View : 17 Download: 0

맥락간섭 정도가 골프퍼팅 기술습득에 미치는 영향

Title
맥락간섭 정도가 골프퍼팅 기술습득에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Contextual Interference on the Acquisition of Golf Putting Skill
Authors
장부영
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 연습조건의 맥락간섭 정도가 골프의 퍼팅기술습득에 미치는 영향을 구명하는데 있다. 이러한 목적으로 이 연구에서는 E여자대학교 재학생 30명을 맥락간섭의 정도를 달리하여 실험적으로 조작한 3집단의 조건(분단적, 시열적, 무선적)에 각각 10명씩 무선 배정한 다음 실험하였다. 본 연구의 실험설계는 3(연습집단) x 4(시행분단)반복측정 요인설계(factorial design with repeated-measures on the second factor)이며, 이에 따른 분석은 반복측정 이원변량분석(two-way ANOVA with repeated-measures on the second factor)이었다. 모든(분단적, 시열적, 무선적)집단의 피험자들은 30회의 연습 후 5회 시행을 측정하였고, 파지단계는 집단별로 5회 시행을 하여 일원변량분석 후 Scheffé test로 사후 검증을 하였다. 습득단계에서는 모든 집단이 길이가 각기 다른 홀(A, B, C)을 사용하여 각 홀에 5회의 시행을 사전 기초선 1차 검사로 한 후, 30회 연습을 실시하였다. 분단적 집단은 길이가 다른 A, B, C홀을 이용하여 A홀은 10번 연습하고, 연습을 다하면 B홀을 10번 연습하고, B홀의 연습이 끝나면 C홀을 10번씩 연습하였다. 시열적 집단에서는 A-B-C홀을 순서대로 총 30회의 연습을 실시하였으며, 무선적 집단에서는 순서에 상관없이 A, B, C홀을 무선적으로 30회 연습을 하였다. 이러한 30회 연습 후에는 2차 검사를 실시하고, 3차, 4차 검사도 같은 방법으로 실시하였다. 각 검사는 5회씩 반복 측정을 한 다음 평균을 기록하였고, 파지단계에서도 24시간이 지난 후 같은 방법으로 검사하였다. 연구 결과, 습득단계에서는 분단적 집단과 시열적 집단, 무선적 집단간에 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 다음날 실시한 파지검사에서 분단적 집단과 무선적 집단은 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 즉, 무선적으로 골프퍼팅을 연습한 집단이 분단적, 시열적인 방법으로 연습한 집단보다 더 효과적인 것으로 나타났다. 결론적으로 이 연구의 결과는 맥락간섭 효과에 대한 가설이 부분적으로 지지되었다.;The purpose of this study is to determine the effects of contextual interference on the acquisition of golf putting skill. For this purpose, 30 E Womans university students were equally allotted to three groups which differ in the degree of context interference(blocked, serial, random group). The experimental design used for this study was a 3 X 4 factorial design with repeated-measures on the second factor. On the performance stage, three different lengths of holes were used. First, start with 5 trials on each hole than restart with 30 trials. For the blocked group, using three different lengths of holes A, B and C, attempt 10 trials on hole A than move to hole B and lastly hole C. For the serial group, in order of hole A-B-C were used with 30 trials on each hole. Without in order of holes, 30 trials were used on each hole on random performance group. The subjects were allowed to exercise putting 60 trials, and 24hours later, their retention test was checked. At all stages, the measurement errors were calculated as absolute errors. Each group members were allowed to play putting 5 trials, and thereby, a total of 4 block were regarded as independent variables for the two-way ANOVA. On the other hand, after 5 trials per group, students' retention stage were subject to one-way ANOVA to be tested posterior with Scheffé test. As a result, it was found that there was no signigicant difference during exercise among these group(blocked, serial, random), but that there was some significant differences at retention stage; Random group was found most effective for acquisition of golf putting skill, followed by blocked, serial, random group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE