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미국과 영국의 아동 색채 교육 프로그램 분석

Title
미국과 영국의 아동 색채 교육 프로그램 분석
Other Titles
An Analysis of the Color Education Program between the United States and United Kingdom
Authors
이정은
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
오늘날의 색채는 단지 색채 그 이상의 다양한 의미와 역할을 가진다고 할 수 있겠다. 생활 속에서 다양한 목적과 형태의 색채를 경험하며 살아가고 있는 현대인에게 색채교육은 점차 중요하게 인식되고 있다. 특히 아동의 색채 교육은 성인이 되었을 때 보다 다채롭고 풍부한 색채를 영위할 수 있도록 도와줄 수 있을 것이라는 기대에 중요한 의의를 가진다. 하지만, 선행 연구 결과에서 우리나라에서 실행되고 있는 아동의 색채교육은 미술과의 전 영역에 골고루 학생들의 수준에 맞게 흥미와 동기유발 요소가 제공되는 색채 교육이 이루어지지 않고 획일적이고 형식적인 색채 개념 학습 위주의 암기식 학습방법으로 진행되고 있어서 스스로 체험하고 활용할 수 있는 프로그램이 마련이 시급한 상황이다. 과거에 우리나라는 일본의 교육에 영향을 많이 받았다. 그러나 최근에는 국제적으로의 입지가 중요한 미국과의 교육 교류가 많다. 미국의 색채 교육을 살펴보는 것은 미국이 사회, 경제, 정치적으로 영향력이 크기 때문에 교육에서도 영향력을 무시할 수 없기 때문이다. 또한, 같은 영어권 국가이면서 유럽권 국가인 영국 또한 우리나라에 교육적으로 많은 영향을 미치고 있다. 따라서 해외의 색채 교육 프로그램의 특성을 살펴봄으로 장단점을 구별하여 우리나라의 색채 교육에서 유용하게 필요한 자료로 활용하고, 개선방안을 모색할 때 참고로 할 수 있다. 이에, 본 연구의 목적은 미국과 영국의 아동 색채 교육 프로그램을 분석하여 우리나라의 아동 색채 교육 프로그램의 개발과 현 아동 색채 교육의 문제점을 보완할 수 있는 참고 자료로 활용하기 위함이다. 우리나라와의 국제적인 위상과 교류를 고려하여 미국과 영국을 분석대상으로 하여 아동 색채 교육 프로그램의 특성을 분석한 결과는 다음과 같다. 미국의 색채 교육 프로그램들은 미취학 아동에서부터 고학년 아동에 이르기까지 학년의 특성을 고려한 커리큘럼들을 제안하고 있다. 특히 미취학 아동과 저학년에 대한 색채 교육 프로그램은 우리나라에서 교사들이 유용하게 활용할 수 있을 것이다. 영국의 색채 교육 프로그램은 정부에서 제시하고 있는 규정을 기본으로 하여 유아에서부터 체계적으로 발달 단계에 맞는 커리큘럼을 제공하고 있으며, 교사들이 다양한 자료를 활용할 수 있도록 여러 개의 인터넷 사이트를 통합하고 링크시켜 필요한 정보를 구할 수 있도록 구성해 놓았다. 한국, 미국, 영국의 색채교육 프로그램 특성 분석을 통한 우리나라 색채교육의 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 교사 또는 교육기관 등의 색채 교육에 대한 자료 연구와 색채교육 프로그램 계발에 관한 연구가 지속적으로 진행되어야 한다. 둘째, 다양한 프로그램을 기존의 교육과정을 유지하면서 최대한 다각적으로 활용하는 방안이 간구되어야 할 것이다. 셋째, 교사가 다양한 부교재 또는 보충자료를 활용하도록 하여 폭넓은 색채 교육이 이루어지도록 해야 할 것이다. 넷째, 미국에서 놀이를 통해 색채를 체험할 수 있는 다양한 커리큘럼을 소개하고 있듯이, 가정이나 유치원, 유아원 등의 교육 기관에서 미취학 아동에게 다양한 놀이를 통해 색채를 체험할 수 있는 기회를 충분히 제공해 주어야 할 것이다. 다섯째, 영국과 미국을 비롯한 다양한 색채 교육에 대한 자료들을 우리나라 실정에 맞게 적용할 수 있는 장치가 마련되어야 할 것이다. 이와 같은 개선방안을 통해서 아동에게 고른 색채 교육을 할 수 있으며, 색채에 대한 이해와 활용으로 더욱 풍부하고 윤택한 삶을 영위할 수 있을 것이다. 본 논문은 한국의 색채 교육의 사례를 살펴보고 미국, 영국의 아동 색채 교육 프로그램에 대해 연구해 봄으로 우리나라의 색채교육의 문제점을 개선할 수 있는 방안을 모색해 보고, 다양한 프로그램을 활용할 수 있는 방안을 마련할 수 있는데 그 목적을 두었다.;The importance of color has been issued and brought out in modern society, and it is clear that many are putting emphasis in color arts. Yet, just by looking at current color education system in Korea, however, the really is current education is not appropriate to meet the needs of modern market. This paper is to point out the current problems of color education of Korea as well as to perform analysis of the United States and United Kingdom to evaluate and improve color education of Korea. The results of the problems in Korean Color Education are as follows: First, students lack in having sufficient study in color. Second, the goals of color study are not well organized. Third, there are many redundancies as well unclarity. Major problems of Korean color education begin at early stage that no proper education is taking place under 3rd grade. And even for those students between third and sixth grades, uncertainties of guidelines, redundancies of material, lack of conformities are pointed out as problems. In order to have a better understanding of color education of the United States, this study reviews and analyzes the structures of programs in Massachusetts State and California State along with studies of unifying NAEA and NSAE for optimizing student studies in color. The study indicates that variety and fun programs are provided to children from preschool to high school level, the program for preschool and lower grades would be very beneficial for color educating teachers in Korea. Whereas British color education system is well standardized by British Government. From the early child level, curriculums are divided into variety levels to suit children. For teachers studies, Internet portal sites have been combined for sharing and improving teaching methods. The analysis on these countries, the US and UK provides following plans to improve current Korean Color Education. First, continuities of studies among the educators and institutions are essential to improve Korean Color Studies. Second, it is important to maintain current color education system along with adopting new teaching methods to improve effectiveness and efficiency. Third, by using supplements and sufficient materials for teachers better education environment can be created. Fourth, as the US educators introduce color teaching as a part of playing it will be very beneficial for preschool and premature children to learn and play at Home, Preschool, Kindergarten, and private institutions. Fifth, not only adopting foreign teaching methods as they are, by adjusting the teaching methods considering Korean culture and environment children can adopt and learn coloring in systematic ways.
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