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중학교 신, 구 과학 교과서 중 물리영역 실험에 관한 비교 연구

Title
중학교 신, 구 과학 교과서 중 물리영역 실험에 관한 비교 연구
Other Titles
(A) Comparative Study of the Experiment Section in Both The New and Old Editions of Various Middle School Textbooks
Authors
이수영
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
중학교과학 교과서물리영역
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 제6차 교육과정에 의해 개정된 8종 24권의 중학교 과학 교과서와 제5차 교육과정에 의한 5종 15권의 교과서중 실험 실습 영역을 대상으로 그 분량과 내용, 그리고 필요한 기구 및 재료를 분석하였다. 연구 결과 얻어진 결론 및 제언은 다음과 같다. 1. 제6차 교육과정은 학습내용의 수준이 높고 교양으로서의 과학, 그리고 탐구 학습에 대한 구체적 제시가 부족하다는 둥 제5차 교육과정에서 나타난 문제점을 보완하여 과학 교육의 최근 동향을 반영하고 탐구활동을 강화하였으며 학습내용을 쉽게 하고 과학·기술·사회의 관련문제들을 도입하여 실생활에의 적응능력을 높이도록 하였다. 2. 신·구 과학 교과서가 지면수에 있어서는 별 차이가 없지만 (신교과서 871.2, 구교과서 849.8면), 총 탐구활동수는 신교과서가 평균 198.8개이고, 구교과서는 136.2개로 차이가 심해 신교과서가 탐구활동을 강조하였음을 알 수 있다. 3. 탐구활동의 내용이 신교과서는 '실험', '관찰', '분류', '측정', '자료해석', '조사', '토의' 등으로 구분되어 있고, 공통 탐구활동수도 신교과서는 124개, 구교과서는 80개로 차이가 심하다. 4. 실험내용은 구교과서의 것과 동일한 것이 대부분이다. 많은 수의 PSSC과정 실험이 들어있어 학생들이 탐구적 실험을 하도록 하기 위해서는 많은 수의 실험을 실시하는 것보다는 몇 가지 실험을 정선하여 충분한 시간을 주면서 지도하는 것이 바람직하게 보인다. 5. 교육부 고시에 의한 중학교 과학과 교구 기준표는 신교과서와 잘 맞지 않는 부분이 있어 이에 대한 수정이 요구된다.;In this study, I compared the quantity and contents of practical works in new science textbooks with those of old textbooks and analyzed textbook practical works in several aspects to search ways which improve text book practical works for the better so middle school students can study science more inquisitively. The results of this study are as follows : 1. The 6th education guideline addresses two main recurrent problems : a too high level of content and a shortage of details explaining the practical application of theoretical rules. It also takes into account recent trends in science education, increases the use of experiments, makes the content of textbook easier and so enhances the student's appreciation of the appreciation of these lessons to actual life. 2. There is little difference in the overall page length of the new and old editions(the new ones are 871.2 pages on average, the old ones 849.8 pages). But the discrepancy in the total number of practical works that the new editions have 198.8 works on average, whereas the old editions offered only 136.2 shows that these practical works are given much more emphasis than before. 3. Practical works in the new editions are broken down into experimentation, observation, classification, measurement, understanding of materials, research and discussion. There is also a difference in the number of common practical works, in that the new editions have 124, while the old editions 80. 4. Physical section of new science textbooks include about 20.7% of PSSC practical works. The students should be directed not to do many practical works but to do a few inquisitive practical works. 5. The standard instrument table for middle school science course published by the education authorities should be improved to be suitable for the new textbooks.
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