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의사소통 관점에서 본 영어과 교수요목에 관한 고찰

Title
의사소통 관점에서 본 영어과 교수요목에 관한 고찰
Other Titles
(A) Study of Syllabuses from the Viewpoint of Developing Communicative Ability
Authors
진윤희
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
의사소통영어과교수요목영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 우리나라 중학교 과정 학습자들을 대상으로 외국어 교육의 목표인 의사소통능력을 기르고자 하는 관점에서 여러 교수요목들의 내용을 비교·연구함으로써 교실수업에 맞는 적정 교수요목을 모색해 보고자 함에 그 목적이 있다. 교수요목에 관한 고찰은 내용중심 교수요목(문법, 상황, 의사소통 및 의미-기능 교수요목)과 방법중심 교수요목(과정 및 절차 교수요목)으로 나누어 실시 하였으며, 전자가 목표어 습득을 위한 학습내용을 사전선정·배열·조직하는 것에 촛점을 둔 것이라면, 후자는 학습자 중심의 인지적 학습과정에 중점을 둔 것으로 학습내용의 사전선정과 조직을 거부하며 과업수행에 의한 의미학습을 통해서 언어를 습득하게 된다. 이에 따라 제2장과 제3장에서는 교수요목들의 핵심적인 특징과 장·단점에 대해 살펴 보았으며, 제4장에서는 우리나라 외국어 교육의 목표와 수업시간, 훈련된 교사의 수등 교육행정적 요소들을 고려하여 배분적 교수요목을 제안하였다. 배분적 교수요목은 내용중심 교수요목 중 문법 및 의미-기능 교수요목을 방법중심 교수요목의 인지적 학습과정 및 절차와 관련된 특징들과 결합시키려는 것으로, 학습자의 욕구와 수준에 따라 문법적 내용과 의미-기능적 내용들을 적절히 배열할 수 있으며, 교사는 학습자가 자신의 내적 학습체계를 통해서 꾸준히 학습해 나갈 수 있도록 돕는다. 결국 교수요목이란 학습내용과 학습활동등 언어교육과 관련된 모든 요소들을 포함하는 학습의 틀로서, 학습자의 적극적인 학습참여와 인지적인 사고과정을 통한 내적 학습체계의 확립이 무엇보다 중요하며 더불어 교실활동에 대한 활발한 연구가 뒷받침되어야 할 것이다.;The purpose of this thesis is to study a communicative syllabus by comparison and consideration of syllabuses in order to develop the communicative ability of middle school students in general education courses. Syllabuses can be divided into two kinds - content-based syllabuses(grammatical, situational, communicative and notional-functional syllabuses) and methodological based syllabuses(process and procedural syllabuses). The former is based on the pre-specification and organization of content of things to be learnt, and the latter is on the learner-led process and task-based procedure on cognitive language learning. Chapter Ⅱ and Ⅲ have discussed essential characteristics of the above six syllabuses, and considering the educational administration (number of trained teachers, time-table etc.) and aim (accuracy and fluency of language expression), a proportional syllabus is recommended. A proportional syllabus tries to combine content-based syllabuses(especially grammatical and notional-functional ones) with methodological based syllabuses. That is, it takes the former as its starting point and applies the latter in classroom procedures, suggesting a skillful blending of linguistic and communicative phases of language learning according to learners' needs and grades. But linguistic and communicative items should not be piled up externally to the learner, the learner recognizes, processes and internalizes them by his natural learning process and strategies. A proportional syllabus also requires interactive participation by teacher and learners in designing a classroom framework. The teacher, not as an instructor but a facilitator of learning, should induce learners' motivation and interests and help them to establish their own internal system for generative learning. Finally, including a listing of content and classroom activities, a syllabus is a constant and flexible work as a result of feedback from classroom and should be supported by active studies on methodology for cognitive learning.
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