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농구경기에서 승패자팀의 특성과 경기결과 결정요인분석

Title
농구경기에서 승패자팀의 특성과 경기결과 결정요인분석
Other Titles
Factor analyzing to decide to basketball game result and characteristics of winner and loser team in the basketball game
Authors
오수산나
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
농구경기승패자팀경기결과결정요인분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 농구경기에서 승패자팀의 특성과 경기요인의 공헌도를 분석하기 위해서 승패자팀의 경기내용의 특성을 분석하고 승패에 영향을 미치는 주요한 요인을 규명하여 전술개발의 기본과 자료가 되는 팀 경기내용을 분석하고 경기운영의 특성을 파악하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 94-95 농구대잔치에 참가한 여자부 예선 78경기(156개팀)를 연구대상으로 하였다. 본 연구에서 사용된 조사도구는 대한농구협회에서 사용하고 있는 기록용지를 기초로 작성하여 농구경기 승패에 영향을 미칠 것으로 예상되는 3점슛, 2점슛, 자유투, 총득점, 공격리바운드, 수비리바운드, 루즈볼, 어시스트, 속공, 인터셉, 브로킹, 굿 디펜스, 디펜스 헬드볼, 바이얼레이션, 로스트 볼, 파울의 16개 항목을 관찰 기록하였다. 자료분석을 위하여 본 연구에서 사용한 통계 분석기법은 M과 SD, 그리고 %를 산출하였고 경기요인간의 상호상관계수(correlation coefficient)와 유의차 검증(α=0.05)을 실시하였으며 중다회기분석(multiple regression analysis)법으로 분석하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 농구경기에서 승패자팀의 특성과 그 성적에 미치는 요인을 연구한 결과는 다음과 같다. 첫째 16개 경기요인을 요인별로 분석한 결과 승자팀이 패자팀보다 어시스트와 속공 등의 공격적 요인이 높게 나타났으므로 승자팀은 적극적인 자세로 공격형 농구를 전개하였으며, 방어에 있어서는 특히 브로킹이 패자팀보다 높게 나타났는데 이것은 농구경기에서 득점과 직결되는 슛을 제지한 것이므로 승자팀은 공격과 방어에 있어서 조화로운 플레이를 펼쳤다고 할 수 있다. 반면 패자팀은 방어적 요인의 결과가 승자팀보다 높게 나타났으므로 수비형 농구를 전개했다고 할 수 있다. 그러나 적극적인 수비를 펼쳤다고 하기에는 승패팀간의 차이가 미약하므로 패자팀과 방어내용은 소극적이라고 할 수 있다. 둘째 승패팀간 3점슛, 2점슛, 자유투의 득점비율은 3점슛은 승자팀이 24.70%를 나타냈고 패자팀은 30.49%로 패자팀이 승자팀보다 약 5.79%정도 높게 나타났으나 2점슛의 득점비율은 승자팀이 59.07%를 나타냈고 패자팀이 54.99%로 승자팀이 약 4,08%정도 높게 나타났다. 자유투의 득점비율은 승자팀이 16.23%를 나타냈고 패자팀이 14.52%로 승자팀이 약 1.71%정도 높게 나타났다. 세째 농구경기에서 승패요인 중 경기승패에 가장 큰 공헌을 한 결정적 요인은 수비리바운드이며, 그 다음은 파울, 루즈볼, 어시스트, 인터셉, 바이얼레이션의 순서로 영향을 미치고 있으며, 그 외 요인들은 경기 승패에 거의 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다.;The purpose of this study analyze characteristics of game content of winner and loser team in order to analyze contribution of game factor and winner and loser team characteristics, define major factor effected winning and losing, analyze team game content to be basic and data of tactics development, grasp game operating characteristics. To achieve this purpose use a woman preliminary match 78 game (156 team) participating 94~95 Basketball Jumbo Series as study object. Instrument of this study is drawn up record paper using Korea Basketball Committee, observe and record 16 lists, three point shoot, two point shoot, free throw, total point, offense rebound, defense rebound, loose ball, assist, fast break, interception, brocking, good defense, defense hald ball, violation, lost ball, foul, which is expecting to effect winning and losing of basketball game. In order to analyze data, this study use statistical analyzing technique like M, SD, % , compute correlation coefficient, verify significant differences(α=0.05), analyze multiple regression analysis. The following is the result of study that is characteristics of winner and loser team and effective factor to record through the study method and procedure in the basketball game. First, after analyzing 16 game factor respectively, winner team played harmonically between offense and defenes because winner team had higher offensive factor which is assist and fast break, did usually more offensive style play, and in terms of defense especially had higher blocking which is directly connected with shoot than loser team. The other side, loser team has higher defensive factor than winner team, did usually more defense style play. But, there are little difference between winner and loser team, we know that loser team did usually more defensive and nagative play. Second, examining the score rate of three point shoot, two point shoot, free throw, three point shoot in winner team had 24,70% and in loser team had 30,49% therefore loser team had more 5,79% than winner team but, at the rate of two point shoot winner team had 59,07% and loser team had 54,98% therefore winner team approximately had more 4,08%. At the rate of free throw winner team had 16,23% and loser team had 14,52% therefore winner team had more 1,71%. Third, in the basketball game, we know that decisive factor which most contribute to winning and losing of game is defense rebound, and then foul, loose ball, assist, interception, violation orderly effected on the game, other factors rarely did not effect on winning and losing game.
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