View : 891 Download: 0

설치미술이 초등학교 5학년 학생의 미술자아개념에 미치는 영향

Title
설치미술이 초등학교 5학년 학생의 미술자아개념에 미치는 영향
Other Titles
Installation Art Activities's Effect on the Self-Concept in Art of Fifth Graders in the Elementary School
Authors
동정연
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
이 연구는 설치미술 활동이 초등학교 5학년 학생들의 미술자아개념에 어떠한 영향을 미치는지 알아보며 현대 미술의 새로운 방법의 하나인 설치 미술의 교육적 활용에 관한 연구로 종래의 교과서 위주의 미술교육에 젖어 있는 학생들에게 새로운 미의 세계를 경험하게 하고 미적인 안목과 의식을 함양시키고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 연구하기 위하여 미술자아개념 척도를 이용하여 초등학교 5학년 학생 61명을 통제집단(32명)과 실험집단(29명)으로 나누어 실험집단에 설치미술 활동 프로그램을 실시하는 사전 사후 검사를 실시하였다. 설치미술활동 프로그램을 계획하고자 제7차교육과정의 교과서와 교사용 지도서를 분석하였고 현황 파악을 위하여 현 재직 중인 초등학교 교사들의 설치미술에 대한 인식도 조사를 하였다. 이 연구를 위하여 설문지를 작성하여 배포, 회수하여 통계분석을 실시하였다. 항목들의 내적 일관성 검사를 위하여 Cronbach's Alpha 값을 사용한 신뢰도 분석을 실시하였으며 본 연구의 실험결과는 SPSS 12.0 (Statistical Package for the Social Science)Program을 사용하여 통계처리 하였다. 설치 미술교육프로그램이 초등학교 5학년 집단의 미술표현 자아개념에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 통제집단과 실험집단의 평균비교를 t-test를 사용하여 검증하였으며 교사의 인식도 조사는 빈도와, 백분율로 검증하였다. 연구 결과 초등학교 교사의 설치미술에 대한 인식도 조사에서는 초등학교 교사들의 설치미술에 대한 관심도는 많은 수의 교사들이 보통의 관심이거나 관심이 없는 것으로 나타났다. 설치미술 교육프로그램을 실시해본 교사의 수도 과반수 이상의 교사가 실시해 보지 않은 것으로 나타났다. 설치 미술교육 프로그램의 효과를 알아보기 위해 초등학교 5학년 아동을 대상으로 사전, 사후 검사의 결과를 비교해 본 결과는 미술자아개념의 평균이 통제집단에서는 크게 차이가 나타나지 않았고 프로그램을 실시 한 실험집단에서는 평균이 상승한 결과가 나타났다 설치미술프로그램이 남아집단과 여아집단의 차이를 주었는지를 보는 검증에서는 두 집단 모두 유의미한 차이가 발견되지 않아 이 프로그램이 성별에 따른 미술자아개념 향상의 차이에는 영향을 주지 않았고, 두 집단 모두 동일하게 프로그램 실시 후에 미술자아개념 점수가 긍정적으로 향상되었다. 이상의 결과에서 설치미술활동은 초등학교 5학년 학생의 능력 미술 자아 개념, 정서 미술 자아 개념, 사회 미술 자아 개념의 세 요인 모두에 긍정적인 영향을 미치는 것과 긍정적인 자아 개념 향상을 위해 미술 활동이 중요한 역할을 함을 알게 되었다. 이상의 결과들을 종합하여 한국의 미술 교육에 주는 몇 가지 시사점을 찾아 보면 첫째, 현재 재직 중인 초등학교 교사들의 미술교육 방식에 현대 미술의 변화를 수용할 수 있도록 교사 재교육이 급선무 되어야 할 것이며 둘째, 교육대학의 미술 교육 커리큘럼에도 현대 미술의 방식이 도입되어야 할 것이다. 셋째, 학교나 주위 시설에서 다양한 미술 교육을 수용할 수 있도록 여건이 충분히 마련되어야 할 것이다. 넷째, 이러한 다양한 현대 미술을 교육에 적용할 수 있는 연구가 많이 이루어지도록 노력되어야 할 것이다.;This study is to find out how installation art activities affect the self-concept in art of fifth graders in the elementary school, to utilize installation art, one kind of modern arts, for educational purpose, to give opportunity to experience new world of arts to those students who are familiar with the traditional teaching methods, and to enhance their good eyes and consciousness of arts. For this study, 61 fifth graders in the elementary school were divided into two groups: control group (32) and experimental group (29). There were then followed preliminary and post examination on experimental group by running installation art activities program. School textbooks and teacher's guides under the 7th national curriculum of Korea were analyzed to plan installation art activities programs and teachers' recognition of installation art surveyed to understand the actual condition. For this study, questionnaire was distributed, collected and statistically analyzed. Reliability analysis using Cronbach's Alpha value was conducted to test the internal consistency of items. The result was statistically analyzed using SPSS 12.0 (Statistical Package for the Social Science) Program. The average comparison of control group and experimental group was verified using t-test to find how installation art education program affects self-concept in art expression for fifth graders in the elementary school. The recognition rate of a teacher was verified by frequency and percentage. The result of the study revealed that most of elementary teachers had few or no interest in installation art. It also showed that the greater part of elementary teachers didn't apply installation art programs to their students. The results from the preliminary and post inspection on fifth graders in the elementary school were analyzed to find out the effect of installation art education programs. The average value of self-concept in art for control group didn't make a big difference but for experimental group increased. When verifying installation art programs' effect on boy's and girl's group, both groups didn't make any significant difference. This program didn't make any difference in improving self-concept in art for both boy's and girl's group. Both the groups got more points of self-concept in art after experiencing installation art programs. The above results showed that installation art activities had an affirmative effect on self-concept in ability art, emotional art, and social art for fifth graders in the elementary school and art activities played an important role in improving affirmative self-concept. The above results are suggestive of the following points. First, incumbent elementary teachers should be retrained so that they may apply the change of modern arts to their art education. Second, the method of modern art should be introduced to art curriculum of university of education. Third, the educational environment should be changed so that school and related facilities may adopt various art education programs. Fourth, many studies should be distributed to apply these kinds of modern art to education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE