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유아발레지도자의 교수행동과 수업내용에 관한 분석 연구

Title
유아발레지도자의 교수행동과 수업내용에 관한 분석 연구
Authors
권소미
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
유아발레지도자교수행동수업내용
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아발레수업에서 지도자의 교수행동과 수업내용을 분석하여 유아발레지도자의 교수행동 변인의 패턴과 수업내용구성의 특징을 파악하여 효율적인 유아발레지도에 기초자료를 제공하는데 있다. 이 같은 목적을 달성하기 위하여 교수행동분석의 자료수집은 서울시와 경기도에 위치하고 있는 사설무용학원, 문화센터, 유치원 특활교육에서 수강기간이 3개월 이내인 5~7세의 유아를 대상으로 발레를 지도하고 있는 지도자 10명을 선출하여 1명당 2회씩 수업상황을 비디오 카메라로 촬영하였으며 녹화된 지도자의 수업 장면을 5초관찰-5초기록의 간격관찰 기록방법에 의해 측정하였다. 관찰도구에 의해 측정된 지도자의 행동을 상호작용 변인과 교수행동 변인별로 크게 분류하여 모든 변인의 평균, 표준편차 및 백분율의 자료처리를 하였다. 또한 수업내용의 분석에 있어서는 교수행동분석에 참여했던 유아발레지도자 중 연구 조건을 만족시키는 3명의 대상자를 선발하여 연구 대상으로 하였다. 선발된 3명의 유아발레 지도자 수업을 각각 일일 50분 단위로 주당 2회씩, 5주간에 걸쳐 10회분 수업을 비디오 촬영하였고 수업 내용구성에 대한 이해를 높이기 위해 필요한 경우 수업 전·후에 지도자와의 개별면담을 실시하였다. 비디오 촬영과 지도자와의 개별면담을 통해 수집된 자료를 수업내용 분석표를 이용하여 서술적 관찰법으로 기록하였다. 수업내용에 대한 효과적인 분석을 위하여 지도자의 말이나 상징, 그리고 연구자 자신이 참여자로서 경험한 것이나 현장구성원들과의 대화 내용에 대한 분석은 제외하고 학습내용만을 분석하였다. 이와 같은 연구방법과 절차에 의하여 수집된 자료를 분석 처리한 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 교수행동분석에서는 지도자와 학습자간의 상호작용에 대한 자료처리 결과가 개인 47.06%, 집단 14.62%, 전체 38.32%로 나타났으며, 유아발레지도자의 교수행동에 대한 자료처리 결과는 교정적기술피드백 14.31%, 학생과의 합류 11.98%, 정적기술피드백 10.64%, 수업운영 9.61%, 교사시범 9.47%, 부적기술 피드백 8.02%, 강의 및 안내 6.34% 순으로 빈도가 나타났다. 다음으로 수업내용분석의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 유아발레지도자들은 주로 warm-up→ barre→ center→ 정리의 단계로 수업을 구성하고 있으며 지도자에 따라 barre단계를 제외시키기도 했다. 둘째, 유아발레지도자들은 warm-up단계에서 발목운동과 가슴닿기, 복근운동, 스트레치 동작들이 포함되어 있었으며 몸의 유연성을 길러주는 스트레칭 동작들이 warm-up의 주를 이루고 있었고 지도자 스스로 개발한 독특한 용어를 사용하여 유아들을 지도하고 있었다. 셋째, warm-up동작들은 일정한 순서로 구성되어 매시간 같은 순서와 같은 음악을 사용하여 연습하였으며 barre와 center 단계에서는 몇차시에 걸쳐 학습한 기존의 순서에 의해 진행되다가 한 주에 한 동작 정도 새로운 동작을 지도하였다. 넷째, barre 단계에서는 plie′,battement tendu, e′chappe′등의 동작들이 지도되고 있었으며 barre동작을 실시함에 있어 팔동작은 거의 생략되었다. 다섯째, 지도자에 따라 약간의 차이를 보이기는 했으나 barre 단계에 크게 비중을 두고 여러 동작을 실시하지는 않았으며 발레의 가장 기초적인 동작들의 바른 자세를 잡아주기 위하여 간단한 몇가지 동작들로 barre 단계를 구성하여 지도하였다. 여섯째, center 단계에서는 간단한 step과 jump동작들을 실시하였으며 지도자의 지도하에 개별 반복연습을 하였다. 일곱째, 같은 동작의 반복 연습으로 유아들이 지루함을 느낄 때에는 그 동안 배웠던 동작과 새로운 동작으로 짧은 소작품을 구성하여 지도함으로써 수업의 변화를 주었다. 여덟째, 지도자들은 유아기 아동에게 무리하다라고 판단되는 동작들을 수업 내용에서 배제하였다. 그러나 이러한 지도자들의 판단은 매우 주관적인 것이므로 각 지도자에 따라 수업에서 배제되는 동작들이 다르게 나타났다. 유아발레교육의 효율성의 제고를 위해서는 유아발레지도자의 전문성 신장과 유아발레지도자들의 수업연구와 개선에 도움을 줄 수 있는 다양한 유아발레교육 프로그램의 연구와 개발에 발레전문가와 일선지도자 모두의 끊임없는 관심과 투자가 이루어져야 할 것이다.;The purpose of this study is to analyze teachers' pedagogic behaviors and contents in the ballet classes for pre-school children, and thereby, identify the patterns of their teaching behavioral variables and the characteristics of their pedagogic contents to provide some basic data for effective pedagogics for pre-school children's ballet education. For this purpose, 10 ballet teachers working for private dance schools, cultural centers or extracurricular programs of kindergartens in Seoul and Kyonggi-do were sampled; they were teaching ballet to the children aged from 5 to 7 with 3-month or shorter ballet education programs. Each teacher's teaching behaviors were video-taped twice, and then, the video-taped contents were analyzed by means of "5 second observation and 5 second recording". Thus, teachers' behaviors observed an recorded were classified according to interaction variables and teachers' behavioral variables to be processed for means, standard deviations and percentages for each variable. On the other hand, 3 teaches who had satisfied the conditions for this study were selected out of 10 teachers who had participated in the above survey for analysis of teaching behaviors. Then, each teacher's pedagogic activities were video-taped for 50 minutes twice per week over 5 week long survey. In addition, in order to have a better understanding of their pedagogic contents, each of them were interviewed before and after each class, when necessary. The data collected from video-tapes and individual interviews were described by using a class content analysis table. In order to effectively analyze their pedagogic contents, their rhetoric, gestures, researcher's experiences and dialogues between teachers and researcher were excluded to have only the pedagogic contents analyzed. The result of analyzing the data collected through such research methods and procedures can be summarized as follows; As a result of analyzing teachers' behaviors, it was found that the rates of interaction between teachers and children were 47.06% for individuals, 14.62% for groups and 28.32% on average. On the other hand, as a result of processing the data regarding teachers' behaviors, it was found that corrective technical feedback accounted for 14.31%, conjoint activities between teachers and children 11.98%, static technical feedback 10.64%, class operation 9.61%, teacher's demonstration 9.47%, improper technique feedback 8.02%, and lecture and information accounted for 6.24%. The results of analyzing teachers' pedagogic contents can be summed up as follows; First, teachers tended to design their classes in the order of warm-up, barre→center→conclusion, but some teachers excluded the stage of barre. Second, teachers included in the warm-up stage such motions as ankle warrr-up, upper body bending, abdominal muscular warm-up and stretching, but stretching designed to enhance body flexibility accounted primarily for warm-up stage. Each teacher was found to have developed their own terminology to teach the children. Third, warm-up actions were organized according to certain sequences. In other words, teachers used the same sequences and music for warm-up stage. At the stages of barre and center, the same sequences were used, while a new motion was applied every week. Fourth, at the stage of barre, such motions as plie', battement tendu, e'chappe', etc., were taught. However, arm motions were almost omitted at this stage. Fifth, although there were some differences among teachers, teachers did not tend to apply a variety of motions especially at the stage of barre; they tended to compose several simple motions for the stage of barre in an effort to correct children's basic motions. Sixth, at the stage of center, simple steps and jumps were taught individually and repeatedly under teachers' guidance. Seventh, when children felt bored due to repetitions of the same motion, teachers composed a short work with practiced and new motions mixed in order to vary the ballet class. Eighth, teachers tended to exclude such motions judged as unsuitable to children from the ballet program. However, since such judgements were very subjective, the motions excluded from the ballet program differed depending on teachers.
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