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수행 평가 도구를 이용한 심화·보충형 수준별 교수 전략의 효과

Title
수행 평가 도구를 이용한 심화·보충형 수준별 교수 전략의 효과
Other Titles
The effect of Instructional Strategy for differentiated curricular by Performance Assessment about the Electrolyte and Ion, the Acid and Base Reaction Section in High School Science
Authors
박서경
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
To get out of the greatest problem of uniform education and to offer curricular and teaching methods which are suitable for students' achievement level, 7th National curricula have introduced level-oriented differentiated approach. Science curriculum has adopted differentiated curricula of further and supplementary curriculum according to one's elementary course completion based on individual student's achievement and recommended classifying differentiated groups in a class. The purpose of this study was to develop the instructional strategy to apply 7th differentiated curricula on class and to examine its effect of the achievement, science-related attitude, and to identify what should be taken into account more carefully and what problems there were, and ultimately to contribute to more efficient level-class instruction. First, the essential learning elements were analyzed and the concrete achievement standards based on them were developed for knowledge, process skills, and attitude in sections such as ‘the Electrolyte and Ion', ‘the Acid and Base Reaction' in high school science. Second, the assessment standards were developed to judge the achievement level and the diagnostic evaluation was developed based on them for using classification of each level group. Third, the methods of classification about the further and supplementary groups are presented by the diagnostic evaluation. Fourth, supplementary activity papers were developed to be used in the same level subgroups and were put into the process. The subjects in this study were 58 male and female students in their first year from a business high school in Seoul. They were divided into experimental and control group. The experimental group was subdivided into further study group and supplementary group according to the results of a diagnostic test they took after completing the basic learning course. The control group received further and supplementary education not being subdivided into small groups. To find out the effect of the level-class instruction, pretest and posttest were implemented to measure the science studies achievement and science-related attitude of the students. The collected data were analyzed with SPSS program, and the ANCOVA was utilized. The findings of the study were as below. First, the experimental group exposed to the further or supplementary instructional strategy was significantly different from the control group that was not exposed to it in science achievement(p<.05). There appeared no significant difference on the further study subgroup but was significant difference on the supplementary subgroup. Second, there were the marks of progress generally but the level-class wasn't significantly different on the results of the science-related attitude analysis(p>.05). The further study subgroup in the experimental group showed the rise of marks of the attitude but the further study subgroup in the control group degraded, and it was significantly different. But in supplementary subgroup, there was progress found both in the experimental and the control group, which were not significantly different. As it were, the class applied differentiated instructional strategy showed affirmative effect on science-related attitude for the further study students, and on science achievement for the supplementary students. Therefore, there might be better learning effect if the teachers classify the students' levels by performance assessment and use differentiated instructional strategy for individual levels properly in the scene of our class where students of various levels are gathered in one classroom.;우리 교육의 가장 큰 문제점인 획일화된 교육에서 벗어나 학생들의 학업 성취 수준에 적합한 교육 내용과 방법을 제공하기 위해 제7차 교육과정에서 수준별 교육과정을 도입하였다. 과학 교과에는 학생들의 성취 수준에 따른 기본 과정의 이수 여부에 따라 심화 과정과 보충 과정으로 구분하는 심화·보충형 수준별 교육과정을 도입하고, 동일 학급 내 교과 수준별 분단을 구분할 것을 권장하고 있다. 본 연구에서는 제7차 교육과정의 수준별 수업을 학교 현장에서 적용할 수 있는 수업 전략을 개발하여 그 효과를 과학 학업 성취도, 과학 관련 태도 측면에서 알아보고, 운영 과정에서 고려해야할 사항 및 문제점을 검토하여 심화․보충형 수준별 수업의 효율적인 운영에 도움이 되고자 한다. 먼저 고등학교 과학 ‘전해질과 이온’, ‘산과 염기의 반응’ 단원에서 꼭 필요한 개념인 필수 학습 요소를 추출하고 이를 토대로 구체적인 성취 수준을 지식, 탐구 과정 기능, 태도의 하위 범주로 개발하였다. 둘째, 앞서 개발한 성취 수준의 도달 정도를 판별할 평가 기준을 개발하고 이를 토대로 수준별 그룹을 분류할 때 사용할 진단 평가 도구를 개발하였다. 셋째, 진단 평가 도구를 이용하여 심화 과정과 보충 과정으로 분류하는 방법을 제시하였다. 넷째, 학급 내 동일 수준별 소집단에서 사용할 수 있는 보충 활동지를 개발하여 이를 투입하였다. 연구 대상은 서울특별시 소재의 실업계 고등학교 1학년 남녀학생 58명이었다. 실험반과 통제반으로 나누고 실험반은 기본 학습 과정을 마친 후 진단 평가에 따라 심화 과정과 보충 과정으로 나누어 각각 심화 활동과 보충 활동을 실시하였다. 통제반은 수준별로 소집단으로 분류하지 않고 수업을 진행하였다. 수준별 수업의 효과를 알아보기 위해 과학 학업 성취도, 과학 관련 태도에 대해 사전·사후 검사를 실시하였다. 연구 결과는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 공변량 분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였으며, 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학 학업 성취도 측면에서 심화·보충형 수준별 수업 전략을 투입한 실험반의 경우 수준별 수업 전략을 처치하지 않은 통제반보다 학업 성취도에서 유의미한 효과를 보였다(p<.05). 상위 소집단에서는 과학 학업 성취도에서 유의미한 결과를 보이지 않았으나 하위 소집단에서는 유의미한 결과가 나타났다(p<.05). 둘째, 과학과 관련된 태도를 분석한 결과 대체로 과학 관련 태도 점수가 향상되었으나 수준별 전략은 유의미한 효과가 없었다(p>.05). 상위 소집단의 경우 실험반은 점수가 향상되었으나 통제반은 점수가 낮아졌으며, 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.05). 그러나 하위 소집단의 경우 실험반과 통제반 모두 점수의 향상이 나타났으나 통계적으로 유의미하지는 않았다. 이와 같이 상위 수준 학생에게는 수준별 수업 전략을 적용한 수업이 과학에 대한 태도에 긍정적인 영향을 주었고, 하위 수준 학생들에게는 학업 성취도에서 수준을 고려한 수업 전략이 더 효과적이었다. 따라서, 한 학급에 다양한 수준의 학생들이 존재하는 우리 교실 현장에서 수행 평가 도구를 이용하여 학생들의 수준을 분류하고 각 수준에 맞는 수준별 수업을 적절히 사용하면 보다 나은 학습 효과를 얻을 수 있으리라 본다.
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