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전략 유형별 영어 읽기 지도가 고등학교 영어 학습자의 읽기 능력과 태도에 미치는 영향

Title
전략 유형별 영어 읽기 지도가 고등학교 영어 학습자의 읽기 능력과 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of reading strategy training classified by its types on Korean high school students' reading comprehension abilities and the attitude toward reading
Authors
이수진
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The aim of this study is to examine the effects of teaching highschool students metacognitive, top-down and bottom-up strategies of reading on their reading comprehension and attitude toward reading, and to find effective teaching methods to help students develop reading comprehension abilities and achieve autonomous learning culture. The findings were as follows: First, the reading strategy training has improved reading comprehension abilities of all groups, especially lower level groups showed significant differences before and after the treatments. But without proficiency level grouping, there were no outstanding differences in comprehension abilities before and after the treatment except group B, nor meaningful differences between groups. This result indicates that the reading strategy training had a positive effect on all groups' comprehension abilities but 7 weeks' training seemed to be short for remarkable changes. But considering that the students' attitude to reading has changed quite positively, it may be expected that the reading strategy training will bring about some significant changes in the long run. Second, the reading strategy training had a positive effect on all groups' strategy use. Especially group A, B, and D showed considerable promotion in strategy use. It implies that regardless of the strategy types, strategy training increases students' trial to recognize and use strategies in their reading and with this continual trial, students' achievement can be improved. The result of this research also showed when students got bottom-up strategy training, their use of strategy didn't change significantly. It seemed that students didn't see the differences between conventional reading activities and bottom-up strategies, and thus they refused to use more bottom-up strategies. Third, through strategy training, students' self confidence in reading improved much and their negative attitude toward reading took a favorable turn meaningfully. This is the original purport of using strategy; students can monitor their own learning process, develop self confidence in learning and enhance their autonomy as learners. Last, metacognitive and top-down strategy training administered simultaneously showed the greatest improvements in reading comprehension, strategy use and reading attitude. This result corresponds to the results of many of preceding studies. Accordingly, teachers should have a deep interest in strategy use in reading instruction and help their students develop an awareness of learning strategies and enable them to use a wider range of appropriate strategies. This study was conducted during short period of time and this made the research limited within the findings that are not enough to generalize and to draw some significant conclusions. Therefore, the researcher would like to suggest many other researchers conducting further empirical researches about this area with more time span, considering more variables such as motivation, learners' learning style, cognitive style, and background knowledge etc;본 연구의 목적은 의사소통의 기본 요소이며 다른 언어 기술 향상의 기초가 되는 읽기를 가르칠 때, 상위인지 전략과 상향식 인지전략, 하향식 인지 전략훈련이 한국 고등학교 영어 학습자의 읽기 능력과 태도에 미치는 영향을 밝히고 학습자들의 읽기 능력을 신장시켜 주체적인 학습자가 될 능력을 배양하며 이에 따른 효과적인 읽기 지도를 제공하는 데 있다. 이를 위해 영어 읽기 수업에서 교사의 읽기 전략 지도가 학생들의 읽기 성취도와 읽기학습에 대한 태도의 변화에 미치는 영향을 알아보고, 효과적인 읽기 수업을 위한 방법을 살피며, 개선할 사항을 점검하고자 하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 읽기 전략 수업을 실시한 후 학습자들의 사전ㆍ사후 읽기 성취도를 비교한 결과, 상위인지와 하향식 전략을 훈련받은 집단 B를 제외하고 다른 집단의 성취도는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 또한 전략 훈련 유형에 의한 집단 간 차이도 나타나지 않았다. 통계적으로 성취도의 유의미한 효과를 얻기에 7주는 부족한 것으로 보인다. 그러나 집단을 사전 성취도에 의해 상ㆍ하위 집단으로 나누어 보았을 때 하위집단들은 읽기 성취에 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 또한 전략훈련을 통해 학습자들이 영어읽기에 대한 태도가 상당량 호전된 것으로 미루어 훈련이 장기적으로 계속된다면 유의미한 향상이 있을 것이라 기대된다. 둘째, 전략 훈련 후 실험 집단별 학습자들의 전략 사용 변화를 알아본 결과, 실험에 참여한 네 집단 중 세 집단에서 전체 전략 사용의 유의미한 증가를 보였고, 나머지 한 집단도 유의미하지는 않지만 전체 전략 사용량이 증가한 것을 볼 수 있었다. 이것은 어떠한 유형의 전략 훈련이건 전략을 의식하고 의도적으로 사용해보고자 하는 시도가 증가한 것으로 해석되며, 이러한 시도가 계속된다면 학습자들의 읽기 성취도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라 기대할 수 있다. 반면 전략을 유형별로 구분하여 살폈을 때, 상향식 전략은 훈련과 상관없이 사용 빈도의 변화를 보이지 않았다. 학습자들이 상향식 전략 훈련으로 받은 활동들은 단어를 품사별로 분류하거나 표현을 분석하기, 번역하기, 바꿔 쓰기 등으로 종래의 영어수업에서 이루어지는 활동과 상향식 전략 훈련의 차이를 느끼지 못한 것으로 생각된다. 셋째, 전략 훈련을 통해 모든 집단이 읽기에서의 자신감을 크게 향상시켰고 하향식 훈련을 받은 집단들은 읽기에 대한 부정적 태도도 의미 있게 개선되었다. 이것은 학습자가 자신의 학습 과정을 살피고 학습에 대한 자신감을 키우며 이를 바탕으로 스스로 학습하고 결정 할 수 있는 능력을 키운다는 학습 전략의 본래의 취지에 부합하는 것이다. 넷째, 상위인지와 하향식 전략 훈련을 동시에 받은 실험집단 B는 학업성취도와 전략사용 및 읽기 태도에서 가장 큰 향상을 보였다. 성취도도 높아졌으며 읽기에 대해 대단히 긍정적이었고, 전략사용 빈도도 크게 향상되어 실험에 참여한 네 집단 중 가장 바람직한 결과를 보였다. 이것은 성공적인 독자는 언어적 지식보다는 내용을 예측하고 가설을 세워 검증하는 하향식 책략을 더 많이 사용하고 특히 상위인지 책략과 함께 훈련받을 때 더 큰 효과를 거둘 수 있다는 O'Malley외(1985b)의 연구와 상위인지 지도와 읽기 이해간의 긍정적인 관계를 확인한 Carrell, Pharis와 Liberto(1989) 및 상위인지 집단은 총체적 전략을 많이 사용하나 하위집단일수록 몇몇 국부적 전략을 더 많이 사용하므로 전략을 효율적이고 적절하게 사용하고 조절할 수 있도록 상위인지 전략을 함께 지도해야 한다는 이희경(1996)등의 선행연구 결과와도 일치하는 것이다. 본 연구는 비교적 짧은 기간에 전략 훈련 효과를 살펴보았지만 앞으로는 연구기간이 충분히 길고, 학습자 변인도 고려하며 동기유발을 충분히 살린 후속 연구들이 지속되어야 하겠다.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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