View : 653 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이현주-
dc.creator이현주-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:25Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.otherOAK-000000012881-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172508-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012881-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 몰입(flow)이론에 대한 이해를 바탕으로 학생들이 체육수업에 몰입하는데 영향을 주는 요인이 무엇인지 알아보고자 몰입을 촉진하는 요인과 몰입을 방해하는 요인을 탐색하고 각각의 요인이 학교급간(중·고등학교)과 성별에 따라 어떻게 다른지를 밝히고자 하는 것이다. 몰입이란 사람들이 다른 어떤 일에도 관심이 없을 정도로 지금 하고 있는 일에 푹 빠져 있는 상태를 말한다. 곧 이때의 경험 자체가 매우 즐겁기 때문에 이를 위해서는 왠만한 고생도 감내하면서 그 행위를 하게 되는 상태이다. 학생들에게 몰입을 경험할 수 있는 조건들을 만들어 준다면 학교체육수업은 학생들의 능동적인 참여뿐만 아니라 자기목적적인 활동으로 거듭날 수 있을 것이다. 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 중·고등학교 남, 여학생 480명을 대상으로 설문조사를 하였으며 총 417부를 최종 분석하였다. 수집된 자료는 몰입요인에 대한 빈도분석과 이원변량분석을 실시하였다. 또한 설문문항 중 개방형문항에 대해서는 질적 분석에서 사용하는 귀납적 내용분석을 하였다. 연구 결과, 질적분석에서 성별 및 학교급별 체육수업 몰입의 촉진요인은 특정활동 선호, 재미, 자유로움, 또래(친구), 유능감과 자신감, 신체·정서·건강, 성취감과 경쟁심, 교사, 환경, 평가 요인 등으로 나타났으며 몰입의 방해요인은 수업내용불만, 환경, 신체·컨디션 제약, 평가, 자신감·유능감 부족, 또래, 교사, 수업관리, 처벌 요인 등으로 나타났다. 양적분석으로는 15가지 체육수업 몰입의 영향요인이 구성되었다. 이원변량분석결과 특정활동·선호, 성취감·경쟁, 신체·컨디션, 유능감·자신감, 자유로움, 자신감 부족, 환경, 친구, 평가, 교사, 재미, 기타에서 성별 및 학교급별로 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 수업내용불만요인은 성별 간에만 차이가 있었고, 수업관리와 처벌요인은 성별과 학교급별로 차이가 없었다(p<.05). 이러한 연구 결과는 체육수업 몰입의 영향요인 대부분이 성별 및 학교급간에 차이가 있음을 말한다. 그러므로 다양한 요인들이 성별, 학교급별로 고려되어야 한다. 따라서 본 연구는 체육수업에 대한 몰입의 영향요인을 탐색하여 체육수업과 몰입경험에 관한 연구의 기초자료로써 활용될 수 있으며, 체육수업에 참여하는 학생들의 입장을 이해하여 참여를 촉진시킬 수 있는 근거자료로 제공될 것이다. 본 연구는 체육수업에의 몰입의 영향요인에 대한 기초자료를 제공하는데 그쳤지만 몰입에 관한 연구가 좀 더 심도 있게 다루어져야할 필요성을 제시해 주었다.;The purpose of this study is to find out the factors affecting students' flow in the physical class based on the flow experience theory. To do this, this research is to search the factors that facilitate or interfere flow and if such factors show at different degrees by sex. Flow is the state someone is absorbed in the act he/she is doing that he/she is not interested in anything else. The experience at this moment is very interesting that he/she does the act enduring hardships to some degree. If you can make the conditions for the students to experience flow in their physical classes, physical education at school can be not only the activities of students' active participation but also self-directed ones. For the research, the researcher handed out questionnaires to 480 male and female students in middle schools and high schools in Seoul and analysed 417 of them. The collected data have been analyzed through frequency analysis and two-way ANOVA. Also, of the questions in the questionnaire, open questions have been analyzed through inductive content analysis. The result of this research shows that the factors that facilitate flow in physical classes are preference of specific activities, enjoyment, freedom, peer, the feeling of capability and confidence, physical, emotional and health, the feeling of achievement and competence, instructor, environment, evaluation factor, etc. And the factors that interfere flow in physical classes are dissatisfaction of the content of the class, environment, physical and conditional limit, evaluation, the lack of the feeling of capability and confidence, peer, instructor, management of the class, punishment factor, etc. 15 factors influence flow have been comprised through quantitative analysis and the two-way analysis of variance. They show that there are differences by sex and class in the factors of preference of specific activities, the feeling of achievement and competence, physical and condition, the feeling of capability and confidence, freedom, the lack of the feeling of capability and confidence, environment, friend, evaluation, instructor, enjoyment, and others. There was difference by sex in the dissatisfaction of the content of the class factor and there was not difference by sex and class in management of the class and punishment factor(p<.05). Such results tells that most of the factors influence flow in physical classes have difference by sex or class and that these various factors should be considered according to the sex and the class. Therefore, this research can be used as the reference of the researches on the physical class and the flow experience since it searched the factors influence flow in physical classes and it can be provided as the basis to facilitate students' participation in physical classes. Through this research, the basis for the factors influence flow in physical classes has been provided but for further research, flow has to be dealt with more profoundly.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅸ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 C. 연구가설 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 체육수업효과의 영향 요인 = 6 1. 인적 요인 = 6 2. 수업 환경 요인 = 14 B. 몰입(flow)의 이해 = 17 1. 몰입(flow)의 개념 = 17 2. 몰입의 영향 요인 = 23 3. 몰입의 측정 = 28 C. 몰입과 수업 효과 = 29 Ⅲ. 연구방법 = 31 A. 연구대상 = 31 B. 연구도구 = 32 1. 조사표 = 32 2. 설문지 = 33 C. 연구절차 = 34 D. 자료분석 = 35 1. 예비조사(면접 내용) 분석 = 35 2. 질적 자료 분석 = 35 3. 양적 자료 분석 = 35 Ⅳ. 연구결과 = 36 A. 질적 분석 결과 = 36 1. 체육수업 몰입의 촉진요인 = 36 2. 체육수업 몰입의 방해요인 = 40 B. 양적 분석 결과 = 45 1. 성별 체육수업 몰입의 영향요인 = 46 2. 학교급별 체육수업 몰입의 영향요인 = 48 3. 성별, 학교급별 체육수업 몰입의 영향요인 차이 비교 = 49 Ⅴ. 논의 및 결론 = 57 참고문헌 = 62 부록 -I <면담 질문지> = 67 부록 -II <설문지> = 68 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1379861 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title체육수업 몰입의 촉진 및 방해 요인 탐색-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedFactors which either Facilitate or Interfere with Students' Flow in the Physical Education Classes-
dc.creator.othernameLee, Hyun-Ju-
dc.format.pagex, 73-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2006. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE