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중등학교 농구부 운영실태와 학교생활에 대한 조사연구

Title
중등학교 농구부 운영실태와 학교생활에 대한 조사연구
Other Titles
A Study on the Operating Realities of Basketball Team in the Middle and High Schools
Authors
김상옥
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
중ㆍ고등학교 농구부 현황을 파악하고 중ㆍ고등학교 농구선수의 학업 및 학교생활의 실태를 확인하기 위해 농구팀을 운영하고 있는 학교 중에서 32개 학교를 임의로 선정하여 지도교사 27명, 선수 308명을 대상으로 설문조사한 결과는 다음과 같다. 첫째, 선수 선발 및 진학 실태에 있어 선수 선발의 방법에서 희망하는 학생에 한해 일정한 절차를 통해 선발하는 방법과 소질이 있는 학생에 대해 지도자가 직접 권유해서 선발하는 방법이 주로 사용되고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 농구부의 예산 및 관리 실태에 있어 농구부의 연간 소요예산은 1,000~2,000만원 정도로 나타났으나 농구부 재정 중 학교나 교육청 후원의 비중이 50%에도 못 미치는 것으로 나타나 재정문제가 심각함을 증명해주었다. 셋째, 농구부의 조직 실태에 있어 농구부 내 전임지도자의 수는 대부분의 학교에서 한 명의 전임지도자가 전체 농구부를 지도하고 있는 것으로 나타나 전임지도자의 수가 다소 부족한 것으로 나타났다. 넷째, 농구선수의 농구부 생활 실태에 있어 농구를 시작한 시기에서는 주로 초등학교나 중학교 때부터 농구부에 가입하고 농구를 시작하는 것으로 나타났고, 1년에 보통 4~5회 정도 대회에 출전하는 것으로 나타났다. 다섯째, 농구선수의 학업참여 실태에서도 정규 수업시간을 모두 참여하는 경우가 50%에도 채 미치지 못한다는 점에서 아직까지 엘리트 체육에 대한 관행으로 운동부 학생의 정규 수업참여가 제한적으로 이루어지고 있음을 알 수 있다. 여섯째, 농구선수의 교사, 학우들과의 관계에서도 담임선생님과 상담하는 횟수는 적지만 관계는 나쁘지 않은 것으로 분석되었고, 학급친구들과는 평균 1~2시간 정도의 시간을 보내는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 현행 학교 농구부의 운영이 여러 가지 제도의 보완에도 불구하고 학교 수업 참여의 결여와 운동부 관련 경비의 자비조달에 따른 부담, 비리 연계 등의 문제 및 오랜 합숙생활 등이 기존에 선행된 연구에서 지적된 내용들로 아직도 잔존하고 있음을 엿볼 수 있다. 이러한 결과는 아직까지 승부욕에 치우친 엘리트 스포츠 육성에 중점을 둔 결과에 기인하며 이는 선수 참여의 낮은 지원에서도 입증된다. 이상의 결과를 바탕으로 중등학교 농구부는 농구 선수의 올바른 성장을 위해 정규 학교생활을 하면서 기본적인 인격형성과 운동을 체계적으로 병행하여 실시하는 것이 필요함을 알 수 있다. 즉 학교에서의 특기생 활동은 기본적인 사회생활을 영위하는 데 필요한 능력과 운동선수로서의 전문 능력을 함께 배양해야 할 것이다. 따라서 각 학교에서의 농구부 성적을 위해 선수들의 수업결손 및 학력저하 선수 선발 문제 코치의 문제, 수익자 부담으로 인한 학부모의 금전적인 문제, 대학 진로 문제가 지적된 문제들로 운영되고 있으므로 학교 및 교육청 차원에서 보다 적극적인 개혁과제로 삼고 엘리트 체육이 아닌 정상적인 수업을 우선시 한 생활체육 중심으로의 전환이 요구된다.;This study aims at inquiring into the status of basketball team in the middle and high schools to confirm the realities of players' schoolwork and their school life for the purpose of considering a countermeasure. It made a voluntary choice of 32 schools operating the team to make a survey of a head of team, 27 guidance teachers and 308 players. The results are as follows. First, it showed that largely use two methods selecting students, who want to join a basketball team, through a regular procedure, and choosing those of basketball fiber through direct encouragement of guidance teacher for the realities of player selection and admission to a school of higher grade. Second, it showed that the annual necessary budget of team is about 10 to 20 million won, but the backing weight of school or Education Office among the team's finances is below 50 percent for the realities of team's budget and management, which financial problem is serious. Third, it showed that a full-time leader generalize the team in many schools for the realities of team's structure, which is some short of the number of full-time leader. Fourth, it showed that students join the team to play basketball since when they attend elementary or middle school in the main for the realities of player's team life, which participate in basketball tournament about average four to five times a year. Fifth, it showed that participation in regular class of all basketball players is below even 50 percent for the realities of their participation in class, indicating that students of athletic club still take a regular class restrictively due to a practice of elite sports. Sixth, it showed that there is low in the consulting frequency with class teacher for relations between basketball players and teachers or classmates but the relations between them have not turned for the worse, which they spend their time with classmates about average one to two hours a day. The above results indicate that the part of the middle school still have many troubles such as lack of participation in class, burden by one's own expense supply related to athletic club, irrationality connection and long boarding life, with operating the current basketball team in spite of complement of various systems as pointed out preceding studies. So far, these results are caused by giving priority to the nourishment of elite sports leaned to victory, which are proven by low application for basketball players' participation. In the result, it is imperative to change into Sports for all that value regular class above elite athletics by adopting more positive reform task in the level of school and Education Office, given each school is now operating a basketball team in the situation that leave the existing matters? class shortage and scholarship drop of players, choice of them, coach problem, monetary problem of parents by beneficiary burden - as it is for the team record.
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