View : 542 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author전경애-
dc.creator전경애-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000020573-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173557-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020573-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract유아기는 수학에 대한 기본적 능력의 발달이 시작되는 시기이다. 특별히 이 시기에 발달된 기본적인 수 개념과 기초적인 계산 능력은 일상생활의 수학적 경험과 학교 교육에서의 수학교육에 중요한 영향을 미치게 된다. 한편, 전조작기의 발달단계에 있는 유아기의 특징을 고려했을 때 유아들에게 추상성을 바탕으로 하는 수 개념을 교육하는 일은 쉽지 않기 때문에 교육 방법에 있어 적절한 교육적 전략이 필요하다. 음악은 유아들의 흥미와 집중을 유도할 수 있고 인지적 측면에서 수 개념의 추상성을 구체화하는데 도움을 주기 때문에 적절한 교육적 중재로 사용되어 지고 있다. 본 연구에서는 이러한 유아기 수학교육의 중요성 및 음악의 교육적 중재로서 가치를 고려하여 유아 교육의 다양한 영역에서 활용되고 있는 음악을 수학교육에 접목함으로써 수학교육의 기초가 되는 수 개념 성취도의 변화를 확인하고자 하였다. 본 연구는 만 5세의 유아 44명을 실험집단 22명, 비교집단 22명의 두 집단으로 나누어, 실험집단에게는 수 개념 향상을 위한 음악프로그램을 실시하였고 비교집단에게는 수 자유 놀이 시간을 제공하였다. 본 프로그램은 5일 동안 1일 1회, 50분씩 총 5회기 실시되었으며 노래, 음악과 동작, 음악요소를 활용한 음악 게임, 악기 연주, 음악극으로 구성되었다. 각 회기의 활동에서는 수세기, 일대일 대응, 수 인식, 더하기와 빼기, 전체와 부분의 수학 개념이 집단의 학습 성취도에 따라 단계적으로 제시되었다. 검사 도구는 수 개념 성취도 검사를 위해 Stanford 조기 학교 성취도 검사Ⅱ(Stanford Early School Achievement Test Ⅱ:SESAT Ⅱ)의 수 개념 부분 16개 문항을 발췌하여 사용하였다. 사전검사와 사후검사는 검사자 2명이 각각 유아들에게 일대일 방식으로 실시하였으며 문답식 질문으로 진행되었다. 결과는 SPSS 14.0을 사용하여 사전검사와 사후검사를 통해 수집된 실험집단과 비교집단의 자료의 평균 및 표준편차를 산출하고 t검증에 의해 분석하였다. 연구 결과에서, 음악프로그램에 참여한 실험집단의 유아들은 그렇지 않은 유아들보다 수 개념 성취도 총점에서 유의미한 차이(t= 4.327, p=0.000, p< .05)가 있는 것으로 나타났다. 수 개념 하위 목록의 성취도를 간략하게 정리하면, 첫째, 음악프로그램에 참여한 실험 집단의 유아들은 그렇지 않은 유아들보다 수 개념 하위 목록인 수세기(p=0.002), 일대일 대응(p=0.000), 더하기와 빼기(p=0.009)의 세 가지 항목의 성취도 점수에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 음악 프로그램에 참여한 실험집단의 유아들은 그렇지 않은 유아들보다 수 개념 하위 목록인 수인식과 전체와 부분의 두 가지 항목의 성취도 점수에서는 유의미한 차이를 보이지는 않았으나 실험집단이 비교집단에 비해 더 많은 성취도 점수의 증가를 나타내었다. 결론적으로, 유아의 수 개념 성취도 향상을 위한 음악프로그램은 수 개념 중 하위 목록인 수 세기, 일대일 대응, 더하기와 빼기의 성취도에서 집단 간 유의미한 점수 차이를 나타내었으며, 수 개념 하위 항목인 수 인식과 부분과 전체의 성취도에서는 실험집단이 비교 집단에 비해 유의미하지는 않지만 더 높은 점수의 증가율을 나타내었다. 이러한 결과는 음악프로그램을 구성하고 있는 음악 활동과 음악의 요소들이 수 개념 이해에 효과적으로 작용하여 수 개념 성취도를 증가시켰다고 할 수 있다.; The Early childhood is the best time to start developing the fundamentals of basic mathematics. Especially, The basic abilities of concepts of number and calculations skills, which are developed during early childhood will affect the daily mathematical experiences and education for humans. On the other hand, considering that this period in life is the preoperational period, to teach concepts of number based on abstraction to infants is not easy. Therefore, there must be an appropriate educational strategy. Music can be used as an appropriate educational medium, helping in raising interests in infants using mathematics and materializing abstraction in concepts of number. This study considered the importance of education in mathematics and the value of music in early childhood as an effective medium in infant education. The study will examine the changes in achievement rate of concepts of number through the music program. This study consisted of 44 five year old children. They were split up in to two groups. The experimental group consisted of 22 children and the comparative group also 22 children. The experimental group was exposed to the Musical program where as the comparative group was exposed to play time using mathematical tools. The musical program on the selected children were applied 5 times, made up of once a day for 50 minutes a session. The program included music activities such as a singing, music and movement, musical games including musical facts, playing the musical instruments, musical story and the concepts of number activities such as counting, one to one correspondence, number recognition, addition and subtraction and part and wholes. Before beginning the musical program, children were tested by measuring their concepts of number, we used the Stanford Early School Achievement Test Ⅱ(SESAT Ⅱ) adapted by Lee, Gi-Hyun. After all the treatments were completed, the children were tested again using the same test method. After the Experiment we analyzed the results pre and post-test for effectiveness of the musical program on the children's concepts of number. The data was analyzed using the SPSS14.0 program and the T-test was used to measure the success. The Results of this study are as follows: The Experimental group (The group exposed to the musical program on the children's concepts of number) showed, statistically significant positive difference in the concepts of number marks when compared to the comparative group (The group who were not exposed to the musical program) in the total marks of number's concept.: Classification (t=4.327, p< .05). First, The Experimental group showed statistically significant positive difference when compared to the comparative group in the total marks of counting(p=0.002), one to one correspondence(p=0.000) and addition and subtraction(p=0.009). Second, The Experimental group did not show statistically any significant difference when compared to the comparative group in the total marks of number recognition and a part and wholes. but the Experimental group still showed more of an increase in the rate of number recognition and part and wholes than the comparative group. In conclusion, the Music Program for improvements in achievement of the concepts of number showed statistically significant positive differences between the experimental group and the comparative group in the areas of counting, one to one correspondence, addition and subtraction in the sub-section of concepts of number. Even though in other areas such as number recognition and a part and whole the music program did not show any statistically significant difference, there was a small increase in the rate compared to the comparative group. The above results show that the musical activities and facts, which consisted of musical program, positively affected the achievement rate of concepts of number.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 5 C. 용어 정의 6 Ⅱ. 이론적 배경 7 A. 유아 수학 교육 7 1. 유아 수학 교육의 목적 및 방향 7 2. 유아기 수학 10 B. 유아 음악교육 16 1. 유아 음악교육의 역할 16 2. 유아의 음악활동 17 C. 음악과 유아 수학 교육 21 1. 음악지능과 수학 관련 지능 23 2. 뇌 과학 측면에서의 수학과 음악학습 관계 25 3. 음악과 수학 개념의 통합 28 Ⅲ. 연구 방법 32 A. 연구 대상 32 B. 연구 도구 33 1. 유아 수학 성취 검사 33 C. 연구 절차 34 1. 연구 기간 및 설계 34 2. 음악 프로그램의 구성 및 내용 34 D. 자료 분석 45 Ⅳ. 연구 결과 46 A. 음악프로그램이 유아의 수 개념 성취도에 미친 영향 46 1. 수 개념 총점 46 2. 수 세기 48 3. 일대일 대응 49 4. 수 인식 51 5. 더하기와 빼기 53 6. 부분과 전체 55 Ⅴ. 결론 및 제언 58 A. 결론 58 B. 제언 60 참고문헌 62 부록 75 ABSTRACT 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent962333 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title음악프로그램이 유아의 수개념 성취에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effects of Musical Program in early childhood Concepts of Number-
dc.creator.othernameJeon, Kyungae-
dc.format.pageⅸ, 85 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악치료교육전공-
dc.date.awarded2007. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE