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KR의 제시시기 및 빈도가 무용학습에 미치는 영향

Title
KR의 제시시기 및 빈도가 무용학습에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effects on the Learning of Dance Movements of the Frequency and the Time of Provision of KR
Authors
趙淑成
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
KR제시시기빈도무용학습회전동작
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
動作習得의 과정은 단순한 반복이 아닌 多樣하고, 意圖的인 形態의 情報提示에 의한 練習을 통하여 學習이 이루어진다. 練習時 提示되는 結果知識(KR)의 回數와 時期는 이러한 學習課程에서 感覺情報(sensory -information)로서, 運動機能習得에 매우 중요한 役割을 遂行한다. 結果의 知識(KR)이 運動機能習得에 중요한 影響을 미친다면 連速課題(continuous)로 특징 지워주는 舞踊動作의 學習에도 직접적으로 適用될 수 있을 것이다. 이 硏究는 結果의 知識(KR)의 提示時期와 提示回數가 舞踊動作의 學習에 미치는 效果를 究明하는데 그 目的이 있었다. 이러한 目的을 위하여 이 硏究에서 選定한 硏究對象은 舞踊 非專攻 女子大學生 32名이었다. 結果의 知識(KR)의 提示時期 및 提示回數別로 4集團으로 分類하여 硏究課題 "回轉動作"을 實施하여 얻은 測定値인 平均 回轉速度를 二元變量分析을 하였다. 이에 의하여 얻어진 結論은 다음과 같다. 1. KR의 頻度는 提示되는 回數가 적은 쪽보다 많을수록 學習成果에 보다 더 效果的인 것으로 나타났다. 2. 學習初期段階에서 KR의 提示時期는 練習後半期에 비교하면 前半期에 提示되는 것이 學習成果에 보다 더 效果的인 것으로 나타났다.;The effects of absolute frequency of KR as well as the time of KR provision of learning a sequence of dance movements were investigated. Thirty two female university non-dance majors were tested in a 2 × 2 (frequency of KR × time of KR provision) between-sub ject design with repeated measures. Four experimental groups were asked to learn a ballet movement, "pirouette," receiving different numbers of KR (3 vs. 9) at different phases of practice (early VB. late). Also included was a comparison group which receive no KR during the whole range of practice. After twenty-minute rest period following 20 practice trials, a transfer test was also given to each of the experimental and comparision groups, using another ballet movement, "pique" as a tranfer task. Two-way ANOVAs plus subsequent post hoc analyses around performance scores on both acquisition and transfer stages revealed main effects of KR frequency as well as of the time of KR provision. That is, it was found that 1) the number of KRs had a significant effect on learning, i.e., the more the number of KRs, the better on learning; 2) the KR effects were more pronounced when presented in early learning stage, as compared to later phase of learning.
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