View : 56 Download: 0

지도방법 유형별 무용학습의 비교연구

Title
지도방법 유형별 무용학습의 비교연구
Other Titles
(A) Study on the Effect of Three Different Teaching style on Psychomotor, Affective, Cognitive Domains in Basic Dance movements
Authors
許永禮
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
지도방법무용학습비교연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究의 目的은 Mosston이 分類한 學習指導 方法中에서 指示學習, 課題學習 相互學習의 方法에 의한 舞踊學習의 效果를 比較 分析하는 것이다. 本 硏究의 細部的인 硏究問題는 다음과 같다. 첫째, 서로 다른 세 學習指導 方法이 舞踊의 技能 向上에 어떻게 다른 效果를 나타내는가? 둘째, 서로 다른 세 學習指導 方法이 舞踊의 知識 및 理解에 어떻게 다른 效果를 나타내는가? 셋째, 서로 다른 세 學習指導 方法이 舞踊에 대한 態度 및 興味의 變化에 어떻게 다른 效果를 나타내는가? 對象學生은 全州市에 位置하고 있는 P女予中學校 1學年 學生 171名을 3個 集團으로 나누어 서로 다른 세 가지 指導方法 指示, 課題, 相互學習을 處置하였는데, 各 集圈의 學習效果를 比較하기 위하여 事前檢査를 한 後 1주일에 1회씩 <1회 45분> 8주간 舞踊授業을 實施한 후 事後檢査를 實施하여 學習效果를 比較하였다. 본 硏究의 實驗 授業時間에 題示된 學習內容中 舞踊技能에 對한 評價는 事前檢査와 事後檢査로 나누어 實施 하였다. 技能檢査는 學習指導 內容을 中心으로 內容<5단계 평정>을 개발하여 專門敎師 4人에 의하여 評價토록 하였다. 本 硏究에서 使用된 興味檢査는 Sonstroem^(23)의 PEAS(Physical Estimation and Attraction Scale)에서 興味(attraction)에 관련된 52個 問項만 추출하여 使用하였다. 知識檢査를 爲한 檢査紙는 舞踊觀係 文獻을 土臺로하여 指導內容을 中心으로 本 硏究者에 依하여 製作되었다. 資料處理 方法으로 事前 事後檢査의 平均差에 對한 t檢證을 實施하여 有意한 差가 있을 경우에는 事後檢査의 結果를 갖고 集團間에 差異가 있는가를 變量分析을 通하여 檢證하였다. 여기서 集團間에 有意한 差가 있을 경우에는 Scheffre's 檢査를 通하여 檢證하였다. 각 資料의 統計處理는 서울 大學校 電子計算所의 Vax 780컴퓨터에 의한 SPSS패키지 프로그램에 의거하여 電算處理 되었다. 以上의 資料處理 過程을 거쳐 얻은 結果를 土臺로 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 舞踊의 技能學習에서 指示, 課題, 相互學習 方法에 의한 學習效果는 다르게 나타났다. 學習效果面에서 가장 효율적인 方法은 課題學習 方法이었으며, 그 다음 相互, 指示學習 方法의 順이었다. 2. 舞踊學習에 對한 興味變化에서는 서로 다른 세 指導方法間에 有意할 만한 差異가 나타나지 않았다. 3. 舞踊의 知識 理解에 對한 學習 果는 서로 다른 세 指導方法間에 그 差異가 나타나지 않았다.;The purpose of this study was to determine effects of Mosston's Command, Task, and reciprocal teaching styles in basic dance movements of Curriculum in junior - high schools. The specific problems solved in this study were to : (1) Determine the differences of learning among three teaching styles in basic dance movements as the psychomotor domain ; (2) Determine the differences of learning among three teaching styles in dance knowledges as the Cognitive domain ; (3) Determine the differences of learning among three teaching styles in the physical estimation and attraction as the affective domain; The subjects for this study were 171 8th grade female students in a junior - high school in the city of Jhon - Ju, chd Ra Buk - Do The subjects were randomly assigned to each of three classes as Control and experimental Affer 8 weeks of teaching in dance, the researcher - mde dance skill check: list for the psychomotor domain, sonstroem's physical Estimation and Affraction Scale (PEAS) for the affective domain, the researcher - made knowledge test were given to the subjects. t - Tests and ANOVA were made t o identify the different teaching styles. The date were processed by SPSS Package program with vax 780 Computer a t Seoul national University Computer Center. On the basic of the results analyzed, the Conclusions were drawn as follows : (1) The pre - and post - battery of skill and knowledge tests indicated that all three groups developed greater dance skills and knowledges after 8 weeks of teaching. (2) There were significant differences among three different teaching styles in learning styles in learning dance skills. (3) There were no significant differences among three different teaching stylles in learning dance interests. (4) There were also no significant differences among three different teaching styles in understanding Knowledges on dance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE