View : 20 Download: 0

과학관 이용자 만족도 평가에 관한 연구

Title
과학관 이용자 만족도 평가에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Evaluation of visitors' Satisfaction in Science Museum
Authors
최고운
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
과학관이용자만족도 평가
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
우리는 과학 기술 정보의 변화가 생활에 커다란 영향을 미치고 있는 시대에 살고 있다. 과학관은 국민의 과학의식함양에 큰 역할을 감당할 수 있는 한 장소이므로, 이용자의 요구에 부합되는 과학관의 개선 방안을 점검하는 일은 매우 중요하다. 현재 우리나라의 과학관의 관람현황을 살펴보면 학교 견학 형태가 주를 이루고 있다. 따라서 본 연구에서는 현재 과학관의 주 이용자인 학생과 교사의 의견을 중심으로 과학관의 실태를 파악하고 개선방안을 고찰하였다. 연구의 대상은 과학관으로서 국립중앙과학관, 서울특별시 과학교육원, 어린이회관, LG사이언스홀의 4개 기관이며, 각각의 기관을 견학한 경험이 있는 학생 702명과 교사 35명이다. 설문조사를 실시하여 이용자의 만족도를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 과학관의 전시실은 교육 및 전시에 중점을 두고 있으며, 내용면에서 비중을 두고 있는 면이 서로 다르게 나타났다. 전시실의 견학시간대는 오전9시-오후5시 정도로 거의 비슷했다. 2. 각 학교에서 견학기관의 선정은 협조공문과 교과목적의 적합성판단에 의해 특별활동중심으로 이루어지고 있다. 교사들은 견학시 애로사항에 대해 견학기관과의 연결이나 교통편, 학생 및 학부모의 반응을 들었다. 3. 학생들은 과학관 주요요소의 중요도에 대해 교육적 기능, 견학의 편리성, 전시 수준, 환경 및 분위기등에 고른 분포를 보였으며, 현재 각 과학관의 견학 편리성과 환경 및 분위기는 만족도가 떨어졌다. 4. 교사들은 과학관 주요요소의 중요도에 대해 교육적 기능(32.4%), 전시수준(27.4%), 견학의 편리성(20.6%), 환경 및 분위기(17.6%)의 순으로 반응하였다. 5. 기관별 상대적 만족도에서는 설명 방식과 흥미유발, 환경의 항목에 대한 만족도가 변수로 작용하였다. 본 연구의 결과 과학자의 이용자 평가는 첫째, 현재 과학관 전시실의 이용자들에게 어느 정도 만족감을 주는가에 대한 지표를 마련하고, 둘째, 다른 과학관의 비교기준을 제공하여. 셋째, 과학관의 존재를 정당화하고 , 넷째, 과학관의 서비스 수준을 향상시키는데 유용한 자료를 제공할 수 있다.;We live in the times when the change of science and technology has a good place to develop the science mind of people. Therefore it is very important to investigate the needs of its visitors to improve Science Museum. Present situation shows that group visit is a major form of visit to Science Museum in Korea. So, in this paper the actual conditions of the museums were investigated and researched on the basis of the visitors' opinion. The 4 different museums observed are National Science Museum, Seoul Institute of Science Education, Children's center, LG Science Hall. "he 702 students and 35 teachers having visited at least one were surveyed on the degree of satisfaction. The results are as follows. 1. Science Museum operation geared basically to creating science climate for teenagers and adults which enhances them to learn science first hand. 2. A Visit is carried out by some definit factors; official documents or teachers' decision on educational effect, 3, Selected 4 elements of Science Museum are 'visit convenience', 'exhibit level', 'educational function', 'environment & climate'. Relative importances of them are equally distributed in the survey of students. 4. The choice of using and attending a Science Museum by teacher depends on following order of factors :The first is educational function i.e. whether the museum has relevant scientific contents and explanations for educational purpose. The second is whether the museums facilities are easy to use, nicely set up and convenient to go. 5. Relative degree of satisfaction to each Science Museum depend on several variables; explanation, interest, environment & climate. As a result, this paper offers 4 data; first, it gives an index of visitors' satisfaction; two, it sipplys comparative standard between Science Museums; three, it justify being of Science Museum; four, it will be useful als materials to service development of Science Museums.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE