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성취목표성향에 따른 목표설정방법의 운동학습 효과

Title
성취목표성향에 따른 목표설정방법의 운동학습 효과
Other Titles
Function of Achievement Goal Orientation as a Goal-Setting on the Performance and Learning
Authors
안진영
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 성취목표성향과 목표설정방법에 따른 운동학습과 수행의 효과를 규명하는데 있다. 위와 같은 목적에 의해 E여자 대학교에 재학 중인 대학생과 대학원생 179명 중 스포츠목표성향 검사지를 통해 과제성향 피험자 24명, 자아성향 피험자 24명을 선별하였다. 그리고 과제성향 피험자 24명, 자아성향 피험자 24명을 각각 목표설정방법을 3가지 유형(비 목표설정유형, 자의 목표설정 집단, 타의 목표설정 집단)으로 달리하여 총 6집단의 조건으로 각각 8명씩 무선 배정하였다. 실험과제는 평형성 유지 과제였고, 기자재는 평형계(stabilometer)를 사용하였다. 이 과제는 좌우로 기울어지는 평형계 판(floor)위에 피험자가 양발을 올려놓고 조절된 5도의 각 내에서 30초 동안 균형을 유지하는 시간(time on balance)(TOB)을 측정하는 것이다. 각 피험자는 연습단계에서 각 수행을 5회 1분단으로 하여 총 8분단과 총 40회를 수행하였고, 24시간 후에 성취목표성향과 목표설정방법에 따른 처치 없이 파지검사를 실시하였다. 통계분석은 연습단계에서 성취목표성향(2)과 목표설정방법(3)을 독립변인으로 하는 반복측정(8)에 의한 실험설계(2×3×8 factorial design with repeated measures on the last factor)에 따라 삼원변량분석(three-way ANOVA with repeated-measures on the last factor)을 실시하였으며, 유의수준은 .05로 하였고, 유의한 변량분석결과에 대해서는 Scheffé 사후검증을 실시하였다. 그리고 파지단계에서는 성취목표성향(2)과 목표설정방법(3)에 따른 이원변량분석(two-way ANOVA)을 실시하였다. 분석결과 성취목표성향과 목표설정방법에 따른 상호작용효과는 통계적으로 유의하지 않았고, 성취목표성향의 주 효과 역시 통계적으로 유의하지 않았다. 그러나 목표설정방법에 따른 주 효과는 통계적으로 유의하였다. 그리고 분단과 목표설정방법 및 성취목표성향 간의 상호작용효과와 분단과 성취목표성향 간의 상호작용효과 및 분단과 목표설정방법 간의 상호작용효과는 모두 통계적으로 유의한 차이가 발견되지 않았다. 그러나 분단에 대한 수행효과는 통계적으로 유의하였다. 파지단계의 분석결과, 목표설정유형과 성취목표성향 간의 상호작용효과는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았고, 성취목표성향에 따른 주 효과도 통계적으로 유의하지 않았다. 그러나 목표설정방법에 따른 주 효과는 통계적으로 유의하게 나타났다. 결과적으로 개인의 성취목표성향에 따라 목표설정방법을 달리하는 것은 운동수행 및 운동학습 효과의 차이를 유발할 만큼 중요한 영향을 미치지 않으나, 목표설정을 하는 것은 운동수행 및 운동학습에 효과적이다.;The purpose of this study was to understand how ‘Achievement Goal Orientation’ and ‘Goal setting’ affect performance and learning of a person. For such purpose, 24 task-orient test subjects and 24 ego-orient test subjects were selected from undergraduate students and graduate students of E. Woman’s University by ‘Task & Ego Orientation in Sport Questionaire(TEOSQ)’. Six groups of different conditions made from three types of goal setting, which were ‘non-goal set type’, ‘self-goal set type’, ‘non-self goal set type’, were formed and in each group eight selected test subjects based on their own achievement goal orientation were randomly assigned. The test assignment was to keep balance. Stabilometer was used to carry out the test. The TOB (Time on Balance) was measured while the test subject put two feet on the inclining stabilometer floor and balance for 30 seconds under five degree. Total of eight partitions (40 trainings) were carried out and each five times of training at practice level that test subject implemented equals to one partition. After 24hours, a retention test was done independently of achievement goal orientation and goal setting. Following 2×3×8 factorial design with repeated measures on the last factor (the independent variable factors were Achievement goal orientation (2), goal-setting (3)) three-way ANOVA with repeated-measures on the last factor was applied to analyze the statistics. The significance level was .05 and Scheffe test was done with related ANOVA test results. At retention test level, two-way ANOVA test following achievement goal orientation (2) and goal-setting (3) was carried out. From the result, interaction effect regarding achievement goal orientation and goal-setting was not significant and effect of achievement goal orientation was also not statistically significant. However, the effect of goal-setting was statistically significant. Moreover, no statistically meaningful difference was found between following factors: operation, goal-setting, interaction effect of achievement goal orientation operation, interaction effect of achievement goal orientation operation, interaction effect of goal-setting. However, the effect of increase of number of training was statistically significant. From analyzing retention test results, interaction effect significant to achievement goal orientation and goal-setting statistically showed no considerable relationship and effect of achievement goal orientation was also did not. The effect of goal-setting, however, was statistically shown. In conclusion, changing the goal-setting according to the achievement goal orientation, which is the learner’s personality variable, does not have a considerable effectiveness, for no inducement is brought to the better accomplishment of exercise.
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