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가전제품과 관련된 과학지식에 대한 일반인의 인식

Title
가전제품과 관련된 과학지식에 대한 일반인의 인식
Other Titles
(A) Study on the Public View of Scientific Knowledge throuh the Electric home Appliances
Authors
李善玉
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
가전제품과학지식일반인
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근 가전제품을 생산하는 기업에서는 제품홍보를 위한 광고뿐만 아니라, 과학 개념에 대한 시리즈 형식의 광고나 컴퓨터 교실 운영과 같이 사용자의 과학적 소양에 도움을 주는 홍보를 계획, 진행하고 있다. 그러나 아직까지 그 노력은 미비하며 일반인들에게 보편화되지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 가전제품과 관련된 과학 지식에 대한 일반인들의 인식을 알아보기 위해 설문조사를 하였다. 설문은 학력에 관계없이 서울, 인천 시내에 거주하는 20세에서 60세 미만의 남·여 200명을 대상으로 조사하였고, 직업별로는 학생, 주부, 판매 및 서비스직, 행정 및 사무관련직, 전문직 및 전문 기술직 둥에 종사하는 사람들을 대상으로 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 일반인들이 과학과 관련하여 가장 밀접히 접하게 되는 것은 가전제품이며, 특히 여성의 경우 남자들에 비해 주로 가전제품을 통해 과학을 접하고 있다. 2. 가전제품과 관련된 과학용어에 대한 이해정도는 남자가 여자보다 이해하고 있는 용어의 항목이 많고, 학력이 높고, 전문직에 종사하는 사람일수록 이해하는 항목수가 많은 것으로 나타났다. 이에 반하여 전업 주부의 경우 직업을 갖고 있는 사람들보다 이해의 항목수가 월등히 적은 것으로 나타나 주부에 대한 각별한 사회적인 관심과 제도적인 뒷받침이 요구되어진다. 3. 기업의 제품 설명서에 대해서는 응답자의 28.0%가 불만족을 나타냈고, 그에 대한 가장 큰 이유로서 원리나 구조를 강조할 뿐 제품에 어떻게 반영되었는지에 대한 설명 부족을 들었다. 또한 소비자가 알고 싶어하는 내용으로는 39.0%의 응답자가 실생활과 관련된 직접적인 유용성을 들었다. 4. 응답자의 87.9%가 기업의 발행물 중 제품안내서를 밭아본 적이 있으나 가전제품과 관련된 과학용어의 이해시 제품안내서의 도움을 받았다고 응답한 사람은 2.6%에 불과했다. 5. 가전제품 생산기업에서는 제품과 관련된 발행물 배포시 홍보 차원 외에, 제품에 사용된 원리나 용어에 대한 설명을 덧붙인다면 일반인들에게 과학지식을 전달함에 있어 기여를 할 수 있으리라 기대된다.;Recently huge electronic companies are promoting their technology through advertisements and educational programs. However, their efforts to provide educational programs are minuscule. In this paper, the researcher analyzed the educational effect of the electric home appliances in relation to science, Questionnaire were distributed to a wide of citizens. (People who lived in SEOUL and INCHEON, between 20 years to 60 years old, There were student, housewife, sales person, service workers, clerks and technical engineers) Among the respondents, 31% felt that big electronic 1 appliance company should take responsibility in educating providing social programs to their consumers. Men's knowledge of scientific terminology is greater than women's, and among the women, the housewife's understanding is the least than other occupations. 28.0% of respondents are unsatisfied with a product's manuals, because its manuals only emphasize a simple principal or setup. Therefore, 39.0% of respondents wish to know the practicalities of the products, 87.9% of respondents received a product's manuals from the enterprise, but only 2.6% acquired scientific knowledge through manuals. It is anticipated that when the corporation which makes the electric home appliances distributes its manuals the addition of the explanation of the scientific principle and terms related to the products contributes to non-expert's understanding the natural science.
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