isolations 4) to inquire the effects of art therapy for the juveniles delinquent who are seized with emotional disturbance and a sense of alienation. Based on these concepts, the contents of the study are as followings: First it has examined ' an impedient in emotion', 'the juveniles delinquent' and 'the concept of art therapy 'as the basic step through documents inquiries. Second, based on documents inquiries, it has been planned an art therapy program among the juvenile delinquent and executed at Sun-Rising Village', a sheltered home designated by the Family Court in Pochun Kyungki-do, from Dec. '95 to Feb. '96. Third, Ten juveniles ① who didn't follow the director's directions ②who didn't adapt well to the community life ③ who were disturbed emotionally were selected as the object of the study among juveniles delinquent by the head of 'Sun-Rising Village'. Fourth, in order to investigate the effects of art therapy through the program executed the juveniles, it compared and evaluated mental states of juveniles and the effects of therapy by discriminating an estimation befor the exeution of program from an estimation aftion after the exeution of program which was included 'House - Tree - Person: H-T-P' pictures test and 'Kinetic - House - Tree - Person: K-H-T-P' pictures test. And also the processes and results were described each time. The analysis of R. C. Bums(1987) which were tried a new analysis method with modifying the theories of Abraham Maslow. It is obvious that a systematic experts training and a structual program development based on general situations of art therapy are urgent, aid the results of the study by subjected juveniles delinquent are as follows: 1. In case the juveniles who lived in a sheltered home seperated from a society, emotional disturbances and a sense of alienation of them were released through art activity program. 2. In case the introspective or closed juveniled who lacked of verbal expression, they could express and solve their feeling through art expression activities. 3. In case the juveniles who lacked of patience and resistance against variations, the art activities supplied with experiences of varied expressions as well as objects and materials with varied kinds decreased inordinate resistance reactions and released a social isolation.;청소년기는 아동기 체제의 부정과 붕괴가 진행되어 성인기로 옮겨지는 과도기이며, 한편으로는 성인에 대한 동경과 긍정이 따르고 성인 체계가 형성되는 이중적 특색으로 인하여 매우 애매한 소속 불명의 시기이다. 이와 같은 청소년기는 인격의 완성을 기하고 사회인으로서의 기능을 취하기 위한 준비 단계이며, 신체적·심리적·정신적인 현격한 변화로 인해 자칫하면 충동적 행동에 이끌려 정서적으로 불안정하거나 범죄 및 비행을 할 가능성이 있다. 다음 세대의 주인공이 될 오늘의 청소년들에 대한 건전한 육성책 및 범죄예방책의 수립은 물론, 이미 탈선하고 있는 비행 청소년들의 교정과 치료, 그리고 이들에 대한 보호와 꾸준한 선도 사업으로 재범을 방지하여 건전한 사회 생활을 영위하도록 대책을 강구하는 일은 참으로 중요한 일이다. 따라서 본 연구의 목적은 정서적으로 볼안하고 소외감에 사로잡힌 비행 청소년들에게 좀더 직접적이고 구체적인 미술 활동 체험이 불안과 갈등을 보다 긍정적으로 감소시켜 주고, 언어소통의 차단을 해소하며, 사회적 고립성 등을 완화시킬 수 있도록 도우며 미술요법의 효과를 규명하고자 함이다. 이와 같은 개념을 전제로 본 연구에서는 다음과 같은 내용을 다루었다. 첫째, 문헌 고찰을 통한 기초적 단계로 '정서 장애'와 '비행 청소년' 그리고 '미술 치료'의 개념에 대해 살펴 보았다. 둘째, 문헌 고찰을 기본으로 하여 비행 정서 장애 청소년들을 대상으로 한 미술 치료 프로그램을 계획하였으며, 연구는 '95년 12월부터 '96년 2월까지 가정법원 수탁 기관인 경기도 포천의 '해뜨는 마을'에서 실시하였다. 셋째, 연구 대상의 표집 방법은 그 기관의 책임자가 비행 청소년들 중 ① 지도자의 지시에 잘 따르지 않고, ② 공동체 생활에 잘 적응하지 못하며, ③ 정서적으로 불안한 청소년 10명으로 선정하였다. 넷째, 대상 소년들에게 제시된 프로그램을 통한 미술 치료적 효과를 알아보기 위해 프로그램 진행 전 평가와 진행 후의 평가로 나누어 '집-나무-사람(House-Tree-Person: H-T-P)그림 검사'와 '동작성-집-나무-사람(Kinetic-House-Tree-Person: K-H-T-P)'를 실시하여 소년들의 심리 상태와 치료의 효과를 비교·평가하였으며, 치료 과정 및 결과를 각 회별로 기술하는 방법을 사용했다. 그리고 연구의 분석 방법으로는 Abraham Maslow의 이론을 수정하여 새로운 분석 방법을 시도한 R.C. Burns(1987)의 분석을 따랐다. 미술 치료의 전반적인 현황을 바탕으로 체계적인 전문가 교육과 구조적인 프로그램 개발이 시급하다는 것은 자명한 사실이지만, 특히 비행 정서 장애 청소년을 대상으로 한 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 사회적 접촉이 어려운 시설에 있는 청소년의 경우, 미술 활동 과정을 통하여 정서적인 불안과 갈등이 다소 완화되었다. 2. 언어적 의사 표현이 용이하지 않은 극히 내성격이거나 폐쇄된 소년의 경우, 자유로운 미술 표현 활동을 통해 감정 표현, 감정 해소를 할 수 있다. 3. 변화에 대한 저항이나 인내심이 적은 소년의 경우에 있어서 다양한 방법으로 재료와 도구를 사용함으로써, 다양한 표현의 체험을 제공하는 미술활동이 비정상적인 거부 반응을 하는 태도를 감소시키고 사회적 고립성 등을 완화시킬 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE