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조선시대 포목 상감 문양에 관한 연구

Title
조선시대 포목 상감 문양에 관한 연구
Other Titles
Research Regarding Shaping Costume of King Majesty at Chosun Era
Authors
설혜강
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
조선시대포목상감문양
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The history of Inlay has been long duration in Which it can be seen at the primary king era of Mesopotamia that the shell peel was used for the eye of the material of king majesty. In old era of Egypt the skill of pressing the ivory developed, and that the terms of the king majesty so-called "SangKam" in Korean has derived from the elephant ivory into the wood. That is to say the bronze's sword and short knife of the gold craft by Mikene can be seeked for silvering in the bronze's looking glass of the Greece. Other different each tool or material is used in orient and western which has been continued during the era of old through modern, and it began almost simultaneously in Chuo country-China and Egypt. The instance of shaping king majesty with the line of gold and silver making hole from the gold metal plane on the metal material of bronze, iron, steel etc. It is called as "Go1 Sang Kam" means bonic king majesty. The other one of Inlay is short in its history that is Eunik temple Hyngwan of Buseok Temple of the kimi year stored in the Dongkuk University, and the king majesty law appears on the poem of Euniksa at Chosun era(1739). Presently it may be seen long chronically that Euniksa Hyangwan of Myongbusuk temple of kimi year has been most long costume king majesty or the earlier than this technology. However at present the fore going of these relics can not be discovered. The technique of the bonic king majesty fashioned at Coryo era has attained the decorated door poeted on the bronze body on the whole. However, Euniksa Hyangwan of Myongbusok temple at Chosun era is a comtume king majesty, and the techniques or material with Hyangwan at Coryo dynasty is distinguishly different that these two entry codes of the king majesty must be classified to the decoration code creative expression of the king majesty. In the meantime the creative character of the costume king majesty and a variety of research on the expressive techniques are required as it should be highly evaluated in its value such as sense of creativity science and efficience that the incessantly research should be done to be applied variably in connection with the beauty and modern living culture in the artificial object. The purport of this research aimed at the pulsation of Korean traditional inlay, and at the same time it studies for the transmission of the old costume or shaping among the metal art craft, and develop an appropriate/ applicable shapping in the modern metal fine craft. The result of the research followed it is as follows. 1. Mainly in the two(2) kinds of bonic king majesty and costume king majesty fro the mtal fine art and craft inharitated by our ancestor, the embroidery fine art craft of the costume king obtained fro the relic materials of the costume king majesty was aimed at a way for searching with creating the giving off the romance and high level living civilization in life. 2. It is aimed at reflecting to the creative operation for the modern metal fine art craft developing constantly and surving for its characteristics and merit with having pride and self-respect. 3. The traditional pulsation of the entrance techniques be maintained and it becomes a factor or core for new expression of the creativity and it should be used for new products based on the scientific sence in the industry. 4. The excellence of our traditional fine art craft disappearing in the western fine art education in uniformity of middle & high schools should be encouraged, and that the support from the ministry of education in order to provide the expense for the textbooks and the concern and concentration for the students and teachers anre to be encouraged to participate in the program. In the study of costume or shaping of the king majesty at Chosun dynasty. It must be re-realized of the artificial object in the living which may be conected with the romantic beauty and life as eliminating from the simplicity of nonsense in uniform degree given by the machine products for the techniques depending on the modern small production cost.;금속 공예의 표면 장식법은 포목 상감과 골상감 기법이 있다. 이 기법중에 창의성과 다양한 표현 기법이 있는 포목 상감에 특히 많은 연구가 요구되고 있다. 독창성과 과학성, 효율성 등의 가치를 높이 평가하기 위해 조형 영역의 미를 현대 생활 문화에 결부시켜 다양하게 응용할 수 있도록 이 문제를 다루어 보고자 하였다. 본 연구의 목적은 금속 공예중 한국 전통 상감 기법의 맥락을 살펴봄과 동시에 전승된 문양을 연구하여, 현대 금속 공예에 적합한 무늬를 적용·발전시키는데 목적을 두고 있다. 본 연구에서는 조선시대 포목 상감에 대한 연구 자료 문헌 및 국립중앙 박물관을 비롯하여 각 대학 박물관의 소장품들과 인사동의 골동품상과 개인 소장품을 조사·분석하였다. 아울러 현대 작품은 작가들의 작품들을 조사하여 그 형태에 적절한 문양의 포목상감 기법을 이용하여 제작할 수 있도록 디자인의 방향 설정 및 창작품 제작의 방안을 모색하였다. 앞에서 밝힌 자료를 중심으로 조선시대 포목 상감 문양에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 1. 우리 조상들이 물려준 금속 공예품 중 골상감과 포목 상감의 두 종류중 주로 포목 상감 수공예로 생활속에서 풍기는 정서와 격조높은 생활 문화를 창조할 수 있는 길을 모색하여 보고자 하였다. 2. 우리 것에 대한 자부심과 긍지를 갖고 그것의 특징과 장점을 살려 포목 상감을 계승·발전시켜 현대 금속 공예의 창조적 작업에 반영하고자 한다. 3. 전통적인 포목상감 기법의 명맥을 유지(維持)하여 공예가들에게는 수공예의 새로운 창작 표현을 위한 요소가 되며 산업에는 그 과학성을 바탕으로 하여 새로운 제품에 이용될 수 있어야 할 것이다. 4. 중·고등학교의 획일적인 서양 미술 교육에서 사라져가는 우리 전통 공예의 우수성을 장려하고, 접할 수 있는 교과 내용 및 실기 시간에 작업을 할 수 있도록 기회가 마련되어 교사 및 학생의 관심과 호응을 찾도록 교육부의 지원이 있어야겠다. 조선시대 포목 상감은 현대의 대량 생산 체제에 의한 기능 위주의 기계 생산 제품이 주는 무미건조할 정도의 단순함이나 획일적인 느낌에서 벗어나, 정서적인 미와 생활을 결부시켜 줄 수 있는 생활속의 조형물로써 재인식되어야 할 것이다.
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