View : 56 Download: 0

초등학교 전이를 앞둔 부모의 기초역량 신념과 유아의 기초역량 간 관계

Title
초등학교 전이를 앞둔 부모의 기초역량 신념과 유아의 기초역량 간 관계
Other Titles
Mediating Effect of the Home Learning Environment on the Relationship between Parental Belief in Fundamental Competence and Children's Fundamental Competence Facing Transition to Elementary School
Authors
이가은
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
초등학교 전이, 기초역량, 가정학습환경
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구의 목적은 부모의 기초역량 신념, 가정학습환경, 유아의 기초역량의 전반적인 경향과 유아 및 부모의 일반적 배경에 따른 유아의 기초역량을 살펴보고, 궁극적으로 부모의 기초역량 신념이 가정학습환경을 매개로 유아의 기초역량에 영향을 미치는지 살펴보는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1, 초등학교 전이를 앞둔 부모의 기초역량 신념, 가정학습환경, 유아의 기초역량의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 초등학교 전이를 앞둔 유아 및 부모의 일반적 배경에 따른 유아의 기초역량의 차이는 어떠한가? 3. 초등학교 전이를 앞둔 부모의 기초역량 신념은 가정학습환경을 매개로 유아의 기초역량에 영향을 미치는가? 3-1. 초등학교 전이를 앞둔 부모의 기초역량 신념, 가정학습환경은 유아의 기초역량에 직접적인 영향을 미치는가? 3-2. 초등학교 전이를 앞둔 부모의 기초역량 신념은 가정학습환경을 매개로 유아의 기초역량에 간접적인 영향을 미치는가? 본 연구는 연구목적을 달성하기 위해 2025년 초등학교 취학을 앞둔 유아를 둔 전국의 부모 545명을 대상으로 온라인 설문지를 사용해 자료를 수집하였다. 유아의 기초역량과 부모의 기초역량 신념은 교육부와 충남교육청에서 개발한 유치원 교육과정 연계 연구(박은혜, 이성희, 박선혜, 장민영, 박보람, 2023)의 내용을 기초로 설문도구를 구성해 측정하였다. 가정학습환경은 Caldwell과 Bradley(2003)가 개발한 3~6세용 가정환경자극 척도(EC-HOME)를 김지현, 정현심, 김정민, 이순형(2012)이 우리나라 부모를 대상으로 타당화한 것을 본 연구에 맞게 수정하여 측정에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 29.0와 Mplus 8.11 프로그램을 사용해 빈도 및 기술통계 분석, t 검정, 일원분산분석(ANOVA), Pearson의 적률상관관계 분석, 경로분석을 통해 분석을 실시하였으며, 간접효과의 유의성을 검증하기 위해 부트스트래핑 방법을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모는 기초역량의 모든 역량을 대체로 중요하다고 인식했다. 가정학습환경은 대체로 높은 수준이었고, 유아의 기초역량도 대체로 높았다. 둘째, 유아의 형제자매 여부, 재원기관, 부모의 교육정도, 가정 내 소득수준에 따른 유아의 기초역량에는 유의한 차이가 있었다. 유아의 재원기관, 부모의 교육정도, 가정 내 소득수준에 따라 유아의 모든 기초역량은 차이가 있었다. 유아 형제여부의 경우, 유아의 기초역량 중 신체운동역량, 생애학습역량, 자기조절역량에서 유의한 차이가 있었으며. 부모의 교육수준의 경우, 사회정서역량에서 집단 간 유의한 차이가 있었다. 셋째, 부모의 기초역량 신념, 가정학습환경은 유아의 기초역량에 직접적인 영향을 미쳤다. 또한, 가정학습환경은 부모의 기초역량 신념과 유아의 기초역량을 부분매개하였다. 즉, 부모의 기초역량 신념은 가정학습환경의 질을 높여 유아의 기초역량을 증진하였다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구에서는 부모가 가정에서 유아와 상호작용하며 질 높은 가정학습환경을 제공하는 것이 유아의 초등학교 전이에 중요함을 밝히며, 유아교육기관, 초등학교, 지역사회와 가정 간의 긴밀한 연계와 협력을 통해 유아의 성공적인 초등학교 전이를 지원할 필요가 있다는 시사점을 도출하였다.;The purpose of this study is to examine the overall trends in parents' beliefs regarding fundamental competence required for children facing the transition to elementary school, the home learning environment, and children's fundamental competence. The study aims to further explore how children's fundamental competence vary according to the general background of the children and their parents. Ultimately, the study aims to investigate whether parents' beliefs in fundamental competence influence their children's fundamental competence through the mediation of the home learning environment. The research questions established to achieve the purpose of this study are as follows: 1.What are the general trends in parents' beliefs regarding fundamental competence, the home learning environment, and children's fundamental competence facing transition to elementary school? 2.How do the fundamental competence of children differ according to the general background of the children and their parents as they prepare for the transition to elementary school? 3. Do parental beliefs regarding fundamental competence in school transition affect children's competence through the home learning environment? 3-1. What are the direct effects among parental beliefs regarding children's competence in school transition, the home learning environment, and children's competence? 3-2. Do parental beliefs regarding children's competence in school transition indirectly affect children's competence through the home learning environment? To achieve the research objectives, data were collected via an online survey from a nationwide sample of 545 parents of children scheduled to enter elementary school in 2025. The survey instruments for assessing parental beliefs regarding children's competence in school transition and children's competence were developed based on the study "The Development of Support Materials and Contents for Enhancing Continuity in Curriculum between Kindergarten and Child Care, and between Kindergarten and Elementary School" by the Ministry of Education and Chungnam Education Office(Park, Lee, Park, Jang, Park, 2023). The home learning environment was assessed using the EC-HOME inventory for children aged 3 to 6, developed by Caldwell and Bradley (2003) and validated for Korean parents by Kim, Jung, Kim, and Lee (2012), which (was also adapted) to fit the purpose of this study. Data analysis was conducted using SPSS 29.0 and Mplus 8.11, employing frequency and descriptive statistical analysis, t-tests, one-way ANOVA, Pearson's correlation analysis, and path analysis. The significance of indirect effects was verified using the bootstrapping method. The results revealed several key insights. First, parents generally perceived all fundamental competencies as important. The home learning environment was generally at a high level, and children's fundamental competencies were also generally high. Second, there were significant differences in children's fundamental competencies based on the presence of siblings, type of early childhood education institution, parents' education level, and household income. All aspects of fundamental competence of children varied according to the type of early childhood education institution they were enrolled in, parents' education level, and household income. Regarding the presence of siblings, significant differences were found in physical motor competence, lifelong learning competence, and self-regulation competence among children's fundamental competencies. For parents' education level, significant differences wes found in social-emotional competence. Third, parents' beliefs in fundamental competence and the home learning environment directly influenced children's fundamental competence. Along with the direct influence, the home learning environment partially mediated the relationship between parents' beliefs in fundamental competence and children's fundamental competence. In other words, parents' beliefs in fundamental competence enhanced the quality of the home learning environment, which in turn improved children's fundamental competence. In conclusion, parental beliefs regarding children's competence in school transition significantly influence children's competence through the home learning environment. These findings highlight the critical role of parents in creating a conducive home learning environment to support their children's competence. The study underscores the necessity for parents to engage actively with their children and provide a quality learning environment at home. Moreover, it calls for a collaborative effort among early childhood education institutions, elementary schools, communities, and families to ensure a smooth and successful transition to elementary school for children. This includes supporting children and their families through strong home-school connections and integrated support systems.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE