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체육성취동기수준에 따른 결과지식 제공빈도의 운동학습 효과

Title
체육성취동기수준에 따른 결과지식 제공빈도의 운동학습 효과
Other Titles
The Learning Effect of Differential KR Frequency as a Function of Subjects' Achievement Motivation
Authors
안미선
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to understand how the Achievement Motivation in Physical Education level affected the KR frequency effect on motor learning. For such purpose, 24 task-orient test subjects and 24 ego-orient test subjects were selected from undergraduate students and graduate students of E. Woman's University. Six groups with different supply frequency of knowledge of result (0%, 25%, 100%) regarding exercise accomplishment motive level (high, low) were formed and in each group, eight people were selected. The test assignment was to keep balance. Stabilometer was used to carry out the test. The TOB (Time on Balance) was measured while the test subject put two feet on the inclining stabilometer floor and balance for 30 seconds under five degree. Total of eight partitions (40 trainings) were carried out and each five times of training at practice level that test subject implemented equals to one partition. After 24 hours, without informing the result, the test subjects took a retention test. Following 2(high motive, low motive) × 3(0%, 25%, 100% - KR frequency) × 10(four times per partition) factorial design, three-way ANOVA with repeated-measures on the last factor was used for analyzing statistics. At the retention test level, two-way ANOVA was applied and Scheffé test was done with related ANOVA test results. From analyzing the result, the effectiveness that the KR frequency has on the Achievement Motivation in Physical Education level was significantly shown and the test result regarding the Achievement Motivation in Physical Education level also showed a significant difference. However, the interaction effect between KR frequency and the Achievement Motivation in Physical Education level were not statistically considerable. The performance result of each partition was important and so was the effect on each partition following the KR frequency. On the other hand, effect on each partition performance following Achievement Motivation in Physical Education level did not have statistical significance. Moreover, the interaction effect between partitions, KR frequency and Achievement Motivation in Physical Education were also not statistically significant. On the retention test level, it was shown that KR frequency is related to learning effect, but that Achievement Motivation in Physical Education level is not. The interaction effect between KR frequency and Achievement Motivation in Physical Education level also did not show any significance In conclusion, the more one practice, is provided with KR frequency, and has high Achievement Motivation in Physical Education level, the more it is effective on one's exercise performance. KR frequency, however, did affect Motor Learning, but Achievement Motivation in Physical Education level did not. Moreover, KR frequency's interactive effect related to Achievement Motivation in Physical Education level did not influence greatly on exercise performance and learning effect.;본 연구의 목적은 체육성취동기수준에 따른 결과지식의 제공빈도가 운동학습에 미치는 효과를 구명하는데 있다. 위의 목적에 의해 E여자대학교에 재학 중인 대학생과 대학원생을 대상으로 체육성취동기를 알아보는 검사지(AMPET)를 통해 체육성취동기수준이 높고, 낮은 48명을 선발한 후, 결과지식의 제공빈도(0%, 25%, 100%)를 달리하여 6집단에 각각 8명씩 무선 배정하여 실험하였다. 실험과제는 평형성 유지 과제로 하였고, 기자재는 평형계(stabilometer)였다. 평형계는 판(floor)위에 올라서서 균형을 잡는 시간(time on balance)을 측정하는 실험실 과제이다. 각 피험자는 평형계위에 양발로 올라서서 양팔을 벌린 후, 좌우로 움직이는 평형계의 평형을 유지하였다. 연습단계에서 4회를 1분단으로 하여 10분단으로 총 40회를 수행하였고 24시간 후에 결과지식의 제공 없이 파지검사를 하였다. 통계분석은 연습단계에서 2(고동기, 저동기)×3(0%, 25%, 100%의 결과지식 제공빈도)×10(4회시행을 1분단)을 요인설계로 하여 삼원변량분석(three-way ANOVA with repeated-measures)을 하였고, 파지단계는 이원변량분석(two-way ANOVA)을 하였다. 그리고 Scheffé 검사로 사후검증을 하였다. 분석결과 연습단계에서는 결과지식의 제공빈도에 따른 효과는 유의하게 나타났고, 성취동기 수준에 따른 수행결과도 유의한 차이가 있었다. 결과지식을 제공한 집단과 제공하지 않은 집단 간에는 큰 차이가 있었으나 100%의 KR을 제공한 집단과 25%의 KR을 제공한 집단 간에는 큰 차이가 없었다. 그리고 결과지식의 제공빈도와 성취동기수준간의 상호작용은 통계적으로 유의하지 않았다. 분단 간의 수행결과는 유의하게 나타났고, 결과지식 제공빈도에 따른 분단간의 효과도 유의한 차이가 있었다. 그러나 성취동기수준에 따른 분단 간의 수행효과는 유의한 차이가 없었으며, 분단과 결과지식제공빈도, 성취동기수준의 상호작용효과도 유의하게 나타나지 않았다. 파지단계에서는 결과지식의 제공빈도에 따른 학습효과가 유의하게 나타났고, 성취동기수준에 따른 학습효과와, 성취동기수준에 따른 결과지식의 제공빈도 상호작용에서는 유의하게 나타나지 않았다. 결과적으로 연습을 하면 할수록, 결과지식을 제공할수록, 체육성취동기수준이 높을수록 운동수행에는 더 효과적이었다. 그러나 결과지식의 제공빈도는 운동학습에 영향을 미친 반면에 체육성취동기수준은 학습에 영향을 미치지 못하였다. 또한 체육의 성취동기수준에 따른 결과지식제공빈도의 상호작용은 운동수행과 학습효과에 큰 영향을 미치지 못하였다. 그러나 실험결과를 전체적으로 보았을 때 수행 및 학습에서 고동기-25%결과지식제공집단이 제일 효과가 있었고, 다음으로 고동기-100%결과지식 제공집단, 저동기-100%결과지식 제공집단, 저동기-25%결과지식 제공집단, 고동기-무결과지식집단, 저동기-무결과지식집단 순으로 나타났다. 이러한 실험결과를 통해 두 가지를 추정해 볼 수 있는데, 첫째, 결과지식을 제공하지 않은 집단과, 결과지식을 제공한 높은 체육성취동기집단은 파지검사에서 이전 수행보다 떨어졌으나, 결과지식을 제공한 낮은 체육성취동기집단은 이전수행보다 향상되었음을 알 수 있었다. 둘째, 체육성취동기가 높은 집단은 25%의 결과지식을 제공하는 것이, 낮은 집단은 100%의 결과지식을 제공하는 것이 효과적임을 추정할 수 있다. 그러나 이번 실험에서 성취동기수준과 결과지식의 제공빈도의 상호작용이 통계적으로 유의하지 않았기 때문에 위의 결과를 단언할 수 없으므로, 후속연구에서 여러 변인들을 고려하고 체계적인 실험설계를 통해 성취동기수준과 피드백의 상호작용을 검증하여, 실제현장에서 교수-학습에 개선점을 찾을 수 있는 방안을 마련토록 해야 할 것이다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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