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로이 리히덴슈타인의 회화에 나타나는 만화적 표현연구

Title
로이 리히덴슈타인의 회화에 나타나는 만화적 표현연구
Other Titles
Study on comic expression of roy lichtenstein's paintings
Authors
이은영
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
로이 리히덴슈타인회화만화표현연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Roy Lichtenstein(1923- ) is a representative pop artist, who has created various production for his 40 years career. In the American world of art of 1960s, the emergence of pop art was expression of resistance which tried to abolish the barrier between traditional high class art and popular art. The Abstract Expressionism which used to lead American post-war painting failed to awake interest of painters any more who got accustomed to the mass-production and consumerism culture which industrial development accompanied. That was because emergence and function of mass media contained the social character, therefore pop art positioned itself as lively art movement capturing the character of popular society and popular culture. Lichtenstein used as objet of pop art the American comic strip which was popular during 1940-50s, making it much more primary colored and comic than the original cartoons. Lichtenstein, who established the concept that the comic also can become an art by introducing comic into fine art, conveys the everyday aspect of modern American society through the comic image of his painting. The character of his painting is feature of moderns and shows the everyday life of moderns at the same time. Lichtensteins painting which used the comic image has originality in the point of subject and techniques. Particularly having interest in the characteristic of print media, he combined the image of commercial technique with the traditional painting by using Ben-day dots and project. The use of project not only transformed the composition of original comic by magnifying small painting but also re-compose it in another point of view. Those techniques were commonly used description method in his various paintings and the ones which show his originality as well. Especially his Ben-day dots can be found in almost entire area of his work, including painting, printing, sculpture and recent series of interior. Another remarkable characteristic of his work is use of dialogue balloon. That balloon, which is an essential part of the painting, indicates the characteristics of figures in the comic strip. In other words, Lichtenstein plainly discloses the identity of moderns in his work through the dialogue inside the balloon. Lichtenstein described the instable American post-war society through the media called comic. His comic can be broadly divided into war-image and romance-image. Through the war-comic, he tried to create ideal male character. And by describing woman as the obedient image, he created the domestic ideal female character of 1950s. By using the comic image, Lichtenstein has pursued unique area of his own which shows a phase of modern society and by reevaluating the normality of objet, he extended the field of painting. His use of comic strip has the meaning in the point that the first, it made significant contribution to bringing up the comic which had been regarded as low to the level of art and the second, it reconciled the fine art and commercial art by representing comic using the commercial printing technique.;로이 리히텐슈타인(Roy Lichtenstein, 1923∼)은 팝 아트의 대표적인 미술가로 40여년 간의 경력을 통하여 다양한 미술 작품을 창조하였다. 1960년대 미국 미술계에 있어서 팝 아트의 출현은 기존의 고급 예술과 대중 예술의 경계를 허물고자 하는 저항으로 표현되었다. 전후 미국 회화를 주도하던 추상표현주의는 산업의 발달과 함께 등장한 대량 생산과 소비 문화에 익숙해진 미술가들의 관심을 더 이상 끌지 못했다. 이것은 매스 미디어(Mass Media)의 출현과 그 기능이 사회적인 성격을 내포하고 있었기 때문이며, 이에 따라 팝 아트는 대중 사회·대중 문화의 성격을 표현하여 활발한 예술 운동으로 자리잡게 된다. 리히텐슈타인은 1940-50년대에 걸쳐 미국에서 유행했던 만화를 팝 아트의 오브제로 사용하면서 구성이나 색상면에서 실제의 만화보다 더욱 더 원색적이고 '만화적인' 그림으로 완성시켰다. 만화를 순수 미술에 도입시킴으로써 만화를 예술이 될 수 있다는 개념을 정립시킨 리히텐슈타인은, 자신의 그림에서 나타나는 만화의 이미지를 통하여 미국 현대산회의 일상의 모습을 전달하고 있다. 그의 작품에 등장하는 주인공들은 현대인들의 모습임과 동시에 현대인의 일상적인 삶을 드러낸다. 만화를 이용한 리히텐슈타인의 회화는 내용면이나 기법적인 면에서 독창성을 나타낸다. 그는 특히 인쇄 매체의 특성에 깊은 관심을 가지고 벤 데이 망 점(Ben-day dot)과 환등기를 사용함으로써 전통적인 회화에 상업 기술의 이미지를 결합하였다. 환등기의 사용은, 작은 그림을 확대함으로써 원래의 만화가 가지고 있던 구성을 바꿀 뿐만 아니라, 새로운 시각으로 재 구성할 수 있게 해 주었다. 망점 기법과 환등기의 사용은 그의 다양한 작품에서 공통적으로 사용 된 표현방법이었으며, 그의 독창성을 드러내주는 기법이기도 했다. 특히 망점은 회화 뿐만 아니라 판화, 현대 조각, 그리고 최근의 인테리어 시리즈 등 그의 전반적인 작업에서 나타난다. 또한 그의 작품에서 두드러지는 특징은 대화 풍선의 사용이다. 대화 풍선은 만화의 내용을 나타내는 중요한 부분으로, 만화 속의 인물들의 성격을 표현한다. 즉 리히텐슈타인은 대화 풍선 안의 '말'을 통해 만화속에 등장하는 현대인의 실체를 적나라하게 드러낸다. 리히텐슈타인은 전후 혼란스러운 미국의 사회를 '만화'라는 매개를 통하여 표현했다. 그의 만화 이미지는 크게 전쟁 이미지와 로맨스 이미지로 분류할 수 있다. 그는 전쟁 만화를 통하여 이상적인 남성상을 만들려고 노력했고, 순종하는 여성상으로 여성의 이미지를 표현함으로써 1950년대 가정적인 이상형의 여성의 모습을 창조했다. 리히텐슈타인의 만화를 이용하여 현대 사회의 한 단면을 보여주는 자신만의 독특한 영역을 추구했으며, 만화가 가지고 있는 일상성을 예술적인 맥락으로 재평가함으로써 회화의 영역을 확대시켰다. 그의 만화 이용은 첫째, 이제까지의 저급한 문화에 속해있던 만화를 예술적인 차원으로 끌어 올리는데 공헌을 했으며, 둘째, 만화를 표현함에 있어 상업적인 인쇄 기법을 사용함으로써 순수 미술과 상업 미술의 화해를 가져 왔다는 점에서 의의를 가진다.
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