View : 23 Download: 0

兒童畵에 있어서 수업 Model과 表現效果에 관한 硏究

Title
兒童畵에 있어서 수업 Model과 表現效果에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the model and expressional capability in the children's drawing
Authors
朴美慧
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
아동화수업 Model표현효과아동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
美術敎育은 知的, 情的, 技能的 側面을 모두 내포하고 있는 종합적인 교육으로서 아동에 있어서는 그 重要性이 더욱 강조된다. 本 硏究에서는 아동의 표현활동에 있어서 動的 映像媒體와 言語媒體의 모델에서 오는 표현효과의 차이점을 문제로 提起한다. 本 硏究의 目的은 국민학교 5학년 아동의 미술표현활동에 대한 지도방법중 수업모델에 따른 표현효과의 차이를 檢證함에 있다. 서울과 지방의 국민학교 5학년 600명을 대상으로 미술과 회화 단원의 표현활동에서 動的 映像媒體와 言語媒體를 활용하는 실험집단과 비실험집단의 표현효과를 觀點別, 主題別, 地域別, 面談別로 비교분석 하였다. V.T.R. Model의 활용은 관점이나 주제, 지역에 구별없이 多面的으로 표현효과 상승에 크게 영향을 미치고 있음을 나타냈다. 교사면담에서는 V.T.R. 활용수업이 아동들의 표현의욕과 효과에 영향이 큰 것으로 나타났고, 아동들의 집단면담에서는 대부분이 흥미가 있고 이와같은 수업방법을 원한다는 반응을 보였다. 이와같이 V.T.R. Model을 이용한 표현활동은 일반적인 수업형태 보아 아동의 흥미와 관심을 높혀주므로 표현의욕을 상승시켜 대상에 대한 관찰과 實際把握을 촉진시키고 묘사력의 기반을 형성하며 주제에 대한 풍부한 상상력과 조형적으로 다양한 표현효과를 기대할 수 있어 창작교육에 있어서 필요한 방법임을 실증하는 것이다. 이에따라 다양한 학습모델과 지도방법 개발이 필요하며 아동의 미술교육에 있어서 과학적이고 새롭게 변화되는 媒體의 체계적인 할용 방법이 요구된다.;We considering art education is comprehensive on including various educational aspects such as intellectual, emotional, and functional, it's natural that its importance should be emphasized in the education of children. This paper is intended to show the expressional difference resulting from two different teaching methods. One is by V.T.R which presents motion picture to students on T.V. The other is by verbal method which describes the same picture only verbally. This study selects 600 fifth grade students of primary school at Seoul and province as a sample and makes comparative analysis on the different expressional effect between one group using V.T.R and the other using verbal method in terms of view-point, subject, region and interview. V.T.R Model is proved to have a far-reaching influence on the improvement of expressional capability without regard to specific viewpoint, subject, and region. Interview with teachers shows that V.T.R model, they believe has a positive effect on increasing the will of children to express. And interview with children says that most of children are interested in and want to have classes using V.T.R. The reasons that V.T.R model is more effective than verbal method in creative education are summarized as follows. 1. V.T.R model is more effective to make children feel interested in art than verbal method. 2. V.T.R model increases the will to express and leads them to observe objects more properly. 3. V.T.R model forms the foundation of expressional capability so that it contributes to give students plentiful imagination on the subjects and to obtain multiple expressional techniques. As a result, it is urgently required the development of various learning models and new teaching method utilizing modern and scientific media in art education of children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE