View : 534 Download: 0

과학 독서 지도가 고등학생들의 과학 독서 및 과학에 대한 태도에 미치는 영향

Title
과학 독서 지도가 고등학생들의 과학 독서 및 과학에 대한 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Science reading on the Students' Attitude toward Science and Searching science-related Careers in High school
Authors
박수현
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기는 단편적인 지식의 암기보다는 새로운 지식을 창출하기 위한 고도의 창의력과 사고력을 필요로 하는 지식기반 사회이다. 올바른 인성을 형성시킬 수 있는 21세기 지식 기반사회에 가장 대표적이고 효율적인 교육방법 중의 하나가 바로 독서교육이다. 그러나 현 고등학생들의 경우 기본적인 독서량이 낮고, 더욱이 과학분야에 대한 독서량은 다른 분야에 비해 훨씬 낮은 실정이다. 이와 같은 현실을 개선하기 위해 과학 독서에 대한 필요성을 인식 시키고 과학 독서에 대한 흥미를 높이는 노력은 꼭 필요한 일이다. 본 연구에서는 고등학교 1학년 과학 교과 중에서 ‘에너지’, ‘생명’ 단원의 수업을 진행하며 과학도서 내용을 요약 및 발췌한 읽기 자료를 학생들에게 제시하여 과학 독서 지도를 한 것이 과학 독서, 과학에 대한 태도, 과학관련 진로 탐색에 어떤 영향을 미치는지 조사하였다. 연구 대상은 과천시에 위치한 k고등학교 1학년 4개반 133명이며 과학 수업 중 수업 내용과 관련된 읽기 자료를 제시하였다. 과학 독서에 대한 지도를 한 집단을 실험반으로, 실험반과 같은 내용의 수업을 하되 읽기자료를 제시하지 않은 전통적인 수업을 한 반은 통제반으로 설정 하였다. 과학 독서 지도 수업은 7주 동안 12차시에 걸쳐 실시하였다. 연구 결과 수업 중 읽기 자료를 제시하여 과학 독서를 지도한 실험반이 과학 독서 지도를 하지 않은 통제반에 비해 과학 독서현황은 유의미한 차이가 없었다. 그러나 과학 독서에 대한 흥미가 유의미하게 증가하였으며(p<.05), 과학 독서의 필요성 인식 또한 유의미하게 증가하였다(p<.01). 과학에 대한 태도는 읽기 자료를 제시하여 과학 독서를 지도한 실험반이 과학 독서 지도를 하지 않은 통제반에 비해 유의미하게 긍정적인 방향으로 변화하였다(p<.05). 그러나 읽기 자료를 제시하여 과학 독서 지도를 한 실험반이 과학에 대한 진로 탐색에 미치는 영향은 유의미한 차이가 없었다. 과학 독서에 대한 학생들과의 인터뷰를 실시한 결과 읽기 자료가 학생들에게 학습 내용 이해와 과학에 대한 정보습득에 도움이 되었다고 대답하였다. 그러나 읽기 자료 제시가 과학 독서로 연결되지는 않았다. 그 이유로는 시간 부족을 가장 큰 원인으로 응답하였다. 이러한 연구 결과를 토대로 과학 독서 지도 방법 중 한가지인 읽기 자료가 과학에 대한 태도, 과학 독서에 대한 흥미를 긍정적으로 변화시키고, 과학 독서의 필요성 인식에 도움이 된다는 것을 알 수 있다. 과학 읽기 자료를 활용한다면 과학 독서 및 과학 학습에 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것이다. 읽기 자료를 이용한 과학 독서 지도 방법 이외에도 과학 독서량 및 과학에 관련된 진로 탐색에 영향을 미칠 수 있는 요인 및 다양한 과학 독서 지도 방법에 대한 더욱 많은 연구가 필요하다.;The purpose of this study was to investigate the influence of students' learning achievement and attitude on learning science and searching science-related careers. It was focused on the effect of teaching science to students using reading materials regarding the chapter 'Energy' and 'the Biology' of high school freshmen science textbook during the normal classes. For this study, the 133 first graders of 4 classes were sampled from a high school in Gwacheon city, Gyeonggi Province. Students were divided into two groups for implementation of two kinds of programs. One is an experimental group, the other is a control group. For the students of the experimental group, the teacher presented reading materials when teaching the textbook. For those in control group, only textbooks were used. All the procedure took 7 weeks of 12 classes in each group. Before the research, a survey about students' opinions on both the experimented and control groups were given a survey about students' opinions about reading science-realted books. And after the study, a post-test was also administered. The results of this study were as follows. 1. There were no significant differences between the experimental group and control group in science-reading achievement. But students in the experimental group were interested in science reading(p<.05), and felt the necessities of science reading more (p<.01). 2. The attitude toward learning science was meaningfully changed into positive stance in the experimental group(p<.05). But there were no meaningful differences between t재 groups regarding the influence of searching science-related careers. 3. Students of the science reading group said that the reference summaries were very useful in understanding science-class and getting information about science. But the reference summaries didn't make them read science-related books owing to lack of time in most cases. On the basis of these results, we recognized that the reference summaries could influence students' attitude toward science, interests in the science reading, and the perception of necessities to science reading. Thus, using reading materials during the classes is a recommendable method which can influence students' science reading and understanding positively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE