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아동 미술 도서의 현황과 미술감상 및 비평교육적 실태 조사

Title
아동 미술 도서의 현황과 미술감상 및 비평교육적 실태 조사
Other Titles
Investigating the Appreciative and Critical Education of Children Art through Analyzing the Children Art Books
Authors
서윤희
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김종근
Abstract
본 연구는 아동 미술 도서의 분석을 통해 미술감상 및 비평 교육의 방법을 새롭게 모색하고자 하는 목적으로 시도되었으며 2005년 현재 국내외 출판되고 있는 아동 미술 도서의 경향과 내용을 분석하였다. 우선 국내 아동 미술 도서의 출판 현황을 분석하기 위하여 교보문고, 영풍문고 등 국내 최대 규모의 서점에서 2005년 4월 기준으로 판매되고 있는 도서와 서울과 경기지역 어린이 도서관에서 소장하고 있는 도서를 검색하여 총 92 종의 아동 미술 도서를 대상으로 조사를 실시하였으며, 수집된 자료의 분석에는 기초 통계로 백분율과 빈도분석을 비롯하여 t-test와 일원배치 분산분석의 통계방법을 사용하였다. 이에 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 국내 아동 미술 도서의 출판 현황은 국내서 54종(58.7%)과 번역서 38종(41.3%)로 조사되었으며 점수 실태를 살펴보면 전체 점수가 5점(매우 적합하다)에 해당하는 도서는 하나도 없었고 4점(적합하다)에 해당하는 도서는 13종(14.1%), 3점(보통이다)에 해당하는 도서는 49종(53.3%)이어서, 국내 아동 미술도서는 감상 및 비평 교육의 방법과 교육적 측면의 점수가 그다지 높지 않은 것으로 평가되었으며 부적합하거나(f=28, 30.4%) 매우 부적합(f=2, 2.2%)하다고 검증된 도서도 다수 있었다. 둘째, 아동 미술 도서의 각 변인간의 차이 검증에서는 국내서와 번역서가 집단 간의 차이가 나타났으며(t=2.22, P<.05), 내용과 출판년도에 따른 변인간의 차이는 나타나지 않았다. 이는 출판의 형식에 따라 점수에 영향을 주고 있으며 국내서보다는 번역서가 평균이 낮은(M=3.07, SD=.68) 것으로 보아 국내서보다는 번역서가 감상 및 비평 교육의 방법과 교육적 측면에서의 우수성이 떨어진다고 볼 수 있다. 셋째, 각 도서의 내용분석의 결과 표현학습과의 연계성을 고려하며, 4가지 미술의 기초분야인 미술 비평, 작품 제작, 미술사, 미학의 부분을 교육적 측면에서 골고루 배려하여 학습의 목표로 삼고 있고, 학습에 있어 아동의 주도성을 강조하거나 타 교과와의 연계방향을 모색하고 다문화 통합성을 고려하여 예술작품을 역사적인 맥락 하에서 설명하고 이해하도록 서술된 도서가 우수한 도서로 평가되었다.;This study was tried for purpose wish to grope method of art appreciation and criticism teaching newly through analysis of children art books, for that analyzed internal and external tendency and contents of children art books that is published by 2005. First, executed investigation to children art books of total 92 kinds searching books that is sold by standard April, 2005 in, bookstore of domestic maximum scale such as Gyobomungo and Yeongpungmungo and those also owned in Seoul and Kyonggi Province Children Library, analysis of collected data used statistical method of t-test and one-way ANOVA including percentage and frequency analysis by basis statistics. The result of this study was as follows First, publication present condition of domestic children art books was examined by 54 kinds (58.7%) of domestic books and 38 kinds (41.3%) of translation. Observing the whole point condition, was no entirely books equivalent to 5 points (very suitable), such 4 points (suitable) books were 13 kinds(14.1%) and 3 points (usual) books were 49 kinds (53.3%) that domestic children art books were evaluated the points of educational side and method side of appreciation and criticism teaching are seldom high, Many of books were evaluated 'not suitable(f=28, 30.4%)' or 'very not suitable(f=2, 2.2%)'. Second, difference verification between each variable of children art books, domestic books and translation appeared difference between group(t=2.22, P<.05) and between variable difference by contents and publication year did not appeared. This results explained influencing in point according to form of publication, so the translation sees as (M= 3.07, SD=.68) thing which average is low than the domestic that superiority in method and educational side of appreciation and criticism teaching of translation is low than domestic. Third, results of content analysis, the book was consideration of connecting between art appreciation learning and art presentation learning and educational purpose is basis on 4 field such as, art criticism, creative activity, art history, esthetics and emphasizes child's lead in studying or gropes link direction with other subject and described explaining and understanding of art work under historic context which is considering multicultural integration, evaluated by excellent books.
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