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애니메이션의 움직임(Movement) 원리를 활용한 사실기 아동의 인물화 동세 표현력 향상

Title
애니메이션의 움직임(Movement) 원리를 활용한 사실기 아동의 인물화 동세 표현력 향상
Other Titles
Improving Motion Expressions of Children in the Naturalistic Period in their Figure Drawings by Using the Movement Principles of Animation
Authors
한지혜
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
본 연구는 애니메이션의 원리를 활용한 미술표현력 향상에 관한 연구로서, 애니메이션의 움직임(movement)원리를 적용하여 아동이 인물을 표현할 때 동세를 보다 쉽고 효과적으로 표현 할 수 있도록 돕고자 하는 데 그 목적을 두고 있다. 본 연구는 사실적 표현에 관심을 가지며 인물화에 동세표현을 하기 시작하는 초등학교 4·5학년, 즉 사실기 아동을 대상으로 하였다. 이 시기의 아동들은 사물을 합리적으로 지각하나 그만큼의 표현능력이 뒷받침 되지 못하기 때문에 미술표현에 갈등을 겪게 되므로, 이 시기를 적절히 극복하기 위해서 여느 때보다 미술교육의 중요성이 대두된다. 따라서 본 연구의 궁극적인 목적은 사실기 아동들이 부담을 느끼는 인물표현을 보다 쉽고 흥미롭게 이해하고 표현할 수 있도록 돕고자 하는 데 있다. 그리고 이를 위해 아동들이 부담 없이 다가가는 애니메이션을 교육매체로 활용한 것이다. 본 연구에서는 실험을 설계하기 위한 예비조사로 서울과 포항 지역 4·5학년 학생의 작품 188점을 수집하여 동세 표현의 공통적인 특징에 대하여 분석하였다. 예비조사의 결과, 사실기 아동의 그림에서는 인물의 동세 표현에 중복적인 표현이 많이 나타나고, 동세 표현이 주제와 무관하게 경직되게 그려짐을 알 수 있었다. 따라서 수업의 목표는 인물의 다양한 동세의 이해와, 주제를 나타내기 위한 인물 동세의 적절한 표현에 중점을 두었다. 본 실험은 서울 강남구에 위치한 I초등학교 4·5학년 67명을 대상으로 이루어졌으며, 사전검사와 사후검사를 통해 본 실험의 효과를 검증하였다. 실험에서 학생들은 애니메이션의 움직임 원리를 학습한 후에 ‘졸라맨’ 캐릭터로 움직임에 따른 인체의 기본 골격의 변화를 표현였고, 플립북(Flip Book) 제작을 통하여 다양한 동작 표현을 연습하였다. 평가도구는 윤미란(1995)의 연구에 의해 개발되었던 인물화 검사를 참고하여 본 연구에 맞게 본인이 재구성 하였다. 평가 항목은 동세 표현의 다양성을 알아보는 항목 12문항, 동세 표현의 적절성을 알아보는 항목 10문항으로 구성 되었으며 채점은 연구자 본인과 미술교육 전문가 1인에 의해 이루어 졌다. 프로그램 적용 후 아동의 인물 동세 표현력 향상을 검증하기 위해 사전사후 검사를 실시하였고 모든 자료의 처리는 SPSS 12.0으로 분석하여 통계적으로 유의미함을 검증하였다. 본 연구에서 얻은 주요결과를 요약 정리하면 다음과 같다. 애니메이션의 움직임 원리를 적용한 미술 프로그램에 참여한 사실기 아동들은 프로그램 전과 비교하여 인물 동세 표현의 다양성과 주제에 적절한 동세표현의 정도가 향상된 것으로 나타났다. 동세표현의 하위요소로는 인체의 관절별로 나타난 움직임 표현을 평가하였는데, 움직임을 비교적 표현하기 쉬운 어깨 기울기 및 팔과 다리 관절의 표현에 가장 긍정적인 변화가 나타났다. 그러나 움직임을 표현하기에 보다 복잡한 표현이 요구되는 목 관절에 의한 얼굴과 동체의 회전 관계와 허리 관절에 의한 상, 하체의 회전 관계는 표현력의 향상정도가 미비하였다. 빠르게 변하는 현대사회 속에서 미술교육은 전통적인 교육방법에서 벗어나 다양한 교육매체의 활용을 요구한다. 그러므로 시각적으로 여러 장점을 지닌 애니메이션은 미술교육에 이용 가능성이 높은 매체라고 할 수 있겠다. 이와 더불어 이 연구가 애니메이션을 활용한 미술교육에 있어서 실질적인 도움을 줄 수 있는 유용한 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.;This study was intended to provide an aspect to improvements of children's artistic expressions using animation principles. Its goal was to promote easier and more effective motion expressions of children as they drew a figure by applying the movement principles of animation. The subjects were fourth and fifth graders, who were in the naturalistic period and thus started to take interest in realistic expressions and express motions in their figure drawings. Since their expressive abilities don't match their rational perception of objects, they go through some kind of conflicts with their artistic expressions. That's why art education, which can help them overcome the difficulty, is so important to children in the period. Thus the ultimate goal of this study was to help children in the naturalistic period understand and express human figures more easily and interestedly. And animation seemed to be the perfect medium that children could approach easily. Before designing the experiment, a preliminary study was conducted over 188 drawings of fourth and fifth graders in Seoul and Pohang. Their common characteristics were identified in the motion expressions. The findings revealed that they used lots of overlapping motion expressions and that their motion expressions were stiff regardless of the theme. Thus the focus of the classes was placed on their understanding diverse motions of a human figure and proper expressions of motion to bring out a theme. Total 67 fourth and fifth graders in I Elementary School located in Gangnam-gu, Seoul participated in the study. A pre- and post-test were conducted to test the effects. After learning about the movement principles of animation, the students used the 'Zolaman' character to express the changes to the human skeleton according to movements and practiced their motion expressions of diverse types by making a flip book. As for the evaluation tool, the figure drawing inventory by Yun Mi-ran(1995) was reorganized by the investigator for the study. The evaluation items were comprised of 12 for the diversity of motion expressions and ten for the appropriateness of the expressions. The scoring was done by the investigator and an expert in art education. After the program, a pre- and post-test were given to test the improvements with their motion expressions in their figure drawings. All the data were treated with SPSS 12.0 and analyzed for statistical significance. The major results of the research were summarized as follows: The children in the naturalistic period that participated in the art program based on the movement principles of animation turned out to improve in terms of diversity in motion expressions and appropriate motion expressions according to a theme compared to before. The subelements of motion expressions were the expressions according to joint movements. The most positive changes were found with their expressions of the shoulder inclination and limb joints, which were relatively easy to catch the movement. But their improvements were less visible with the rotation relations of the face and moving body according to the neck joints and those of the upper and lower body according to the back joints. Keeping up with the rapidly changing modern society, art education calls for adoption of diverse educational media besides the traditional ones. Having lots of visual advantages, animation can make such a fine medium with great potential for art education. It's expected that the research results will be of practical and great use to the art education using animation.
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