View : 679 Download: 0

중학교 3학년 애니메이션 수업에서 집단탐구법이 학습동기 유발과 학업성취도에 미치는 영향

Title
중학교 3학년 애니메이션 수업에서 집단탐구법이 학습동기 유발과 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Group Investigation(GI) Model on The Learning Motivation and The Academic Achievements in Animation Classes of Middle School 3rd Graders
Authors
이지예
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 중등 미술과에서 집단탐구법(Group Investigation: GI) 모형을 적용한 수업이 중학생의 미술 학습동기유발과 학업성취도에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. GI 모형은 협동학습의 한 모형으로 과제의 선정에서부터 학습계획, 집단과제의 분담, 집단보고에 이르기까지의 모든 과정이 집단 구성원들 스스로의 자발적인 협동과 논의로 진행된다. 이에 많은 연구 논문들에서 GI 모형이 학습 동기유발과 학업성취도에 매우 효과적임이 입증되었지만 미술과에서의 GI 협동학습 모형에 관한 연구는 미비한 실정이다. 이에 본 연구에서는 미술과에서 GI 협동학습 모형을 개발하기 위해 제7차 미술과 교육과정의 중요한 바탕이 되는 구성주의 학습원칙에 비추어 다양한 협동학습모형들의 특성 및 장단점을 고찰하였다. 또한, GI 협동학습 모형을 적용한 미술과 수업의 개발을 위해 교사가 주제를 제시하되, 주제 내에서 자율적으로 하위 과제를 선택할 수 있는 중학교 3학년 애니메이션 단원을 선정하여 GI 모형의 수업절차에 맞추어 설계하였다. 이렇게 설계된 협동학습 수업을 대전 유성구에 위치한 D중학교 3학년 33명을 대상으로 2006년 4월 3일부터 4월 26일까지 3주 동안 실시하였다. GI 협동학습 모형을 적용한 수업은 총 6차시로 구성되었으며 1주에 2차시씩 45분씩 90분간 실시하였다. 한편 같은 학교 3학년 33명 한 학급에는 같은 단원을 대상으로 주로 강의식 개별 학습 형태인 전통적인 미술 수업을 실시하였다. GI 협동학습을 적용한 미술 수업이 전통적인 미술 수업에 비해서 중학생의 학습동기유발과 학업성취도에 미치는 영향을 검증하기 위하여 실험 전에 각 집단에 사전 검사를 실시하여 두 집단의 동질성을 입증하였다. 본 연구에 사용된 학습 동기 검사지는 박종미(2003)의 논문에서 사용된 문항을 본 연구에 맞추어 제작하였다. 또한, 학업성취도검사지는 학생들의 보고서 내용을 중심으로 제작되었으며 내용의 타당도는 미술과 선생님들과의 협의를 통하여 검증하였다. 실험 후에는 사후 검사를 각 집단에 실시하여 협동학습을 적용한 미술 수업이 중학생들의 학습동기유발과 학업성취도에 미치는 영향을 알아보았다. 검사 결과는 SPSSWIN 통계프로그램(Ver.10.0)을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, GI 협동학습을 적용한 집단이 전통적인 방법의 미술 수업을 받은 집단에 비해 학습동기유발에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(t= -3.968, p < 0.001). 둘째, GI 협동학습을 적용한 집단이 전통적인 방법의 미술 수업을 받은 집단에 비해 학업성취도에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(t= -5.090, p < 0.001). 따라서 GI 협동학습을 적용한 미술 수업은 기존의 전통적인 방법의 미술 수업 보다 중학생의 학습동기유발과 학업 성취도에 효과가 있다고 할 수 있다. 이는 GI 협동학습을 적용한 미술 수업이 학습자의 활발한 상호작용을 증진시킴으로써 궁극적으로 중학생의 학습동기유발과 학업성취도 향상에 효과적임을 보여주는 것이다.;This study purposes to examine the effects of a Group Investigation(GI) learning model course-ware on the student's learning motivation and the academic achievement in school Art. "A Group Investigation(GI) model" is a kind of various cooperative learning models, where the learning group members carry out the whole learning process, including a selection of a project; organizing a learning plan; sharing of the group learning subject; a group reporting, is carried out with their voluntary cooperation and discussion. Many research articles demonstrate the effects of the Group Investigation learning model on the student's learning motivation and their academic achievements but the Group Investigation(GI) learning model course-ware in Art classes is not researched further enough yet. To develop Group Investigation(GI) cooperative learning model in Art classes, this study examines the characteristics, a good or bad aspect of various cooperative learning model under the Constructivism learning principle as a theoretic background of 7th curriculum of middle school. To construct Group Investigation(GI) cooperative learning model course-ware in Art classes, I decided on the animation unit in 3rd grader's Middle school curriculum, where students can freely select a specific learning theme in the subject presented by teachers. And I tailored a class-ware to be procedurally fitted into the Group Investigation(GI) learning model. For three weeks, from April 3rd 2006 to April 26th 2006, the cooperative learning model course-ware was practiced to the 33 third-graders attending D middle school located in Yuseong-gu, Daejon. A Group Investigation(GI) cooperative learning model course-ware consist of 6 school hours, 2 school hours (each school hour is 45 minutes) a week. To the other Art class of 33 third-graders in same school, I practiced the traditional Art class course-ware of an individual learning system leaded by the lecture about the same subject matter. To verify the Group Investigation(GI) learning model course-ware's effects on the student's learning motivation and their academic achievements, I proved the homogeneity of each two groups by pre-test before the experiment. This learning-motivation testing tool of this study was made by modifying test tool of Park Jong-mi's dissertation(2003) to fit for this study. And also I examined the contents validity of the academic achievements test papers, consulted by the incumbent school Art teachers and got rid of an improper constituents of the test. After experiment I made a post-test papers to investigate the effects of Group Investigation(GI) learning model course-ware on the student's learning motivation and the academic achievements. The test result was analyzed by SPSS statistics program(ver. 10. 0). The conclusion of this study could be summarized into the following two statements. First, an experimental group treated with the Group Investigation(GI) learning model course-ware made a statistically significant difference in a learning motivation compared with a controlled group treated with the traditional learning model course-ware(t=-3.968, p<0.001). Second, a experimental group treated with the Group Investigation(GI) learning model course-ware made a statistically significant difference in academic achievements, compared with a controlled group treated with the traditional learning model course-ware(t=-5.090, p<0.001). Therefore, in intensifying a learning motivation and enhancing academic achievements, the Group Investigation(GI) learning model course-ware in Art classes is more effective than the traditional learning model course-ware in Art classes. This demonstrates that the Group Investigation(GI) learning model course-ware in Art classes is effective in intensifying a learning motivation and enhancing academic achievements by facilitating an interactions among students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE