View : 680 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정재원-
dc.creator정재원-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:52Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:52Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000020938-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173142-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000020938-
dc.description.abstractAs the traditional language teaching method has been criticized for its negligence of communicative competence, the communicative approach has appeared. In the communicative approach, the ability to use language in a real context is considered very important and the student-centered teaching method is encouraged. These lead to the development of teaching English for specific purposes. In Korean universities, several courses such as Business English, Business Administration English, Secretarial English, and Mass Communication English, are offered for teaching English for Specific Purposes such as specific occupations or situations. However, a study on whether or not such courses are useful for the real work fields has not yet been conducted. Therefore, this study aims at comparing the results of a questionnaire survey among college students taking Business English, and professors teaching or having taught such a course and college graduates working in business field. On the basis of such a comparison, a more effective model for Business English is presented. The results of the questionnaire survey are as follows: First, while college Business English focused on reading and writing skills, listening and speaking skills are more needed by workers in the business field. Second, in light of the professors in charge, they had difficulties in teaching effectively on account of too many students in a class and the lack of the student's active participation and interest and motivation in the courses. Most students answered that they were attending Business English because it was just a major course. Lastly, the education of Business English in the university has not been efficiently utilized in the business field. Therefore, a useful teaching method for Business English is needed. According to the results of the questionnaire, syllabuses focused on speaking and listening abilities are suggested, and also for the office workers whose tasks require a good writing skill, a syllabus dealing with business letters is presented, which is easily adaptable to the college education of Business English where reading and writing is weighed. They stress the student-centered teaching and are based on two syllabuses: the skill-based syllabus and the task-based syllabus.;전통적인 교수법이 언어 사용 능력을 배양해 주지 못한다는 비판을 받으면서 의사소통능력을 중시하는 의사소통 접근법이 대두되게 되었다. 의사소통접근법은 특정 상황속에서 실제 언어의 사용을 중시하고 학습자 중심의 교수법을 지향하고 있는데, 이러한 추세에 따라 개별 학습자의 언어 학습 목적에 부합하고자 하는 특수 목적들 위한 언어 교육이 발달하게 되었다. 한편 우리나라의 각 대학에서도 실무 영어, 무역 영어, 경영 영어, 비서 영어, 매스컴 영어 등의 과목을 개설하여 각각의 직업이나 특수 상황에 부합되는 특수 목적을 위한 영어 교육을 실시하여 왔다. 그러나 현재 대학에서 실시되고 있는 특수 목적을 위한 영어 교육이 실제 작업현장에서 어느 정도 유용성을 갖고 있는지에 대한 검증은 거의 이루어지지 않아왔다. 이에 본 연구에서는 현재 각 대학에서 실시되고 있는 실무 영어 과목과 직업 현장과의 연계성에 대하여 알아보고, 그를 바탕으로 보다 더 효과적인 수업 지도 방안을 제시하고자 한다. 이를 위하여 본 연구에서는 강의 담당자, 학생, 직장인 등 3부류의 조사 대상자를 선정하고, 설문지 조사를 통하여 대학 실무 영어 및 실무 현장의 실태에 대한 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 대학 실무 영어 교육에서는 대부분이 읽기 및 쓰기 기능에 중점을 두고 수업이 진행되고 있으나, 직장인들은 말하기 및 듣기 위주의 영어 구두 능력이 실제로 필요하다고 보았다. 둘째, 강의 담당자들은 수강 인원이 너무 많고 학생들의 반응 및 참여 부족으로 효과적인 수업을 하기가 어려운 것으로 조사되었다. 셋째, 학생들은 본인의 의사와는 상관없이 전공 과목이기 때문에 실무 영어 과목을 수강한다고 응답한 학생이 다수를 차지하고 있어서 적극적인 목적의식이 결여되어 있는 것으로 조사되었다. 결론적으로 현재 대학에서 실시되고 있는 실무 영어 교육이 실제 직업 현장에서 유용하게 활용되지 못하고 있으므로 실제 작업 현장에 도움이 되는 새로운 실무 영어 지도 방안이 필요한 것으로 나타났다. 이러한 설문 조사 결과를 바탕으로 본 연구에서는 말하기, 듣기의 언어 구사 능력 위주의 교수요목을 설계하고, 업무에 따라 쓰기 능력을 더 필요로 하는 직장인들을 위해서, 읽기 쓰기 중심으로 진행되고 있는 대학 실무영어 교육에 적용이 용이 하도록 실무 관련 서신문 중심의 교수요목을 설계하였다. 제시된 각각의 수업모형은 학습자 중심의 학생 활동을 중시한 것으로 기능과 과제 중심의 교수요목을 적용하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 의사소통접근법 (Communitive Approach) = 3 B. 특수목적을 위한 영어 교육 (ESP) = 6 C. 실무영어(Business English)의 정의및 특징과 선행 연구 = 13 Ⅲ. 대학 실무영어 교육과 직업현장 실태 결과분석 = 16 A. 연구대상및 절차 = 16 B. 조사결과및 분석 = 18 Ⅳ. 교수요목과 수업모형 = 35 A. 교수요목 (Syllabus) = 35 B. 실제 수업 모형 = 41 Ⅴ. 결론 = 55 참고문헌 = 57 부록 = 61 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2939339 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject대학-
dc.subject실무영어-
dc.subject교육-
dc.subject수업모형-
dc.subject영어교육-
dc.title대학 실무영어 교육의 실태와 효과적인 수업모형 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Some Aspects of College Business English Education and an Effective Syllabus Design-
dc.format.pagevii, 75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공영어교육분야-
dc.date.awarded1995. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE