View : 119 Download: 0

프로젝트학습 방법이 초등학교 5학년 학습자의 '표현능력'에 미치는 영향

Title
프로젝트학습 방법이 초등학교 5학년 학습자의 '표현능력'에 미치는 영향
Other Titles
The Influences of 'project learning method' on the expression ability of 5th grade elementary school learners
Authors
박주연
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기 세계화ㆍ정보화 시대에 새로운 미적 가치를 창출하기 위하여 교사는 학습자들에게 학습자 중심의 교육환경을 조성하고 다양한 정보와 체험활동을 접하게 하여, 스스로 자신의 생각이나 경험 등을 상상력을 바탕으로 시각화해 나아갈 수 있도록 촉진시켜주어야 한다. 학습자마다의 다양하면서도 독특한 개성과 독서와 삶의 경험이 상상력을 통해 표출되도록 표현능력을 향상시키는 것은 학습자의 긍정적인 자아실현에 도움이 된다. 따라서 본 연구는 초등학교 5학년 학습자의 미술을 통한 표현능력 향상을 목적으로, 학습자 중심의 교육방법으로 프로젝트 학습방법을 택하여 실험연구 하였다. 본 연구의 대상은 서울특별시 구로구에 위치한 G 초등학교 5학년 집단인 두 학급으로 실험 전 동일한 집단이었다, 두 학급은 각각 학습자 중심의 프로젝트 학습방법을 적용한 실험집단 32명과 교사 중심의 전통적인 학습방법을 적용한 통제집단 30명으로 구성하였다. 본 연구의 실험집단 학습자들에게는 학습자 중심의 프로젝트 학습방법을 적용하여 다양한 정보와 체험활동을 통해 표현능력이 향상되도록 프로젝트 학습 준비단계에서 미술과를 중심으로 타 교과와의 다학문적으로 통합을 시도하여 세 가지 주제(우리는 친구, 공동체의 삶, 지구촌은 하나) 중 공동체의 삶을 주제로 선택하여, 국어과, 도덕과, 사회과를 통합하여 수업지도안을 작성하였고, 이를 실제 현장수업에 적용하였다. 통제 집단에게는 교사 중심의 전통적인 학습방법을 사용하여 통합적 접근이 아닌 각 교과의 개별적 학습내용으로 수업을 진행하였다. 그러나 미술 수업에는 실험집단과 동일한 미술 수업지도안과 방법을 적용하였다. 또 프로젝트 학습방법이 초등학교 5학년 학습자의 미술과 표현능력 향상에 구체적으로 어떠한 영향을 미치는지를 알아보기 위하여 제 7차 미술과 교육과정에서 제시하는 표현영역의 필수학습 요소인 ‘주제표현’, ‘조형요소와 원리’, ‘표현방법’, ‘재료와 용구’를 교육인적자원부(2002) 수행평가의 기준에 근거하여 본 연구의 도구로 사용하였다. 표현능력을 측정하는 연구도구 문항들의 내적 신뢰도 검사를 하기위하여 Cronbach's Alpha 값을 사용하여 분석하였으며, 본 연구의 실험 결과는 SPSS ver 13.0 Program을 사용하여 통계처리 하였다. 통계처리를 해본 결과 주제표현에서는 t=2.006으로서 유의수준 5%에서 차이를 보였으며, 실험집단의 평균이 3.64, 통제집단이 3.28로 실험집단의 주제표현 평균 점수가 0.36 더 높게 나타났다. 조형요소와 원리에서는 t=2.083으로서 유의수준 5%에서 차이를 보였으며, 실험집단의 평균이 3.67, 통제집단이 3.23으로 실험집단의 조형요소와 원리 점수의 평균 점수가 0.44 더 높게 나타났다. 표현방법에서는 t=2.817로서 유의수준 1%에서 차이를 보였으며, 실험집단의 평균이 3.82, 통제집단이 3.30으로 실험집단의 표현방법 평균 점수가 0.52 더 높게 나타났다. 표현재료와 용구에서는 t=3.423으로서 유의수준 1%에서 차이를 보였으며, 실험집단의 평균이 3.73, 통제집단이 3.15로 실험집단의 재료와 용구 평균 점수가 0.58 더 높게 나타났다. 그 결과 이 4가지 요소들의 합인 전체 표현능력이 통제집단보다 실험집단의 표현능력 평균 점수가 0.49 더 높게 나타나고 있어 프로젝트 학습방법이 주제표현, 조형요소와 원리, 표현방법, 재료와 용구 등 전체의 표현능력에서 학습자들을 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 이 결과 표현능력을 향상시키기 위해서 교사들은 교실환경을 학습자 중심의 교육환경으로 조성하고 학습자로 하여금 다양한 정보와 체험활동을 접하게 하여 스스로 자신의 생각이나 경험 등을 상상력을 바탕으로 시각화해 나아가되, 미술이 예술로서 갖는 특성을 지키는 한에서 표출해 나갈 수 있도록 촉진시켜주어야 할 것이다.;In order to create new esthetic values in the era of globalization and information, teachers should facilitate learners to visualize their thoughts and experiences in the background of their imagination by exposing the learners to learner-centered environment and by making them experience various activities. It is helpful for self-realization to enhance expression ability through their individual characters and experiences. Therefore, this research has been performed under the learner-centered project learning method, for the purpose of enhancing the ability of esthetic expression, among learners of fifth grade elementary school. The targets of this research are two classes, which are equivalent groups consisting of learners among fifth grade elementary school students at Guro-gu in Seoul. One is a experimental group of 32 students, to which learner-centered project learning method is applied and the other is a controlled group of 30 students, to which traditional educator-centered method is applied. For the purpose of increasing the expressing ability through various experiences and information, the instruction program was made by integrating various subjects; Korean, Morality and Society centering around Art. The life in community among the three subjects('We are friends', 'The life in community', and 'Our global village') is chosen as the main subject. And this instruction program was applied to their actual classes. On the other hand, only art lectures, without any adjustment, using the identical instruction program are given to the controlled group. But the same instruction program for Art is applied to both groups. Besides, the achievement evaluation-'theme expression', 'molding factor and principle', 'expression method', and 'expression materials and tools'-proposed by the Ministry of Education(2002) was used as a researching tool to observe the impact of the project learning method on the enhancement of learners' expression ability. Cronbach's Alpha value was used for the internal confidence test of researching tools and the result of this research is statistically modified using SPSS ver. 13.0 In the aspect of theme expression, the t value was 2.006 showing a difference in the 5% level of significance. The average of experimental group(3.67) was higher than that of controlled group(3.23) by 0.36. For molding factor and principle, t=2.083 giving a difference in 5% level of significance and the average of experimental group was 3.67, which is higher than that of controlled group(3.23) by 0.44. In the criteria of expression method, t=2.817 showing a difference in 1% level of significance and experimental group gave a 0.52 higher average of 3.82 compared to 3.30 from controlled group. For expression materials and tools, t value was 3.423 showing a difference in the 1% level of significance and the average of experimental group(3.73) was higher than that of controlled group(3.15) by 0.58. As the total expression ability, which is the sum of these four factors, of experimental group is higher than that of controlled group by 0.49, project learning method has been proved to be efficient and helpful for learners. For this reason, teachers should prepare learner-centered educational environment and offer learners various informations and activities to help them visualize their own thoughts and experiences based on imagination.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE