View : 22 Download: 0

구성주의에 입각한 수학과 수학교육에 관한 고찰

Title
구성주의에 입각한 수학과 수학교육에 관한 고찰
Other Titles
(The) Study of Mathematics and Mathematic Education from Constructivism
Authors
김아영
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
구성주의수학교육수학과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대는 수학을 필요로 하는 사회이다. 이러한 사회는 인간이 단지 수학능력을 요구하는 것이 아니라 활발한 수학적 사고를 할 수 있게 되기를 요구한다. 이것은 곧 기능으로써의 고정된 지식이 아니라 지식을 구성할 수 있는 능력을 요구하는 것이다. 그래서 본 연구는 구성주의적 관점을 도입하여 수학과 수학교육에 대해 고찰해 보았다. 이를 위해 먼저 구성주의에 대한 일반적 논의를 한 다음 그것을 수학과 수학교육이라는 영역에서 해석하고 그 적용 방안을 기존의 학습전략들에 근거해 추출해 보았다. 그 결과, 수학과 수학교육에 대해 구성주의 관점을 채택하는 것은 교수방법적 적용에 있어서도 큰 변화를 가져온다는 것을 알게 되었다. 첫째, 교사와 학생 간, 학생과 학생 간의 의사소통이 이루어지는 수업 환경이 채택된다. 즉 교실이 대화와 토론의 장이 된다. 둘째, 형식적 수학에 앞서 비형식적_수학이 강조된다. 결과보다 과정이 강조된다. 세째, 수학교육의 개선은 수학교사의 교육-교사 학습-으로부터 시작될 것이다. 이러한 결과를 토대로 제시된 수업 모형이 실제로 이용될 수 있는 방법과 영역에 대한 구체적인 연구가 후속되어야 한다.;Modern society needs mathematics. This condition needs human not to have only calculation ability but to have active mathematical thinking. This needs human not to have fixed knowledge as skill but to have capacity constructing knowledge. So this study inquires mathematics and mathematics education in view of constructivism. For it, after I make a general discussion about constructivism, and I abstract its application base on the existing teaching-learning strategy. As a result, to adapt constructive point of view about mathematics and mathematic education changes application of teaching method a lot. First, communication between teacher and student or between student and student achieved in classroom environment. That is, classroom becomes the field of conversation and discussion. Second, informal mathematics is emphasized more than formal mathematics. The process is emphasized more than the results. Third, to improve mathematic education, mathematics teachers must be reeducation. On the Basis of this result, concrete study must follow about actual method and boundary in suggested teaching-learning model.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE