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음악치료 서비스 모델에서의 팀 협력 현황

Title
음악치료 서비스 모델에서의 팀 협력 현황
Other Titles
Team Collaboration Status on Music Therapy Service Model
Authors
정은선
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박랑규
Abstract
미국에서는 1960년 지역사회 정신보건 운동이 확산되고 내담자 중심의 실천이 강조되면서 보건의료 분야에서 팀 협력의 중요성이 더욱 강조되었고, 1975년 미국장애아동교육법인 PL 94-142가 제정되면서 특수교육 분야에 있어서도 팀 협력이 더욱 활발히 이루어지기 시작했다. 우리나라에서도 최근 들어 이 같은 흐름을 반영한 정신보건법이 1995년 12월에 통과되고 특수교육 분야에서 관련서비스로서 음악치료가 인식되기 시작하면서, 음악치료 서비스를 제공함에 있어 치료 팀 구성원으로서의 음악치료사의 역할은 더욱 증가하게 되었다. 이에 본 연구는 1995년 정신보건법이 통과되고 특수교육 분야에서 관련서비스로서 음악치료가 인식되기 시작한 시점에서, 음악치료사들의 팀 협력에 관한 현황을 파악하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 예비조사를 실시하여 수정·보완한 설문을 2006년 3월 8일부터 3월 31일에 걸쳐 음악치료사 110명을 대상으로 팀 협력 현황과 관련된 설문 조사를 실시하였고, 그 결과를 기술 통계 처리하였다. 본 연구의 측정도구는, 음악치료사의 팀 협력적 접근 현황 설문은 유영미(1988)와 Register(2002) 등의 연구에 근거한 설문을 사용하였고, 팀 협력에 영향을 미치는 요인에 관한 현황은 김용득(1998)의 팀 협력에 대한 태도 척도, 다른 전문분야에 대한 인식 척도, 팀 협력의 효과성에 대한 평가 척도를 사용하였다. 첫째, 팀 협력적 접근 현황에 관한 결과에 의하면, 음악치료사가 속해있는 치료 팀 구성원은 평균 4.8분야로서 음악치료사는 치료 팀의 모든 구성원이 팀의 활동에 있어 대체로 중요하다고 생각하고 있었으나 그럼에도 불구하고 음악치료사가 가장 중요하다고 생각하고 있었다. 또한 음악치료사는 팀 회의에 가장 많이 참여하는 구성원이었고, 팀 회의는 다양한 형태로 빈번하게 이루어지고 있었으며 단일 회의에서 약 3.7개의 내용이 논의되고 있었다. 음악치료사는 타 치료 프로그램에 대한 음악의 역할에 정서적 안정감 제공을, 타 치료 프로그램에 대한 음악치료사의 현재의 역할에 정보제공을, 음악치료사의 앞으로의 역할에 음악치료 실행전반에 걸친 협력을 가장 많이 지적했다. 또한 팀 협력이 음악치료 세션에 미치는 영향에 내담자에 대한 객관적이고 효율적인 음악적 진단평가가 가능함을, 음악치료 세션활동에서의 타 치료사와 팀 협력 경험은 없다는 응답을 가장 많이 지적했다. 둘째, 팀 협력에 영향을 미치는 요인에 관한 결과에 의하면, 음악치료사는 팀 협력의 실천 및 훈련에 대해 전반적으로 긍정적인 태도를 보이고 있었으며, 다른 전문 분야에 대해 대체로 긍정적으로 인식하고 있었으나, 다른 전문 분야의 내면적인 측면보다 관계적인 측면에 있어 조금 부정적으로 인식하고 있었다. 또한 음악치료사는 팀 협력의 효과성에 대해 대체로 긍정적으로 평가하고 있었다. 의료기관, 사회복지기관, 특수교육기관 등 여러 임상현장에서 내담자의 다양하고 복잡한 욕구를 충족시키기 위한 팀 협력의 필요성은 날로 증가하고 있다. 본 연구는 음악치료 서비스를 제공함에 있어 음악치료사의 팀 협력의 필요성을 제시하였다는 데 그 의의가 있다고 하겠다.;There had been spread mental health movement in local society in the periods of 1960 and been emphasized on its importance of practice by clients, especially, on the collaboration between team members in the medical field. Moreover, since the protective laws for handicapped children of PL 94-142 was established in the United States on 1975, collaboration between team members was supported by law in the field of special education. In the case of South Korea, having passed the law of the mental health on December, 1995 to be influenced by theses global trends and recognizing its importance of music therapy as related service, the role of music therapist as a member of therapy team have much more increased. In this respect, this research is involved with the date on the fact of the pass of the law of mental health and recognition of its import of music therapy as related service in the field of special education, to the effect that it has an aim to comprehend the present condition of collaboration between team members among those who are working in the medical institution throughout the nation. In order for this goal to be achieved, I make preliminary examination, which is grounded on corrected questions that are related to the present condition of approach to the team collaboration. This questionnaire are asked to 110 music therapists, being asked from on 8th to 31st. March, 2006, whose results are drown by the method of technical analysis. This research is composed of corrected questionnaire based on the idea of Yoo, young-mi (1988) and Register (2002) in terms of the issue of present condition of collaboration between team members, which also used as measurement of this research: the present condition of influencing factor on collaboration between team members is taken Kim, yong-deuk (1998) for its measurement of attitude, measurement of recognition to other special areas and measurement of efficiency of collaboration between team members. According to the analyzed results, When the group including music therapists indicates the average 4.8, all members of this group generally think of its importance of member's each activities according to its own way, however, they all agree that the most important is the role of music therapists. In addition to accounts above, music therapists are shown as the most well-participated members in team discussion, which has been held by various manners. There are around 3.7 topics argued in a single discussion. Music therapists make mostly frequent reference to the role of music in other therapy programs in order to give emotional security to them. And they also pointed of furnishing useful information to other therapy programs in terms of present role of music therapist, collaboration involved with general music therapy application in terms of their anticipated role. In addition, they mostly indicated that the influences of approach to the team collaboration on session of music therapy make it possible to be objective and effective judgement of clients and they also pointed that there are little experiences concerning collaboration between team members with other therapists during the session of music therapy. They express the positive attitude concerning the practice and training on collaboration within their own team as a whole, also generally recognize its positivity on their special fields. However, they recognize a little negatively more on the relational aspect rather than internal one. In addition, music therapists appreciate its positivity on the efficiency of collaboration within their own team as a whole. As for the various and complicated needs of clients, the necessity of collaboration within team for satisfaction is continually increased in the fields of medical institution, social welfare institution, special education institution, and any other clinical scenes. This research has a signification on suggesting the needs for collaboration between music therapists as team members in the sense of placing a service on the field of music therapy.
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