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指導學習 方法이 運動學習에 미치는 影響

Title
指導學習 方法이 運動學習에 미치는 影響
Other Titles
(The) Effect of Movement Guidance on skill Learning
Authors
崔惠連
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
지도학습운동학습skill Learning
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In learning motor tasks, guidance is a commonly utilized technique employed by instructors on the belief that learners acquire movement skills better by being guided to the correct reference movement by means of externally induced guidance. The effects of three different ways of guidance (restrictive guidance forced-response guidance : verbal forced guidance) on learning were investigated in Lab situation, using the linear positioning task. Fourty-five senior high school female students (devided in three groups, each consisting of 15 subjects) practiced twelve blocks of five trials of linear positioning tasks in the acquisition phase and then transferred to four blocks of five trials in transfer stage with three different ways of guidance. Absolute error (AE) measured as. a function of blocks of acquisition and transfer phase, respectively revealed that : 1) A statistically significant block effect was found 2) There was no significant difference among the three different guidance groups : 3) However, the absolute error was least in the restrictive guidance condition, and the forced-response guidance and the verbal forced guidance, in that order, These results suggested, as contrary to the hypo- theses and previous findings, that guidance effect (and thus differential effects of different ways of guidance) on learning may be minimal, or negligible.;이 硏究의 目的은 지도학습을 어떻게 하는 것이 學習에 效果的인가에 관한 것으로 지도학습(guidance)에 있어 동작제시 方法이 다른 제한지도(restrictive guidance)와 강제반응지도 (forced response guidance) 그리고 언어강제지도 (verbal forced guidance)방법에 운동학습에 미치는 效果를 알아보려는데 있다. 운동학습에 있어서 지도학습은 오류(error)를 방지하기 위하여 學習者를 身體的으로 밀거나 당기는 것 또는 새로운 상황을 언어로 전달하여 제한하고 강제하는 방식으로 연구되어 왔다. 그러므로 距離但書과제를 사용하여 반복연습을 할 경우 지도학습 방법간에 學習效果의 차이가 나타날 것으로 예상된다. 구체적으로 1.지도학습 方法은 運動學習에 效果的이며 2. 지도학습方法 중 제한지도가 運動學習에 가장 效果的이며 3. 지도학습 方法 중 언어강제지도는 강제반응지도 보다 效果가 적을 것으로 추정된다. 이러한 가설을 점증하기 위하여 이 硏究에서는 女子高等學校 學生 45명을 대상으로 오른손으로 직선재정치기기 손잡이를 잡고 지도학습 방법에 따라 목표점을 찾는 과제를 반복 수행하여, 시행에 따른 그 절대오차 (absolute error, AE)를 측정하였다. 피험자 45명은 세 실험집단에 각15명씩 배정하는 단일요인 피험자간 설계 (single factor between subject design)를 하였다. 이 피험자들은 연습단계 (acquisition phase)에서 5회를 1분단 (block)으로 하여 총60회의 시행을 하였고 전이단계(transfer phase)에서는 20회의 시행을 5회를 1분단으로하여 수행 결과를 기록하여 각자의 측정치의 평균과 표준편차를 산출한 후 일원변량(one-way ANOVA) 분석을 하였으며, 그 結果는 다음과 같다. 1. 지도학습에 의한 시행횟수에 따른 연습의 效果는 유의한 차가 나타났다. 2. 지도학습 方法에 따른 과제수행 (task performance)의 정확도는 통계적으로 意義있는 차가 나타나지 않았다. 3. 지도학습의 조건별 절대오차는 제한지도집단, 반응강제지도집단, 언어강제지도집단의 순으로 나타났다. 그러므로 지도학습방법(제한, 강제반응, 언어강제)에 따른 운동학습의 효과 차이는 없었고, 시행 횟수의 증가에 의하여 오차가 적어져 연습의 效果가 나타났으며 연습의 반복은 運動學習效果를 높이게 했다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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