View : 112 Download: 0

부모결연 프로그램이 초등학교 입학예정 장애아동 어머니의 긍정적 기여와 가정환경 인식에 미치는 효과

Title
부모결연 프로그램이 초등학교 입학예정 장애아동 어머니의 긍정적 기여와 가정환경 인식에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of a Parent-to-Parent programs on Perception of the Positive Contribution and the Home environment in Mothers of Children with Disabilities
Authors
김미영
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박지연
Abstract
장애아동의 가족에게 초등학교 전이기는 자녀의 양육태도에 대한 혼란과 대처방법에 대한 정보 부족으로 스트레스가 가중되며 부정적 정서가 심화되는 시기이다. 최근 부모결연 프로그램이 전이기와 같은 특정 시기에 놓여 어려움을 겪고 있는 장애아동 가족에게 그들이 요구하는 지원을 제공할 수 있는 가족지원 프로그램 중 하나로 대두되었다. 부모결연 프로그램은 지원을 필요로 하는 부모가 장애아동 양육 경험이 풍부한 어머니에게서 비슷한 환경 경험에 기초한 개별적, 실질적, 구체적인 정보적·정서적 지원을 제공받을 수 있는 프로그램이다. 본 연구에서는 초등학교 입학예정 장애아동 어머니와 일반 초등학교에 재학 중인 장애아동 어머니를 대상으로 부모결연 프로그램을 실시하여 이 프로그램이 입학예정 장애아동 어머니의 장애자녀에 대한 긍정적 기여 인식과 가정환경 인식에 효과가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 참여자는 서울 시내 장애인 복지 기관에서 서비스를 받고 있는 초등학교 입학예정 장애아동 어머니 18명으로, 실험집단 9명과 통제집단 9명으로 구성하였다. 지원하는 어머니 집단은 일반 초등학교에 재학 중인 장애아동 어머니 9명으로 구성하였다. 실험집단은 7개월간 부모결연 프로그램에 참여하였으며 통제집단은 프로그램에는 참여하지 않고 총 6회에 걸쳐 실험집단과 동일한 서신지원만을 제공받았다. 실험도구는 ‘부모의 긍정적 기여 인식 검사’(Behr, Murphy, & Summers, 1992)와 ‘취학 전 아동용 가정환경 검사’(Caldwell & Bradley, 2003)를 사용하였다. 결과 검증은 두 집단의 사전 사후 변화정도가 유의하게 다른지를 알아보기 위해 독립표본 t검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 입학예정 장애아동에 대한 어머니의 긍정적 기여 인식에 대해 부모결연 프로그램에 참여한 어머니 집단의 변화가 통제집단의 변화보다 유의하게 큰 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 입학예정 장애아동에 대한 어머니의 가정환경 인식에 대해 부모결연 프로그램에 참여한 어머니 집단의 변화가 통제집단의 변화보다 유의하게 큰 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 초등학교 입학예정 장애아동 어머니에게 부모결연 프로그램을 제공하였을 때 장애아동에 대한 어머니의 긍정적 기여 인식이 증가하며 가정환경 인식이 긍정적으로 변화했음을 알 수 있었다. 부모결연 프로그램은 현재 국내 연구에서 시작단계이므로 앞으로 다양한 참여자를 대상으로, 우리나라 문화에 맞는 다양한 연구내용과 연구방법이 활발히 논의되어야 할 것이다.;The purpose of this study was to examine the effect of a Parent-to-Parent programs on perception of the positive contribution and home environment. The Parent-to-Parent programs provide information and emotional support to parents of children who special needs. In the programs, trained and experienced parents were carefully matched in one-to-one relationships with parents who are new to the program. Eighteen mothers of children with disability during transition of elementary school participated in this study. They were divided into 9 mothers for experimental or control groups. Participation in the experimental group attended a Parent-to-Parent programs for 7 months. The perception of positive contribution scale, the perception of home environment scale were used in measuring the differences between the two groups after the Parent-to-Parent programs was applied. The differences between pre-test and post-test of two groups were analyzed using independent t-test. The results of this study were as follows: First, a significant difference was found between the experimental group and the control group in perception of the positive contribution level. Second, a significant difference was found between the experimental group and the control group in perception of the home environment level. Through the results of this research, it was established that the Parent-to-Parent programs are effective in perception of the positive contribution and home environment for the parent with disabled child during transition of elementary school. And the results can be analyzed that positive effects come from perception of the positive contribution and home environment for the parent with disabled child. Thus this study suggests that it is necessary to expand Parent-to-Parent programs toward families of other disabled child and families of other transition.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE