View : 645 Download: 0

학생들의 과학과 관련된 태도와 과학지식을 접하는 매체 이용정도와의 관계

Title
학생들의 과학과 관련된 태도와 과학지식을 접하는 매체 이용정도와의 관계
Other Titles
The relationship between students' attitude related to science and their media usage in coming contact with science
Authors
송혜림
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
As the modern society is closely related to science, we humans are bound with many scientific products in our lives and without science's help, it is hard to understand the phenomena that occur in our daily life. students come in contact with science through the official education such as school. Out of school, they learn about science through mass media which represents a form of unofficial education system that is influencing heavily on the modern society. This research has purpose in finding out the relationship between students' attitude related to science and their usage on mass media such as televisions, magazines, and the Internet. The research tries to look in to the following. First, What the students' stands are on science and how their stands differ in their sex and school grade. Second, How and through what they gain scientific knowledge out of school and whether it changes with their sex and school grade. Third, The relationship between the students' attitude on science and their access to media. The subject of study being female and male students in Seoul, Inchon and Kyungi district, questionnaires were carried out on their attitude related to science and usage on media. 650 questionnaires in total were distributed and 634 were collected (97.54%). However, only 568 out of 634 were counted as useful data as some were insincerely answered. Results are shown in percentage to get the frequency of use on media and to find the mean and standard deviation of points on students' science-related attitude. Analysis on frequency of use, unitary dispersion analysis, t-test. Scheffe tset. The results on the research are as follows. Despite the relatively high scores on the students' scientific attitude, their attitude towards science showed low scores. This means students have negative attitude on science. Looking at middle school students, male students seemed to score higher on attitude related to science than female students but the opposite results were shown for the students in high school, meaning that significant differences exist(p<.05). Middle school students' scores tend to go down as they move up a grade. High school students scored higher than students in middle schools which means that there is a significant difference(p<.05). Students frequently come in contact with science through televisions and the Internet. Magazines were not a friendly media to them. For each classified media, it showed that there was no difference in accessing science classified by sex and school grades. Students who scored high on their attitude related to science more frequently accessed knowledge on science through respective media than students that had low scores, which means that there is a significant difference(p<.05). In this research which is defined TV, Magazines and Internet, I researched that what the media is students have access to scientific knowledge out of school. Then I think we need to study about more diversity media. Also, I think we have to research to student's cognition about extend of understanding media when they meet scientific knowledge, the scientific knowledge which is gained by media are able to help scientific learning in school and scientific learning in media have an effect on attitude of students which is related science.;현대사회는 과학과 매우 밀접한 관련을 맺고 있어 인간은 생활 속에서 늘 과학의 산물과 접하게 되고, 과학의 도움 없이 일상생활에서 발생하는 현상을 이해하기란 매우 어렵다. 학생들은 학교 교육과 같은 정규 교육과 학교 밖에서 이루어지는 비정규 교육으로 과학지식을 접하는데, 대표적인 비정규 교육의 형태로 현대사회에 큰 영향을 미치고 있는 대중매체에 의한 교육이 있다. 본 연구는 학생들의 과학과 관련된 태도와 과학지식을 접하는 매체 이용정도와의 관계에 대해서 알아보는데 목적이 있고 본 연구에서 알아보고자 하는 내용은 첫째, 학생들의 과학과 관련된 태도는 어떠하며 학년ㆍ성별에 따라 과학과 관련된 태도가 어떠한 차이가 있는지 둘째, 학교 밖에서 학생들은 어떤 매체를 통하여 과학지식을 접하며 학년ㆍ성별에 따라 접하는 매체에 차이가 있는지 셋째, 과학과 관련된 태도 수준과 학생들이 접하는 매체 사이에 어떠한 관계가 있는지 이다. 여기서 과학과 관련된 태도는 과학적 태도와 과학에 대한 태도로 나눌 수 있는데 과학적 태도란 문제에 부딪혀 이를 해결할 때, 아이디어나 정보를 평가할 때, 어떤 결정을 내릴 때 취하는 과학자적인 특별한 행동양식으로 과학을 수행함에 있어서 최대로 발휘해야 할 태도라고 할 수 있고 과학에 대한 태도는 과학을 좋아하거나 싫어하는 태도, 과학을 가치 있는 것으로 여기거나 무가치한 것으로 여기는 성향이라고 할 수 있다. 연구의 대상은 서울, 경기도, 인천지역에 있는 6개의 남녀 중ㆍ고등학교 학생이었고 매체의 이용과 과학과 관련된 태도에 관한 설문조사를 실시하였다. 총 650부의 설문지를 배포한 결과 97.54%인 634부가 회수되었으나 그 중에서 무성의하게 응답한 경우를 제외하고 568부만을 분석 자료로 사용하였다. 연구 결과는 과학과 관련된 태도 점수와 매체 이용정도 점수의 평균과 표준편차를 구하고 성별ㆍ학년별에 따른 차이를 보기 위하여 t-검정과 일원 분산분석을 실시하였다. 또한 집단간의 구체적인 차이를 확인하기 위하여 Scheffe 사후 검정을 실시하였고 태도수준과 매체이용정도와의 상관관계를 보았다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 학생들의 과학적 태도 점수는 비교적 높은 점수를 보였지만 과학에 대한 태도 점수는 낮은 점수를 보이므로 학생들은 과학에 대하여 부정적 태도를 보였다. 과학과 관련된 태도 점수에서 중학생의 경우 남학생이 여학생보다 더 높은 점수를 보였고 고등학생의 경우 여학생이 남학생보다 더 높은 점수를 보였는데 이것은 유의미한 차이가 있었다(p<.05). 중학생의 경우 학년이 올라갈수록 태도 점수가 낮아졌고 고등학생이 중학생보다 더 높은 태도점수를 보였는데 이것은 유의미한 차이가 있었다(p<.05). 이것은 과학에 더 많은 관심이 있을 것이라고 여겨지는 이과계열 3학년 학생만을 대상으로 조사하였기 때문이라고 생각된다. 학생들은 TV와 잡지, 인터넷 중에서 TV와 인터넷을 통하여 과학지식을 접하는 경우가 많았고 학생들에게 잡지는 친숙하지 않은 매체로서 자주 접하지 않았다. 각각의 매체별로 성별ㆍ학년별에 따라 매체를 접하는 정도에는 차이가 없었다. 과학과 관련된 태도 점수가 높은 학생 즉, 태도 수준이 상인 학생들이 태도 점수가 낮은 학생 즉, 태도 수준이 하인 학생들보다 각각의 매체를 통하여 과학지식을 접하는 빈도가 더 많았고 이것은 유의미한 차이가 있었다(p<.05). 본 연구에서는 학생들이 학교 밖에서 어떤 매체를 통하여 과학지식을 접하는지를 조사하였는데 매체를 TV, 잡지, 인터넷으로 한정하였다. 그러므로 좀 더 다양한 매체에 관한 연구가 필요하다고 생각된다. 또한 학생들이 매체를 통하여 과학지식을 접할 때 매체의 이해정도에 대한 학생들의 인식 조사와 매체를 통하여 습득한 과학지식이 학교에서 과학 학습을 하는데 도움을 주는지에 대한 연구 및 매체를 통한 과학 학습이 학생들의 과학과 관련된 태도에 미치는 영향에 대한 연구가 계속되어야 한다고 생각한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE