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중학교 영어 쓰기지도에 관한 연구

Title
중학교 영어 쓰기지도에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Teaching English Writing Skills in Middle Schools of Korea
Authors
李希信
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
중학교영어쓰기지도영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
영어교육의 목표는 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기의 네 기능을 발달시키는 것으로 되어 있다. 그러나 한동안 구조주의와 Audio-lingual Approach의 영향으로 음성언어 및 말하기 중심의 교육이 이루어졌고, 쓰기는 말하기의 보조적 역할을 하는 정도로 간주되어 왔다. 그러나 인지주의 이론이 대두되면서 최근에는 문자언어에 새로운 관심을 가지게 되었고 쓰기를 말하기와는 다른 독립적인 형태로서의 의사소통 수단으로 보고 그 고유의 특성을 살려 쓰기지도를 해야함이 주장되고 있다. 종래의 쓰기지도는 문장 하나 하나의 정확성을 중시하는 통제작문(Controlled Writing)과 전체 글의 구성 및 짜임새까지 다루는 자유작문(Free Writing)으로 대별할 수 있으나 이 각각의 방법은 그 하나만으로는 글쓰기의 궁극적 목적에 기여하지 못하는 것으로 그 문제성이 드러났다. 즉 문장 단위의 정확성을 위한 기계적 연습을 위주로 하는 통제작문이나, 아무런 구체적 지시나 도움이 없이 학생들에게 제목만 주고 글을 쓰게 하여 많은 오류가 나오게 하는 식의 자유작문이나 효과적으로 실용적인 글을 쓰는 능력을 길러 주는 데에는 다같이 미흡한 점이 많았다. 최근에는 이에 대한 대안으로서 정확한 문장 단위의 연습에서 자유작문에 이를 수 있는 교량 역할을 해주는 쓰기지도법이 필요함이 주장되고, 이를 위한 여러 가지 방법이 제시되고 있다. 그 방법들의 특색을 살펴보면 문장 단위가 아닌 어떤 특정한 목적을 가진 하나의 글을 통한 쓰기 연습을 시킴으로써 쓰기의 의사소통적 기능을 인식하게 하고 쓰기 연습을 시킬 때 특정한 상황들을 설정해줌으로써 각 상황에 적절한 언어를 구사할 수 있는 능력을 길러주며, 문자언어의 특성인 수사학적 여러 요소들을 초기 단계에서부터 단계적으로 제시해주는 것 등이 중요시되고 있다. 현재 우리나라 중학교 과정에서의 쓰기지도는 거의가 기계적이고 단순한 통제작문의 수준을 벗어나고 있지 못하며, 현행 중학교 교과서의 쓰기에 대한 교재구성 부분도 미미한 정도이다. 현재 우리나라의 영어교육 방침이 주로 듣기, 말하기의 음성언어 위주의 교육이나 긴 안목에서 볼 때, 음성언어 외에 문자언어의 교육도 경시해서는 안되며 오히려 쓰기 기능을 통해 보다 명확한 말하기 기능을 발달시킬 수 있는 것이다. 본 논문에서는 앞서 언급한 최근의 쓰기지도법의 특성을 기준으로 현 우리나라 중학교 영어 교과서를 활용하여 쓰기지도를 할 수 있는 모형을 제시해 보았다. 이 모형은 다시 구체적으로, 의미있는 베끼기 학습, 쓰기를 통한 대화 연습의 강화 학습, 명령·지시 활동을 통한 쓰기 학습, 문장 연결 학습, 이야기 쓰기, 묘사문 쓰기 등으로 나누어졌다. 이와 같은 방법으로 초기 단계에서부터 다양한 종류의 글을 접하고 써보게 하여, 학생들로 하여금 글쓰기의 고유한 의사소통적 기능을 인식하고 활용하게 하면 음성언어 뿐 아니라 문자언어의 학습도 잘 이루어져 영어교육의 목표인 네 기능이 균형있게 고루 발달될 수 있을 것이다.;The goal of English Education is to develop the four skills--listening, speaking, reading, and writing. However, because of the influence of structuralism and audio-lingual approach, English language education has focused on spoken language and speaking skills, and writing skill has been regared merely as a supplementary one. With the appearance of rationalism, however, there is a new understanding of written language and writing, and there has been more research on the new methods of teaching writing skills. It has been asserted that writing has its own place as a method of communication and that writing should be taught with a focus on its own devices. The traditional method of teaching writing skills can be divided into controlled writing that focuses on the accuaracy of each sentence and free writing that is concerned with the whole structure or organisation. However, it has been proved that each of the two methods cannot contribute to the ultimate goal of writing itself. Neither the mechanical practice of each sentence for accuracy nor free writing practice only with the topic given without any detailed instruction or help can develope practical and efficient writing skills. Recently, there has been a call for methods of teaching writing skills that bridge the gap between controlled writing and free writing, and consequently many kinds of new methods have been introduced. The special features of the new methods are to make students recognize the communicative function of writing through practicing writing not with the sentences but with the texts, to develop the ability to write appropriately in each circumstance by giving a particular situation at each writing practice, and to introduce many kinds of rhetorical devices of writing step by step from the beginning. Teaching writing skills in Korean middle schools is limited to the simple and mechanical controlled writing level and the writing part of the main texts of middle school English books should be developed. The principle of English language education in Korea is primarily to develop listening and speaking skills, but in the long run written language as well as spoken language is very important. Moreover, speaking skills can be developed more accurately through practicing writing. In this thesis, I suggest some models of teaching writing skills based on recent theories by using existing Korean middle school English text books. They are divided into meaningful copying, reinforcement, devising communication tasks, narrative writing, sentence linking and sequencing, and description. Using this kind? of models at the early stage in teaching writing skills will give students chances to practice writing various kinds of tents and to understand the communicative functions or writing activity. The goal of English language education will be fully acheived by developing not only speaking skills but writing skills.
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