View : 14 Download: 0

중학생의 체육수업동기가 체육수업태도 및 또래관계에 미치는 영향

Title
중학생의 체육수업동기가 체육수업태도 및 또래관계에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Middle School Students' Motives of Participating in Physical Education Classes on Attitude to Physical Education Classes and Peer Relations
Authors
박혜연
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 중학생의 체육활동 참가동기를 바탕으로 체육수업태도와 또래관계의 인식정도를 알아보고 비교ㆍ분석하여 체육수업의 바람직한 운영과 중학생들이 체육수업을 통하여 바람직하고 긍정적인 또래관계를 형성시킬 수 있는 기초자료를 제공하는 데 그 목적을 두었다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 중학생의 체육수업동기의 하위변인을 흥미, 노력, 유능감, 긴장감으로 구성하였고, 체육수업태도의 하위변인은 사회적, 심리적, 개인적 측면의 3개 항목으로 구성하였으며, 또래관계는 지도성, 자신감, 적대감, 경쟁성 측면의 4개 항목으로 분류하여 설문 문항을 제작하였다. 설문조사는 서울특별시 내에 소재한 중학교 학생들을 모집단으로 370명을 다단계 유층집락무선표집(multi-stage stratified cluster sampling)하였다. 자료수집을 위해서 본 연구에서 사용한 도구는 설문지 이며, 자료 분석에는 설정된 변인의 하위영역별 신뢰도검증과, 각 변인별로 일원변량분석, 중다 회귀분석을 통하여 자료를 분석하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 중학생 체육수업동기가 체육수업태도 및 또래관계에 미치는 영향을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성 및 배경변인에 따른 중학생의 체육수업동기와 체육수업태도 및 또래관계는 부분적으로 차이가 있다. 먼저 일반적 특성 및 배경변인에 따른 중학생의 체육수업동기의 차이는 성별, 학년, 체육교사성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다음으로 일반적 특성 및 배경변인에 따른 체육수업태도의 차이는 성별, 체육교사성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다음으로 일반적 특성 및 배경변인에 따른 또래관계의 차이는 성별, 학년, 체육교사성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생의 체육수업동기는 체육수업태도에 영향을 미친다. 즉, 중학생의 체육수업동기의 하위변인인 흥미, 노력, 유능감, 긴장감이 높을수록 체육수업태도가 높게 나타났다. 셋째, 체육수업동기는 또래관계에 영향을 미친다. 즉, 체육수업동기의 하위변인인 흥미, 노력, 유능감, 긴장감이 높을수록 또래관계가 높게 나타났다. 넷째, 체육수업태도는 또래관계에 영향을 미친다. 즉, 체육수업태도의 하위변인인 심리적인 측면, 개인적인 측면이 높을수록 또래관계가 높게 나타났다. 이와 같은 결과를 살펴 볼 때, 학생들에게 체육수업의 동기화를 부여하는 것이 학습을 촉진하는 것 뿐 만 아니라 또래집단에서 집단내의 원활한 교우관계가 이루어지는데 커다란 기여를 한다고 볼 수 있다. 아울러 학교체육현장에서 보다 즐거움을 많이 느끼거나 학습적 효과의 향상과 같은 학교체육교육의 질적 제고를 위해서 체육수업에 영향을 미치는 요소들은 끊임없는 연구가 지속되어야 할 것이다.;The study attempts to clarify the effects of middle school students' motives for participating in physical activities on their attitude to physical education classes and how such attitude relates with the establishment of peer relations. It is a study on middle school physical education classes with an objective to verify the relationship between physical education classes and peer relations, thereby to help middle school students establish desirable and positive peer relations through physical education classes. To this end, the study prepares a questionnaire for three areas: motives for participating in physical education classes, attitudes to physical education classes and peer relations. The study assumes that motives for middle school students' participating in physical education classes are interest, effort, competence and tension and examines their attitude to physical education classes in social, physiological and personal levels. In addition, the study looks into peer relations in terms of leadership, confidence, antagonism and rivalry. The questionnaire survey was carried out with a population of 370 middle school students in Seoul by means of multi-stage stratified cluster sampling. The study uses a questionnaire for data collection, and reliability analysis by sub-section, calculation of averages and standard deviation by variable, one-way ANOVA, standard multiple regression. With the results of the analysis, the study concludes as follows: First, there are partially significant differences in the motives of middle school students' participation in physical education classes, their attitude to physical education classes and peer relations according to general characteristics and background variables such as sex, school year and physical education teacher's sex. Second, the motives of middle school students' participation in physical education classes have an effect on their attitude to physical education classes. In other words, the higher the motives of middle school students' participation in physical education classes such as interest, effort, competence and tension, the higher their attitude to physical education classes. Third, the motives of middle school students' participation in physical education classes have an effect on peer relations. In other words, the higher the motives of middle school students' participation in physical education classes such as interest, effort, competence and tension, the higher peer relations. Fourth, middle school students' attitude to physical education classes has an effect on peer relations. In other words, the higher physiological and personal levels, the higher peer relations. Based on these finding, it is considered that motivating students to participate in physical education classes contributes greatly not only to inspiring learning but also to establishing a smooth relationship in a peer group. Lastly, continuous research should be carried out on the factors exerting influence on physical education classes in order to enhance the quality of school physical education such as making students enjoy physical education classes and enhancing learning effects.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE