View : 575 Download: 0

한국 중학생의 영어학습동기와 듣기전략 사용이 영어듣기 능숙도에 미치는 영향

Title
한국 중학생의 영어학습동기와 듣기전략 사용이 영어듣기 능숙도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Korean Middle School Students' English Learning Motivation and Listening Strategy Use on English Listening Proficiency: Based on Self-Determination Theory
Authors
우현진
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
제 7차 영어과 교육과정에서 강조하고 있는 학습자의 자율성 신장과 자기주도적 학습이 이루어지기 위해서는 학습자의 동기와 전략 사용에 대한 보다 체계적이고 포괄적인 이해가 필수적이라고 할 수 있다. 이러한 필요성의 인식과 함께 이미 국내외에서 영어학습동기와 전략의 사용이 영어학습 성취도에 미치는 영향을 조사한 연구들이 이루어져 왔으나(이옥주, 1998; 이해정, 2004; 이효웅, 2002; MacIntyre & Noels, 1996; Park, 1997b; Schmidt & Watanabe, 2001; Vandergrift, 2005), 첫째, 동기와 전략의 사용이 상황, 영역 및 과제 특수적임에도 불구하고 일반 영어학습에 대한 연구가 대부분이어서 기능별 연구가 이루어져야 할 필요성이 있으며, 둘째, 영어학습동기 연구에 있어서 Gardner(1985)의 사회 교육적 모델을 기초로 한 연구가 주류를 이루고 있어 자기결정성 이론의 여러 장점에도 불구하고 연구가 미비한 상황이며, 셋째, 기존의 연구들이 이들 변인들 간의 인과관계를 체계적이고 전체적으로 보여주지 못하고 단편적 관계들을 나열하는데 그쳐 포괄적인 이해의 틀을 제공하지 못하고 있다는 문제점이 있다. 이에 본 연구에서는 자기결정성 동기이론이 한국 중학교 영어학습자에게 적용될 수 있는지 확인하고 이에 기초하여 학생들의 학습동기 변인이 듣기전략 변인에 어떻게 영향을 미치고, 또한 이러한 변인들이 최종적으로 영어듣기 능숙도에 어떻게 영향을 미치는가를, 잠재변인과 매개변인의 관련성에 관한 구조방정식 모형의 분석 작업을 통해 정밀하고 종합적으로 살펴보고자 한다. 이를 위해 서울시 소재 중학교 학습자 410명과 107명을 대상으로 각각 영어학습동기와 전략 사용에 관한 예비설문을 실시하여 연구도구의 신뢰도와 타당도 검토하였고, 이를 통해 검증된 자기보고식 설문지를 이용하여, 서울시 소재 중학교 2학년 학습자 202명을 대상으로 영어학습동기 및 영어듣기전략 사용을 측정하였다. 학생들의 영어듣기 능숙도의 측정은 시도교육청에서 실시하는 영어듣기평가를 통해 이루어졌다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비 시행과 본 시행의 설문 결과를 탐색적 요인분석을 통해 확인한 결과 자기결정성 이론에서 제시한 서로 다른 다섯 가지 동기 유형(무동기, 외적 조절, 부과된 조절, 확인된 조절, 내재적 조절)이 뚜렷이 구별되는 구인임을 확인할 수 있었다. 또한, 인접한 개념들 간에는 높은 정적 상관관계를 보이고, 역으로 격리된 개념들 간에는 낮은 정적 상관관계나 부적 상관관계를 보이는 단순구조를 보임으로써, 다섯 가지 동기유형들이 자기결정의 연속선상에 존재함을 확인할 수 있었다. 이는 자기결정성 이론에 기초한 학습 동기유형 분류체계가 한국 중학교 영어학습자에게도 적용될 수 있음을 실증적으로 보여주는 결과이며, 향후 한국 영어학습자의 동기연구에 매우 유용한 이론적 토대를 제공할 것으로 기대한다. 둘째, 한국 중학교 영어 학습자들의 동기 및 전략사용의 양상을 조사한 결과 다섯 가지 동기 유형 중에서 확인된 조절이 가장 높고 이어서 내재적 조절, 부과된 조절, 외적 조절, 무동기의 순으로 나타났으며, 이는 한국 중학교 영어학습자들이 외재적으로 동기화된 행동이나 가치를 상당 수준 내면화했음을 보여주는 결과이다. 듣기전략 사용에 있어서는 인지전략을 상위인지전략 보다 더 많이 사용하는 것으로 나타났으며, 이는 중학교 영어학습자들이 청해의 어려움을 극복하기 위해 추론이나 상세화 같은 인지전략을 많이 사용함을 시사한다. 셋째, 영어학습동기 및 영어듣기전략 사용과 영어듣기 능숙도의 상관관계를 조사한 결과 자기결정성이 높은 동기일수록 인지 및 상위인지전략과 더 높은 상관관계를 가지는 것으로 나타났으며 영어듣기 능숙도와도 더 높은 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 이는 자기결정성 이론이 학생들의 자율성을 바탕으로 하는 자기주도적 학습과 같은 효율적 언어학습을 촉진시키는 중요한 요인들과 밀접하게 연관되어 있음을 실증적으로 보여주는 결과이다. 넷째, 공분산 구조방정식모형을 통한 연구모형의 인과분석 및 직ㆍ간접효과의 분석을 통해 자기결정성 동기이론에 기초한 여러 동기변인 및 듣기전략의 사용이 영어듣기 능숙도에 미치는 영향을 종합적으로 살펴본 결과, 인지전략의 사용이 영어듣기 능숙도에 정적 직접효과를 가지는 유일한 변인이며 모든 원인변인들 중에서 가장 높은 정적 효과를 가지는 것으로 나타나 그 중요성을 확인할 수 있었다. 또한 상위인지전략과 내재적 조절이 인지전략의 사용에 높은 정적효과를 가지는 것으로 나타나, 인지전략의 사용을 매개변인으로 하여 영어듣기 능숙도에 간접적인 영향을 미침을 확인할 수 있었다. 여러 동기 유형들 중에서 가장 자기결정적 동기 유형인 내재적 조절이 영어듣기 능숙도에 가장 높은 효과를 가지는 것으로 나타났으며, 이는 성공적인 영어학습에 있어서 내재동기의 중요성을 실증적으로 보여주는 결과이다. 이와 더불어, 서로 다른 외재적 동기 유형들이 자기결정성의 정도가 높아질수록 영어듣기 능숙도에 미치는 효과의 크기가 증가하는 것으로 나타나, 외적으로 동기화된 행동의 내면화 과정이 중요함을 알 수 있다. 이상의 결과들은 중학교 영어학습자의 동기와 듣기전략 사용에 대한 체계적이고 포괄적인 이해를 제공함으로써 보다 학생 중심적이고 자기 주도적이며 효율적인 영어듣기 프로그램을 개발하고 현장에 적용하는데 유용한 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.;The seventh national curriculum of South Korea places great emphasis on promoting learner autonomy and self-directed learning. To do so, it is necessary to have a comprehensive understanding of learners' motivation and strategy use. Recognizing the importance of the student role in foreign language learning, much effort has been expended in the past on the empirical examination of the effects of English learning motivation and strategy use on English achievement. However, previous studies have not provided a systematic and comprehensive understanding of the causal relationships of those variables within a single framework. Moreover, there has been a lack of attention to the individual language skills in most studies of English learners' motivation and strategy use even though they are known to be skill and task-specific. In addition, less attention has been paid to self-determination theory, which constitutes a useful framework for studying motivation in EFL context, due to the dominance of Gardner's (1985) socio-educational model in the field of language learning motivation over the past thirty years. Therefore, the present study examines the applicability of the self-determination framework to Korean adolescent EFL learners, and investigates the effects of the different types of motivations based on the self-determination theory and the cognitive/metacognitive listening strategy use on Korean middle school students' English listening proficiency through analyses of the structural equation model concerning the causal relationships of the latent variables. In order to check their reliability and validity, a preliminary motivation questionnaire and a preliminary listening strategy use questionnaire were administered to 410 and 107 middle school students in Seoul, respectively. A total number of 202 middle school second graders in Seoul participated in the main study. The self-report questionnaires from the preliminary study were used to assess five different types of students' motivations (amotivation, extrinsic regulation, introjected regulation, identified regulation, and intrinsic regulation) and the use of two different types of listening strategies (cognitive and metacognitive). The main results are as follows. First, factor analyses revealed the underlying five-factor structure of the self-determination theory, extracting five factors that represent the hypothesized motivational constructs. The canonical correlation matrix, overall, confirmed the existence of five subtypes of motivation on a self-determination continuum, showing a simplex pattern; that is, there are strong positive correlations between adjacent concepts and less positive or perhaps even negative correlations between concepts further apart. These results suggest that the Korean adolescents' English learning motivation can be validly assessed using the intrinsic and extrinsic subtypes of self-determination theory. This will provide a useful theoretical framework for future studies of English learning motivation in Korea. Secondly, the descriptive analysis revealed that identified regulation was the strongest among the five subtypes of motivation followed by intrinsic, introjected, and extrinsic regulation, and amotivation was the weakest, which suggests that Korean middle school English learners have internalized the extrinsically oriented behaviors and values to a significant extent. Another finding was that the Korean students used more cognitive strategies than metacognitive strategies, and it reflects the fact that Korean students often resort to various inferencing and elaboration strategies to cope with the difficulties in listening comprehension. Thirdly, it was found that the more self-determined the type of motivation, the stronger the positive correlations with the cognitive/metacognitive listening strategy use and listening proficiency. In other words, students with more self-determined motivation tend to use more listening strategies and show higher listening proficiency. It provides some empirical support for the hypothesized links between self-determination theory and self-directed learning and autonomy both important to the facilitation of successful learning. Lastly, the causal analysis of the structural equation model on the relationships among English learning motivation, listening strategy use, and listening proficiency revealed several findings as follows. First, the cognitive strategy use was found to be the only variable with a direct positive effect on English listening proficiency and had the most positive total effect of .363 among all independent latent variables included in the model. Secondly, the model indicated that amotivation, as expected, had a significant direct negative effect on the proficiency and metacognitive strategy use. Thirdly, metacognitive strategy use and intrinsic regulation were found to have significant indirect positive effects on the proficiency, mediated by cognitive strategy use. Lastly, the model also indicated that the more internalized types of motivation tend to have more positive effects on the listening proficiency. It suggests the importance of the internalization process of extrinsically oriented values in language learning. The results of this study are expected to be utilized as a basic framework for developing a more learner centered and self-directed English listening program by providing a comprehensive understanding of the causal relationships among Korean adolescents' English learning motivations, listening strategy use, and English proficiency.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE