View : 30 Download: 0

활동 중심의 국민학교 영어교육 프로그램 개발 연구

Title
활동 중심의 국민학교 영어교육 프로그램 개발 연구
Other Titles
(A) Study on the Selection of Educational Contents for Applying Phonics Program to Elementary English Education
Authors
박영희
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
활동중심국민학교영어교육프로그램phonics교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Phonics는 음성학에서 체계적으로 정리한 영어의 발음을 문자와 관련시킴으로써 영어 읽기에 도움을 주는 방법이다. 영어의 발음과 문자는 밀접한 관계를 가지고 있는데, 이러한 문자와 소리의 관련성을 취급한 Phonics의 규칙을 학습함으로써 문자를 해독할 수 있고 소리를 문자로 옮겨 철자를 할 수도 있다. 그러므로 Phonics는 어린이 스스로 문자를 해독할 수 있으므로 단어를 학습하는 데 소모되는 시간과 노력이 절약되고, 무의미하고 기계적으로 철자를 암기하는 대신에 소리와 글자와의 관계를 참작하므로 학습과 기억이 용이하며, 혼자 힘으로 단어와 문장을 읽어 감으로써 자신감과 성취감을 느끼게 되므로 영어에 대한 흥미를 유발시킬 수 있는 장점을 가진다. 그러나 이러한 장점에도 불구하고 Phonics는 다음과 같은 문제점을 가지고 있다. 첫째, Phonics는 발음, 의미, 통사적 지식까기 갖춘 원어인의 읽기 학습을 위해 개발된 방법이기 때문에 구어 능력이 취약하여 정확한 발음을 습득하지 못했을 경우에는 소리와 글자를 연결시킬 수 없게 되므로 우리나라 어린이들에게 이 방법을 적용하는 데는 어려움이 따른다. 둘째, Phonics에서 “글자는 소리를 표시한다(Letters represent sounds.)"고 하여 발음과 철자 규칙을 지나치게 강종하는 것은 어린이들에게 읽기를 단순한 문자 해독으로 간주하도록 하는 우를 범하여 읽기의 개념을 오도시킬 수 있다. 셋째, Phonics에서의 단순하고 기계적인 반복 훈련은 새로운 언어에 대한 무한한 호기심과 의욕을 가지고 있는 어린이들의 심리에 손상을 입혀 영어 학습에 대한 동기나 흥미를 저하시킬 수도 있다. 위에서 언급한 Phonics의 문제점을 보완하기 위하여 본 연구에서는 첫째, 어린이들의 취약한 구어 능력을 보강하도록 하고 둘째, 어린이들로 하여금 읽기란 의미 파악이며 텍스트와 상호 작용을 일으켜 의미를 창조하는 과정임을 인식하도록 하며 셋째, 어린이들의 영어에 대한 흥미나 동기를 유발시킬 수 있도록 하는 데 중점을 두고 활동중심을 Phonics 프로그램을 고안하였다. 본 연구에서는 Phonics의 교육 내용과 교육 과정을 수립하는 데 있어서 의미있는 접근에 초점을 맞추었다. 따라서 Phonics의 교육 내용은 Phonics를 위한 준비 단계, 압운을 이루는 단어 학습단계, 자음 학습 단계, 모음 학습 단계, 문자의 결합 단계로 나누고, Phonics의 교육 과정을 게임, 퍼즐, 수수께끼, 역할극, 노래부르기, 그림그리기, 색칠하기, 만들기 등의 활동으로 구성하였다. 활동 중심의 Phonics 프로그램의 교육적 효과를 검증하기 위하여 S여사대 부속초등학교 6학년 한 반을 실험 집단으로, 다른 한 반을 통제 집단으로 선정하여 실험 연구하였다. 실험 전에는 두 집단의 영어 읽기 능력이 동일하였으나, 15주일 후에는 활동중심의 Phonics 프로그램을 통해 지도한 실험 집단의 영어 읽기 능력이 기존의 Phonics 프로그램을 통해 지도한 통제 집단보다 우수한 것으로 나타났고, 이러한 차이는 유의한 것으로 입증되었다. 즉 활동 중심의 Phonics 프로그램을 도입했던 것이 유의미한 차이를 초래한 결정 요건으로, 활동 중심의 Phonics 프로그램을 어린이들에게 영어의 발음과 문자와의 관계를 이해시켜 영어 읽기 능력을 향상시키는 데 유용했다고 생각된다. 이미 지적한 바와 같이 기존의 Phonics 프로그램은 구어 능력이 취약할 경우에는 소리와 문자와의 관련성을 파악할 수 없고, 소리와 문자의 관련성을 파악하여 문자 해독이 이루어졌다할 지라도 문자 해독이 곧 의미 파악으로 연결되지 않으며, 무의미하고 기계적인 반복 연습을 요구하고 있다. 그러므로 이러한 기존의 Phonics의 문제점을 감안하여 어린이들의 구어 능력을 보강하고 올바른 읽기 개념을 정립하며 흥미와 동기를 유발하는 활동 중심의 Phonics 프로그램을 개발하여 국민하교 영어 읽기 지도에 적용해야 할 것으로 생각된다.;Phonics provides a help in reading of English by relating the English pronunciation which is systematically arranged in phonetics, to letters. Since sounds and letters have close relationship in English, one can decode letters from sounds or encode sounds into letters by learning the rules of phonics which deals with such relationship, Phonics has merits that it saves time and efforts in learning words because it enables the children to decode letters by themselves; that it makes children learn and memorize easily because it causes them to think of the relationship between sounds and letters instead of memorizing spellings meaninglessly and mechanically: and that it enhances children's interests in learning English because it can make them feel confident and achievement feeling in reading words and sentences by themselves. Despite such merits, phonics also has certain problems. First, since phonics is a teaching method developed for native speakers who have knowledge of pronunciation, meaning and syntax of English, it is not proper for Korean childern who do not have acquired accurate pronunciation because of their inability to speak English and, as a result, can not relate sounds with letters. Second, if phonics overemphasizes the rules of pronunciation and spelling as reflected in the principle that letters represent sounds, it might mislead children t o deem that reading is a decoding of letters so that childern might have wrong concept as to reading. Third, rote and mechanical repetitive drills in phonics might lower motivation or interest of childern in learning English, who would otherwise have indefinite curiosity and desire in learning a new language. To resolve the above problems, this study has devised an activity-oriented phonics program which, first, will reinforce the poor ability of children to speak English: second, will help children realize that reading is understanding of meaning and a process of creating meanings by the interaction with text: and third, will invoke interests or motivation of children in learning English. This study focuses on meaningful approach for establishment of contents and process of such phonics program. It divides the contents of the activity-oriented phonics program into the phases of preparation, learning of rhyming words, learning of consonants, learning of vowels, and combination of letters: and the process of phonics program consists of game, puzzle, riddle, simulation, sing-a-song, drawing a picture, coloring and craft. To verify the educational effect of such activity-oriented phonics program, I have made an experimental study under which I selected a class of the sixth grade of the Elementary School attached to "S" Women's Teacher's College as the experimental group and selected another class of the same grade as the control group. The Engish reading ability of both groups was the same before the experiment was conducted. Fifteen weeks later, however, the English reading abililty of the experimental group to which the activity-oriented phonics program has been applied has proved to be superior to that of the control group to which the ordinary current phonics program has been applied, and such a difference has proved to be meaningful. I believe that application of the activity-oriented phonics program is the crucial cause for such meaningful difference and that such program has been very helpful in enhancing the English reading ability of children. As discussed above, the current phonics program has problems that it is not proper means for understanding the relationship between sounds and letters if the children have poor ability to speak English: that even if the letters are decoded by understanding the relationship between sounds and letters, such does not necessarily ensure the understanding of the meaning; and that it demands meaningless and mechanical repetitive drills. As a conclusion, considering these problems of the current phonics program, I believe that we should develop, and should apply an activity-oriented phonics program in the education of the English reading in elementary schools which will reinforce the speaking ability of children and, by establishment of correct concept as to reading, will invoke their motivation and interest.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE