View : 36 Download: 0

고등학생의 영문 독해에 있어서 연결어구의 역할에 관한 연구

Title
고등학생의 영문 독해에 있어서 연결어구의 역할에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Role of Connectives in Reading Comprehension
Authors
김수진
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
고등학생영문독해연결어구영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
독해란 독자와 글의 상호작용을 통해 독자가 글 안에 주어진 정보를 바탕으로 의미를 구축해 나가는 과정을 말한다. 성공적인 독해를 하기 위하여 학습자는 단지 단어의 뜻과 문법 규칙을 잘 알고 각 문장을 정확하게 번역할 수 있어야 할 뿐 아니라, 글의 전반적인 요지를 파악할 수 있어야 한다. 연결어구는 명제들 간의 논리적인 관계를 드러내어 독자가 글의 전반적인 요지를 파악하여 능률적인 독해를 할 수 있게 도와준다. 따라서 본 연구의 목적은 우리 나라 고등학생의 영문 독해에 있어서 글의 문장 구성 패턴을 인식하는 실마리가 되어 주어진 정보간의 상호적인 관계뿐만 아니라 글의 전반적인 요지를 파악하는 데 도움을 주는 연결어구의 역할에 관하여 연구, 조사를 하고자 한다. 이러한 목적을 위하여 고등학교 1학년과 2학년, 총 187명을 연구 대상으로 선정하여, 두 가지 종류의 실험, 즉 독해 지문 속의 연결어구 강조 여부에 따른 독해력 평가와 길이 차이에 따른 연결어구 이해력 평가를 실시한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 전체 실험 대상 학생들의 경우에는 독해 지문 속의 연결어구를 강조한 것이 독해에 도움이 되지 않았으나, 하위 집단인 1학년의 경우에는 독해 지문 속의 연결어구를 강조한 것이 글의 전반적인 내용의 이해에 도움이 되었음을 알 수 있었다. 둘째, 상위 집단인 2학년은 하위 집단인 1학년보다 연결어구 이해도가 높았다. 그리고 전체 실험 대상에게 있어서 한 문장내 혹은 두 문장 사이에 사용된 연결어구 문제의 정답률이 세 문장 이상의 여러 문장 내에 사용된 연결어구 문제의 정답률보다 높았다. 이러한 결과들로 글의 길이가 길어지면 하위집단의 학생들은 글의 논리적인 관계를 추론하는 데 더 많은 인지적인 어려움을 겪음을 알 수 있었다. 셋째, 연결어구 이해력과 독해력간의 상관관계가 높았고, 따라서 연결어구 이해력은 독해력을 예측하는 척도로 사용될 수 있음을 알 수 있었다. 이상 논의한 것을 종합해 보면, 연결어구는 독자가 글의 논리적인 구조를 이해하고 파악할 수 있게 하고, 글의 논리적 구조를 파악하는 것은 전반적인 글의 요지를 이해하는데 도움을 주어 독해력 향상에 기여할 수 있으며, 이것은 하위집단이 길이가 긴 글을 읽을 경우에 더욱 그러하다는 것을 알 수 있었다. 이러한 결론은 연결어구가 학생들의 독해력을 향상시킬 수 있는 중요한 요인 중의 하나로 인식되어야 함을 시사해 준다. 본 연구는 고등학생들을 대상으로 시험 방식을 통해 독해시 연결어구의 역할을 조사 연구하였는데, 앞으로의 연구에서는 수업 시간에 실제로 연결어구에 관하여 가르치는 것이 독해에 도움을 주는지를 연구해야 할 필요가 있다. 그리고 학교 현장에서 글의 논리적인 구조와 그것을 드러내는 연결어구를 가르치는 효과적인 지도 방안에 관한 연구가 필요하다.;Reading comprehension is a process wherein readers interact with a text and thereby construct the meaning of the text. Successful reading comprehension in L2 lies not only in knowing the rules of grammar and vocabulary, but also in understanding the relationship and the global meaning presented in the text. In that sense, connectives play a crucial role in reading comprehension since they make explicit the logical relations between propositions and signal textual organization. Therefore, the purpose of this study is to investigate the role of connectives in L2 text comprehension. For this purpose, one hundred and eighty-seven first and second-grade high school students took two kinds of tests. The first was a reading comprehension test and the second was a comprehension test for diagnosing the understanding of connectives. The major results are as follows: First, the bolded connectives had a significant impact on the reading comprehension of the first-graders, only in the items measuring students' ability to capture the global meaning of a text. Second, the second-grade students showed higher comprehension scores for connectives than the first-grade students. Especially students at both levels performed a test composed of one or two sentences better than a test composed of several sentences. These suggest that less skilled learners have more cognitive load in inferring implicit logical relations when a text becomes longer. Third, there was the high correlation between connective tasks and text comprehension. This implies that connective tasks can predict text comprehension. In conclusion, connectives play an important role in directing readers' attention to the logical structure in a text and facilitating readers' comprehension by capturing the global meaning of a text. These results suggest that the role of connectives should be considered in teaching as one of the important factors to improve students' reading comprehension. At the same time, more useful methods and appropriate techniques to teach connectives should be developed. Consequently, the study on the effectiveness of teaching connectives in the classroom should follow this research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE