View : 595 Download: 0

스캠퍼(SCAMPER)기법을 활용한 발상지도가 디자인 수업에서 중학생들의 학습동기와 표현력에 미치는 효과

Title
스캠퍼(SCAMPER)기법을 활용한 발상지도가 디자인 수업에서 중학생들의 학습동기와 표현력에 미치는 효과
Other Titles
The Effect of Idea Process with SCAMPER Method Upon Academic Motivation and Artistic Expression of the Middle School Students in Design Study
Authors
백연경
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
The purpose of this study is to examine the effect of idea process with SCAMPER method upon academic motivation and artistic expression of middle school students in design study. For this I developed idea process with SCAMPER method for the design field of Middle School art curriculum, and applied it to the students in the classroom teaching. The subjects of this study were 201 middle school students, of whom constituted experimental and comparison groups with 101 students and 100 students respectively. The idea process with SCAMPER method implemented for the experimental group, and idea process without SCAMPER method for the comparison group. To test the effect of two different teaching methods upon the academic motivation and artistic expression of students the pretest-posttest control group were employed, and using 'unpaired t-test' and 'paired t-test' at the statistical significance of the results were tested. And Cronbach's Alpha were tested reliability for emplement mesured academic motivation and artistic expression, and among marker. The major findings were as follow: First, there were no difference between the idea process with SCAMPER method and the idea process without SCAMPER method to improve the academic motivation of the students in design study. But examining the elements of academic motivation('attention', 'satisfaction','attention','perceivingrelation','self-confidence','keeping motivation'), the idea process with SCAMPER method were more effective than the idea process without SCAMPER method to enhance 'self-confidence', 'keeping motivation', the elements of academic motivation of students. Second, the idea process with SCAMPER method were more effective than the idea process without SCAMPER method to enhance artistic expression of students. Based upon these findings I would suggest that various kinds of idea process based upon SCAMPER method should be developed more and introduced positively in the classroom teaching in order to enhance the academic motivation related 'self-confidence' and 'keeping motivation' of the students in design study and to improve of artistic expression of the students in the field of design education. Considering that the design study in the middle school is not 'education for design' but 'education through design', the necessity of introducing the idea process with SCAMPER method is urgent.;본 연구의 목적은 스캠퍼 기법을 적용한 발상과정이 중학생들의 디자인 학습동기와 디자인 표현력에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하는 것이다. 이를 위하여 본 연구자는 스캠퍼 기법이 적용된 발상프로그램을 개발하였고, 중학교 디자인 수업에 사용하였다. 연구 대상은 경기도 수원시에 위치한 중학교 학생들 201명을 대상으로 하였으며, 실험집단 101명과 통제집단 100명의 두 집단으로 나누었다. 실험집단에서는 본 연구자가 개발한 스캠퍼 기법을 적용한 발상과정이 포한된 수업을, 통제집단에서는 특별한 발상 기법을 적용하지 않은 발상과정이 포함된 수업을 각각 8차시에 걸쳐 실시하였다. 학습자의 디자인 학습동기와 디자인 표현력의 변화를 측정하기 위해 사전-사후 검사 집단 설계(Pretest-Posttest Control Group Design)에 기초하여 실험하였고, 측정도구 및 측정변수와 채점자간의 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach's Alpha 값과 채점자 신뢰도를 사용하였다. 디자인 학습동기 측정 도구의 타당도 검증은 주성분분석(Principal Components)을 사용하였고, 디자인 표현력 평가 도구의 타당성에서는 전문가를 통한 내용타당도를 사용하였다. 두 집단 간의 학습동기, 디자인 표현력의 차이를 분석하기 위하여 독립표본 t검증을 실시하였고, 집단별 학습동기, 디자인 표현력 검사의 사전,사후 차이 검증을 위하여 쌍표본 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 스캠퍼 기법이 적용된 발상과정을 실시한 집단과 스캠퍼 기법을 적용하지 않은 발상과정을 실시한 집단 간의 디자인 학습동기는 큰 차이를 보이지 않았다. 디자인 학습동기의 다섯 가지 하위 구인 중에서는 ‘주의력’, ‘만족감’, ‘관련성’에서 유의미한 차이를 보이지 않았고, ‘자신감’과 ‘동기지속’에서 스캠퍼 기법이 적용된 발상과정을 실시한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 크게 향상했다. 둘째, 스캠퍼 기법이 적용된 발상과정을 실시한 집단이 스캠퍼 기법이 적용되지 않은 발상과정을 실시한 집단에 비해 디자인 표현력이 훨씬 향상되었다. 표현력의 하위 구인에 대한 결과를 보면 ‘발상력’, ‘조형력’, ‘구성력’은 모두 스캠퍼 기법을 적용한 발상과정 집단이 더 높은 상승폭을 보여주었고, ‘주제전달’에서만 스캠퍼 기법을 적용한 집단과 그렇지 않은 집단 간 향상 정도에는 유의한 차이가 없었다. 이러한 결과로 볼 때 본 연구가 시사하는 점은 스캠퍼 기법을 적용한 발상훈련은 학습자의 디자인 활동에 대한 자신감을 높이고, 디자인에 대해 알아보고자 하는 욕구를 지속시키며, 독창적인 아이디어로 짜임새 있는 디자인 표현을 할 수 있도록 유도하는데 적합하다는 것이다. 중학교에서의 디자인 교육은 ‘디자인을 위한 교육’이 아닌 ‘디자인을 기초로 한 교육’이라고 할 때, 스캠퍼 기법을 활용한 발상훈련은 정보를 선별하고 조정할 수 있는 능동적 태도를 기르고, 이 과정에서 다각적 사고 판단의 기회를 제공하여 판단력을 증진시킬 수 있다. 그러므로 스캠퍼 기법을 활용한 발상과정에 대해 다양한 각도로 연구하여, 스캠퍼 기법을 활용한 체계적인 발상과정을 개발하고 미술교육에 적용함으로써 학습자들의 지성과 감성이 연결되어 성장하는 큰 의미를 가질 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE