View : 653 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김경숙-
dc.contributor.author조선경-
dc.creator조선경-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:25Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.otherOAK-000000012677-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172506-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012677-
dc.description.abstract본 연구는 관심에 기초한 교육과정 실행 모형(Concerns-Based Adoption Model : CBAM)을 사용하여 중학교 체육교사의 제 7차 체육과 교육과정에 대한 관심도, 실행형태 및 실행수준을 살펴봄으로써 교육과정 실행의 현 상태를 진단하고, 이 세 가지 측면의 관계를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 제 7차 체육과 교육과정에 대한 중학교 체육교사의 관심도, 실행형태, 실행수준을 알아보기 위하여 2006년 현재 서울시 및 수도권 지역에 소재한 중학교에 재직 중인 남·여 체육교사 180명을 무작위로 추출하여 연구대상으로 설정하였다. 제 7차 체육과 교육과정에 대한 체육교사의 관심도와 실행형태는 설문지를 통해 측정되었고, 실행수준은 180명 중 다시 22명을 무선표집하여 면담을 통해 측정하였으며, 또한 조사대상은 성별, 학력별, 경력별, 학교유형별, 전공별로 구분하여 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 통해 분석되었다. 수집된 자료를 분석하기 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, χ^(2)검증, 일원변량분석(one way ANOVA), 프로파일 분석이 사용되었으며, 모든 통계분석 시 유의수준은 0.5로 설정하였다. 이러한 과정을 통해 도출된 결과를 살펴보면 다음과 같다. 우선, 제 7차 체육과 교육과정에 대한 체육교사들의 관심도에 관한 연구결과는 다음 세 가지로 요약될 수 있다. 첫째, 제 7차 체육과 교육과정에 대한 체육교사들의 전반적인 관심도를 살펴본 결과, 전체 체육교사 집단이 제 7차 체육과 교육과정에 대해 갖고 있는 관심은 ‘무관심’과 ‘개인적 관심’, ‘정보적 관심’ 순으로 밝혀졌다. 관심단계별로 체육교사들이 가지고 있는 관심정도의 평균을 산출하여 작성된 관심도 프로파일을 보면, 제 7차 체육과 교육과정에 대한 체육교사들의 관심도는 대안적 관심단계를 제외하고는 비실행자의 프로파일과 유사한 것으로 나타났다. 둘째, 제 7차 체육과 교육과정에 대한 체육교사들의 개인별 관심도를 살펴본 결과, 전체 체육교사의 59.8%인 101명이 제 7차 체육과 교육과정에 대해 무관심을 나타냈으며, 그 다음은 6단계인 대안적 관심이 17.2%로 29명의 교사가 가장 높은 관심을 보였다. 1단계는 전체 교사의 9.5%(16명)로 나타났으며, 2, 3, 4, 5단계는 각각, 4.7%, 4.1%, 2.4%, 2.4%의 낮은 비율을 나타냈다. 셋째, 체육교사들의 일반적 배경에 따른 관심도의 차이를 분석한 결과, 체육교사들의 관심도는 학교형태를 제외한 성별, 최종학력, 교직경력과 같은 일반적 배경 변인이 대체적으로 체육교사의 관심도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체육교사들의 제 7차 체육과 교육과정 실행형태를 살펴본 결과, 실행계획의 설정, 수업계획의 수립, 교수 · 학습조직, 설명과 시범, 평가영역은 대체적으로 이상적 실행형태를 보이고 있는 것으로 나타났으나, 모둠 편성권, 평가방법 등에서는 많은 교사들이 허용할 수 없는 실행형태를 보이고 있는 것으로 나타났다. 수업지도안 ․ 수업진도표 사용형태, 학습지도 방법, 실생활 및 타 학문과의 관련성 등에서는 이상적 실행형태와 허용할 수 없는 실행형태가 거의 같은 비율로 나타났다. 각 구성요소를 교육과정 편성, 운영, 평가의 세 가지 측면으로 나누어 실행형태를 살펴보면, ‘편성’에서는 허용할만한 실행형태의 모습을 나타내었고, ‘운영’과 ‘평가’ 영역에서는 허용할만한 실행형태와 허용할 수 없는 실행형태가 병존하는 것으로 나타났다. 체육교사들의 제 7차 체육과 교육과정 실행수준을 살펴본 결과, 대부분의 체육교사들이 기계적 실행수준에 머물러 있는 것으로 나타났으며, 그 다음으로 정교화 실행수준과 일상화 실행수준 순으로 나타났다. 통합화 실행단계와 갱신의 실행단계는 상대적으로 낮은 수준인 것으로 나타났다. 체육교사들의 제 7차 체육과 교육과정에 대한 관심도, 실행형태, 실행수준간의 관계에 관한 연구결과는 다음 세 가지로 요약될 수 있다. 첫째, 제 7차 체육과 교육과정에 대한 체육교사들의 관심도와 실행형태의 관계를 분석한 결과, 관심도에 따라 ‘수업지도안 · 수업진도표 사용형태’, ‘학습지도방법’, ‘모둠 편성권’ 구성요소를 제외하고는 실행형태에 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 차이의 통계적 유의성을 확인하기 위해 관심도에 따른 전체적인 교육과정 실행형태를 분석한 결과 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 관심단계가 낮은 교사의 경우 대체적으로 허용할 수 없는 실행형태에 가깝게 나타났으나, 관심단계가 4, 5, 6단계로 높아지게 되면 이상적인 실행형태에 가까워지는 것으로 나타났다. 둘째, 제 7차 체육과 교육과정에 대한 체육교사들의 관심도와 실행수준의 관계를 분석한 결과, 관심도에 따라 실행수준에 차이가 있는 것으로 나타났다. 관심도 프로파일과 실행수준 프로파일을 그려 비교한 결과, 두 개의 프로파일이 유사한 형태를 가지는 것으로 나타났다. 대체적으로 관심도가 낮은 집단의 경우 실행수준 역시 낮은 단계에 머무르는 경향을 가졌다. 관심단계별로 살펴보면 0단계인 무관심 단계에 있는 체육교사들이 Ⅲ단계인 기계적 실행수준에 가장 높은 비율을 나타냈으며 6단계인 대안적 관심단계에 있는 교사들이 Ⅵ단계인 갱신의 실행수준에 높은 비율을 나타냈다. 그러나 전체적으로 살펴볼 때 관심단계가 높아질수록 실행수준이 점차 높아진다고는 할 수 없으나 3, 6단계에서 관심을 나타내는 교사들은 실행수준이 높은 단계에서 안정됨을 알 수 있다. 셋째, 체육교사들의 제 7차 체육과 교육과정 실행형태와 실행수준의 관계를 분석한 결과, 체육교사들의 실행수준에 따라 교육과정 실행형태가 달라지는 것으로 밝혀졌다. 실행수준에 따른 실행형태의 평균을 살펴본 결과 실행수준이 낮은 기계적 실행수준에 있는 경우 실행형태의 평균이 대체적으로 낮게 나타났다. 이것은 실행수준이 낮은 교사들의 교육과정 실행형태가 이상적 실행형태와는 많은 차이가 있다는 것이다. 그러나 실행수준이 ⅣA단계, ⅣB단계, Ⅴ단계, Ⅵ단계의 교사들은 대체적으로 실행형태의 평균이 허용할만한 모습을 띠고 있었다. 특히 정교화된 실행수준, 통합화 실행수준, 갱신의 실행수준에 있는 교사들이 대체적으로 이상적인 실행형태에 가장 가까운 점수를 얻고 있는 것으로 나타났다. 연구결과를 종합하여 보면, 제 7차 체육과 교육과정에 대한 체육교사들의 관심도, 실행형태, 실행수준은 허용할 만한 수준에 근접하는 것으로 나타났으나 아직 바람직한 수준에는 다소 못 미치는 것으로 나타났다. 또한 체육교사가 교육과정에 대해 가지고 있는 관심도, 실행형태, 실행수준간에는 서로 유의한 관련이 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구결과를 토대로 보았을 때, 변화나 개선에 참여하는 개인 혹은 개인들이 모여 형성되는 집단에 부응하는 지원책들을 제공하는 변화지원자(김경자, 1993)는 제 7차 체육과 교육과정을 제대로 실행하도록 하기 위해서이 세 가지 측면을 모두 고려하여 교사들에게 꼭 필요하고 적절한 변화지원을 제공해야 할 것이다.;The purpose of this paper is to diagnose the current effectiveness of the Middle School Teacher's Physical Education Curriculum based on Concerns-Based Adoption Model(CBAM) by analyzing the stages of interest, innovation configuration, and the level of use by teachers as to the curriculums and to further understand the inter-relationship among the analyzed three aspects. The followings are the specific issues to be considered : 1. How much concerns do the middle school physical education teachers have on the 7th physical education curriculum? 1-1 What is the level of overall concerns by the teachers. 1-2 What is the level of individual concerns by each teacher. 1-3 Are there any differences in the level of concerns by each teacher based on his or her background such as gender, education level, teaching experience, institution style, and major concentration? 2. What are the innovation configuration by middle school teachers as to the 7th physical education curriculum? 2-1 What are the innovation configurations of each component as to the 7th physical education curriculum? 2-2 How different are the actual innovation configurations versus original intention of the 7th physical education curriculum? 3. How well is the 7th physical education curriculum being used by the middle school teachers level of use? 4. The last issue is how the three concerning factors (stages of concern, innovation configurations, and level of use) are inter-related? 4-1 How are the stages of concern and the innovation configurations by teachers related regarding the 7th physical education curriculum? 4-2 how are the stages of concern and level of use the teachers related regarding the curriculum? 4-3 How are the level of use and the innovation configurations by the teachers in connection with the curriculum? 180 physical education teachers, currently employed by the middle schools in Seoul, Incheon and Kyunggi region as of 2006, are randomly selected for this survey to study the stages of concerns, the innovation configurations, and the levels of use in relation to the 7th physical education curriculum. 169 samples out of 180 were valid for the analysis. A survey was carried out to 169 middle school teachers regarding the 7th physical education curriculum in order to find out the stages of concern and innovation configurations. Out of this 169 teachers, 22 teachers were selected again and the were selected again and they were interviewed to find out and collect the data on the level of use. Also, it was classified by their type of school, teaching experience, education level, sex and major. The Concerns Profile like frequency, percentage, mean, standard deviation, one-way ANOVA, chi-square were used to analyze the data that was collected, and to process data statistics, SPSS program was used. The level of significance was set at 0.5 for the statistical analyses. The conclusion of this study is as follows : 1. The results of the study on the stages of concern can be summarized into the following three point. First, after studying the general stages of concern shown by the middle school teachers, the highest concerns level was the '0' level of awareness. The concerns that was formed through the different levels of concerns was proven to be similar to that if you were to look at the stages of concerns profile. If you were to look at the profile concerns which was formed through the different stages of concerns level, the stages of concern shown by the middle school teachers regarding the 7th physical education curriculum was proven to be similar by a previous research to the profile of the who had not practiced the new education process before. Secondly, after studying the individual stages of concern shown by the middle school teachers on the 7th physical education curriculum, it was discovered that 59.8%, 101 of all the teachers showed '0' level of awareness. Then the refocusing concerns showed level '6' which constituted 17.2% and the information concerns showed level '1' which constituted 9.5% Level '2' the personal concerns, Lever '3' the administrative concerns, Level '4' the management concern, Level '5' the collaboration concerns each constituted 4.7%, 4.1%, 2.4% and 2.4% respectively. Thirdly, after studying the stages of concern according to the difference in individual background, it was found that the concern shown by the middle school teachers was statistically associated with teaching experience, education level, sex and major except type of school, therefore it has effect on the teacher's stages of concern. 2. The study on innovation configuration regarding the 7th physical education curriculum shown by the middle school teachers were like the following. After studying the innovation configuration regarding the 7th physical education curriculum shown by the middle school teachers, it was found that the selecting the innovation plans, establishing the lesson plans, instruction-learning systematize, explain & demonstration, 'evaluation' part were proved to be acceptable up to be a certain point but in the right to organization of group, evaluation method were found to be unacceptable. In using form of the teaching plan & the teaching schedules, teaching method, relevance to real-life and other areas of study was it appears that the ideal innovation configurations and the unacceptable innovation configurations are on almost similar level. Each component was divided into three parts which were division, management and evaluation and looked into. In the 'division' part, the innovation configurations were proved to be acceptable up to a certain point and he acceptable and the unacceptable innovation configurations coexist in the 'management', 'evaluation' part. 3. The study on level of use regarding the 7th physical education curriculum shown by the middle school teachers were like the following. After studying the level of use regarding the 7th physical education curriculum shown by th middle school teachers, most of the teachers were found out to be maintaining a mechanical use. There was also a high percentage of routine use and refinement use. There was a low percentage of integrated use and renewal use. 4. The study on level of use, innovation configurations and stages of concern shown by the middle school teachers can be summarized into the following three points. First, after studying the stages of concern and innovation configurations regarding the 7th physical education curriculum shown by the middle school teachers, excepting a few components following the stages of concern, there were differences in innovation configurations of education process. The general education process innovation configurations following the stages of concern were shown to have statistically significant difference. Secondly, after analysing the level of use and stages of concern regarding the 7th physical education curriculum shown by the middle school teachers, it was discovered that differences occur in level of use according to the stages of concern. After drawing the stages of concern profile and level of use profile and comparing them, they were found to be similar in form proving that they have a close relationship. Based on the stages of concern, physical education teachers in the ground stage mostly appear in the 3rd level of mechanical use, and the teachers in the 6th stage of substitutional concern take most of part of the 4th level of renewal use. However it is hard to conclude that the higher stages of concern do not necessarily result in the higher level of use ; rather, it appears that the teachers in the 3rd 6th stages of concern stabilize in the high level of use. Thirdly, after studying the relationship between innovation configurations and level of use regarding the 7th physical education curriculum shown by the elementary teachers, the innovation configurations of the education process was found to change according to the teacher's level of use. Those teachers who maintain the mechanical use proved to be unacceptable and therefore proved to have quite a big difference in regard to the ideal component variations. On the other hand, the teachers who have generalized level of use, refinement use, integrated use and renewal use were proved to have acceptable innovation configurations and ideal innovation configurations. In conclusion, it has been shown that the physical education teachers' stages of concern, the innovation configurations, and the level of use as to the 7th physical education curriculum are at the acceptable level; however, they are not quite satisfactory. On the whole, the fact that the teachers do not have enough stages of concern, innovation configurations and level of use regarding 7th physical education curriculum is pretty obvious. It has also become known through the analysis of the stages of concern, innovation configurations and level of use shown by the teachers, that they have close relationship with each other. Therefore, those who aspire for reforms should provide essential intervening strategies to the teachers in order to play an important role in the practice of educational process in the future based on the results of this study.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 7 Ⅱ. 이론적 배경 = 8 A. 교육과정의 개념 = 8 B. 교육과정 실행 이론 = 11 1. 충실도 관점(Fidelity Perspective) = 12 2. 상호적응 이론(Mutual Adaptation) = 13 3. 교육과정생성 이론(Curriculum Enactment) = 14 C. 관심에 기초한 교육과정 실행 모형(Concerns-Based Adoption Model) = 15 1. 교육과정에 대한 관심도(Stages of Concern) = 17 2. 교육과정 실행수준(Level of Use) = 21 3. 교육과정 실행형태(Innovation Configuration) = 25 4. 제 7차 체육과 교육과정이 의도하고 있는 이상적인 실행형태 = 26 Ⅲ. 연구방법 = 32 A. 연구대상 = 32 B. 연구도구 = 33 C. 자료수집 및 절차 = 36 D. 자료의 분석 방법 = 37 Ⅳ. 연구결과 및 논의 = 40 A. 연구결과 = 40 1. 체육교사들의 제 7차 체육과 교육과정에 대한 관심도 = 40 2. 체육교사들의 제 7차 체육과 교육과정 실행형태 = 45 3. 체육교사들의 제 7차 체육과 교육과정 실행수준 = 52 4. 체육교사들의 제 7차 체육과 교육과정에 대한 관심도, 실행형태 및 실행수준의 관계 = 57 B. 논의 = 63 Ⅴ. 결론 및 제언 = 69 A. 결론 = 69 B. 제언 = 71 참고문헌 = 74 부록 = 82 ABSTRACT = 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent879834 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title중학교 체육교사의 제 7차 체육과 교육과정에 대한 관심도, 실행형태 및 실행수준의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Stages of Concern, Innovation Configurations as well as the Level of Use and Analysis of Their Relationship to Each Other Shown by Physical Education Teachers of Middle school Regarding 7th Physical Education Curriculum-
dc.creator.othernameCho, Sun-kyung-
dc.format.pageⅸ, 95-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2006. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE