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중학교 신·구 과학 교과서 중 물리영역의 내용비교 연구

Title
중학교 신·구 과학 교과서 중 물리영역의 내용비교 연구
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY OF THE PHYSICS SECTION IN BOTH THE NEW AND OLD EDITIONS OF VARIOUS MIDDLE SCHOOL TEXTBOOKS
Authors
오미숙
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
중학교과학 교과서물리영역내용비교신 과학교과서구 과학 교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 제6차 교육과정에 의해 개정된 8종 24권의 교과서와 제5차 교육과정에 의한 5종 15권의 교과서 중 물리영역의 내용을 비교 분석하여 물리교육의 기초 자료를 제공하고 교과서의 새로운 발전에 기여하고자 한다. 연구 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 1. 제6차 교육과정은 제5차 교육과정에서 나타난, 학습내용의 수준이 높고 교양으로서의 과학이 아니며, 탐구학습에 대한 구체적 제시가 부족하다는 등의 문제점을 보완하여 과학교육의 최근 동향을 반영하고 탐구활동을 강화하였으며 학습내용을 쉽게 하고, 과학·기술·사회의 관련문제들을 도입하여 실생활에의 적응능력을 높이도록 하였다. 2. 신·구 과학교과서가 전체 지면수에 있어서는 별 차이가 없지만(신교과서 871.2면, 구교과서 849.8면), 총 탐구활동수는 신교과서가 평균 199.1개이고, 구교과서는 131개로 차이가 심해 신교과서가 탐구활동을 강조하였다고 보며 그림·사진수는 증가(신교과저 760.9개, 구교과서 725개)하고, 표수(신교과서 49.7개, 구교과서 55개)와 문제수(신교과서 692.7개, 구교과서 719개)는 감소하여 전체적으로 내용이 쉬워졌다고 하겠다. 3. 신·구 교과서의 물리영역의 내용을 비교 분석하면 물리영역이 다른 영역에 비해 지면수, 탐구활동수, 문제수가 차지하는 비율이 신교과서에서 증가하였으며 총 탐구활동수는 신교과서가 40.5개로 구교과서의 25.2개보다 증가하였고, 표수를 제외한 그림·사진수, 문제수, 읽을거리수, 정리·요약수, 보충·심화수가 모두 증가하여 신교과서가 내용이 풍부해지고 체계적으로 정리가 잘 되어 있어 학습에 많은 도움이 된다고 하겠다. 4. 탐구활동의 내용이 신교과서는 '실험', '관찰', '분류', '측정', '자료해석', '조사', '토의' 등으로 구분되어 있고, 공통 탐구활동수도 신교과서는 30개, 구교과서는 18개로 차이가 심하였다. 5. 신교과서는 부록의 내용이 구교과서보다 다양하여 학습에 도움을 주도록 하고 있으며, 인용·사진자료의 출처를 밝히고 있어 바람직하다고 보겠다.;The purpose of this study was to compare and analyze the physics section in 8 different publishers' science textbooks (24 books in all) revised according to the 6th education guideline, and 5 companies' science texts(15 books in all) whose revision reflects the 5th education guideline. This study will provide basic data on physics education and, one hopes, contribute to the improvement of textbooks. The results of this study are as follows : 1. The 6th education guideline addresses two main recurrent problems: a too-high level of content and a shortage of details explaining the practical application of theoretical rules. It also takes into account recent trends in science education. increases the use of experiments, makes the content of textbooks easier (by the introduction of real-life material) and so enhances the student's appreciation of the application of these lessons to actual life. 2. There is little difference in the overall page length of the new and old editions (the new ones are 871.2 pages on average, the old ones 849.8 pages). But the discrepancy in the total number of practical works that the new editions have(199.1 works on average, whereas the old editions offered only 131) shows that these practical works are given much more emphasis than before. The increase in the number of pictures and photographs(the new editions have 760.9 pieces on average, the old editions 725) and the decrease in the number of both tables(the new editions have only 49.7 tables on average, the old editions 55) and questions(only 692.7 questions on average, down from 719) indicates that the contents generally have become somewhat easier. 3. Comparing and analyzing only the physics section of these new and old editions of textbooks, one notes an increase in the number of pages, in the preportion of practical works and in the number of questions. This is in marked contrast to some of the other, non-physics sections. The total number of practical works is 40.5 in the new editions on average, rather than 25.2 in the old. The increase in the number of pictures, questions, reading articles, notes, and intensive research projects (i,e., in everything except the number of tables) makes the new editions substantial, systematic and well arranged, and thus helps students perform their primary obligation to study. 4. Practical works in the new editions are broken down into experimentation, observation, classification, measurement, understanding of materials, research and discussion. There is also a difference in the number of common practical works, in that the new editions have 30 on average, while the old editions averaged 18. 5. The appendices of the new editions present a wide range of information and thus help students to work. It is commendable that the new editions (finally) reveal the sources of the materials quoted and the pictures contained therein.
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