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학급 내 공정성에 대한 유아의 생각

Title
학급 내 공정성에 대한 유아의 생각
Other Titles
Young Children’s Thoughts about Fairness in the Classes
Authors
안예슬
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구의 목적은 학급 맥락에서 유아가 생각하는 공정성은 무엇인지, 유아가 생각하는 공정한 학급은 어떠한지를 유아의 목소리를 통해 심층적으로 알아보는 데 있었다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같았다. 1. 유아가 생각하는 공정성은 무엇인가? 2. 유아가 생각하는 공정한 학급은 어떠한가? 2-1. 유아는 공정한 학급을 만들기 위해 무엇을 해야 한다고 생각하는가? 2-2. 유아는 어떤 교사를 공정하다고 생각하는가? 본 연구의 참여자는 서울시에 위치한 대학 부속유치원인 A유치원에 재원 중인 만 4세 학급 유아 35명, 만 5세 학급 유아 42명으로 총 유아 77명이었다. 주된 자료수집방법은 유아 대상 소집단면담 및 개별면담이었으며, 면담은 단계적으로 여러 차례에 걸쳐 실시하였다. 면담 시 연구도구로는 연구자가 사전에 개발한 ‘학급 내 공정성에 관한 에피소드’를 활용하였으며, 연구도구가 연구참여 학급의 맥락에 적절한지를 확인하기 위해 예비연구 시 참여관찰을 실시하였다. 연구결과는 유아 면담 전사본을 범주화하고 분석하여 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아들은 공정성을 동등한 것, 원하는 것을 할 수 있는 것, 서로 동의할 수 있는 것, 상대방이 잘못했을 때 사과받는 것, 도움이 필요한 사람이 더 많은 도움을 받는 것으로 생각하였다. 우선, 유아들은 놀잇감을 동등하게 분배하는 것, 교사로부터 동등한 기회를 얻는 것, 자신이 한 일에 대한 동등한 책임을 지는 것이 공정하다고 보아, 동등한 것을 공정성으로 생각하였다. 유아들은 상대방이 자신의 의사와 상관없이 마음대로 하는 것은 옳지 않으며 자신이 원하는 것을 할 수 있는 것을 공정성으로 보았다. 또한 공정성을 상호적인 개념으로 보고, 서로 동의할 수 있는 것을 공정성으로 생각하고 있었다. 또래갈등 시에는 잘못을 한 사람이 진심으로 사과를 해야 하기 때문에 상대방이 잘못했을 때 사과받는 것을 공정성으로 생각하기도 하였다. 더 나아가, 유아들은 도움이 필요한 사람이 더 많은 도움을 받는 것을 공정성으로 생각하고 각자 도움을 필요로 하는 정도에 따라 다른 수준의 도움을 받아야 한다고 보았다. 유아들은 분배 뿐 아니라 절차, 존중받는 대우와 같이 공정성의 다양한 측면에 대해 이해하고 있었으며, 이것은 공정성의 구성요인 세 가지와 관련되었다. 또한 유아들은 공정성을 일관적으로 판단하는 것이 아니라 상황이나 맥락에 따라 다르게 판단하였고, 이는 공정성의 특성에 부합하는 것이었다. 둘째, 유아가 생각하는 공정한 학급의 경우, 유아가 공정한 학급을 만들기 위해 해야 한다고 생각하는 것과 유아가 생각하는 공정한 교사로 나누어 살펴보았다. 유아들은 학급의 주체로서 공정한 학급을 만들기 위해 책임을 갖고 해야 한다고 생각하는 것들이 있었는데, 다음과 같았다. 유아들은 학급 구성원 모두가 동의할 수 있는 지침인 규칙을 준수해야 한다고 보았다. 또한 교사의 권위를 인식하여 교사의 말을 듣고 따르는 것을 중요하게 생각하였다. 유아들은 공정한 학급을 만들기 위해 서로 배려 및 존중을 하며 또래와 잘 지내는 것을 강조하기도 하였다. 이에 더해 유아들은 공정성에 대한 생각을 바탕으로 공정하지 않은 상황에서는 자신의 의사를 표현할 수 있어야 한다고 보았다. 유아가 생각하는 공정한 교사는 다음과 같았다. 유아들은 동등하게 격려, 동등한 기회를 부여함으로써 동등한 대우를 하는 교사를 공정한 교사로 보았다. 유아들이 스스로 해결하기 어려운 일을 도와주는 교사를 공정하다고 보기도 하였다. 또한 유아들은 자신을 존중하는 교사를 공정한 교사로 보아, 교사가 자신에 대해 잘 알고 자신과 친구의 감정 및 입장을 있는 그대로 존중해주기를 바랐다. 유아들은 교사의 권위를 인식하고 교사의 말을 절대적으로 받아들이는 만큼, 일관된 말과 행동을 하여 신뢰할 수 있는 교사를 공정한 교사로 보기도 하였다. 유아가 생각하는 공정한 교사는 동등함과 같은 평등을 실천하면서, 각 유아의 입장과 상황에 맞는 배려를 실천하는 교사였다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 본 연구는 유아를 연구의 주체로 보고 에피소드를 활용해 유아의 목소리를 들음으로써 학급 내 공정성에 대한 유아의 생각을 심층적으로 탐구하였다. 또한 유아 공정성 연구의 범위를 분배공정성에서 공정성 개념 전반으로 확장했으며, 학급 내 일상이 공정성과 깊은 관련이 있음을 드러내었다. 본 연구를 토대로 유아에게 공정성이 일상적인 가치임을 이해하여 공정한 학급을 조성하기 위한 교육현장의 노력이 이루어지고, 유아를 연구의 주체로 하여 유아의 목소리에 귀 기울이는 다양한 연구가 이루어질 수 있기를 기대한다.;The purpose of the study is to understand young children’s thoughts about fairness in the context of classes and fair classes through their voices. The research questions are as follows. 1. What do young children think about fairness? 2. What do young children think of fair classes? 2-1. What do young children think about what they should do to make classes fair? 2-2. What do young children think about fair teachers? The participants of this study were 77 young children(35 children in four-year-old classrooms and 42 children in five-year-old classrooms) who attended the kindergarten of the university in Seoul. The primary data collection methods were small group interviews and personal interviews for children, and the interviews were conducted several times in stages. During the interview, pre-developed ‘Episodes on fairness in classes’ by the researcher were used. And participatory observation was conducted in preliminary research to confirm whether the instrument of study was appropriate for the context of the classes participating in this study. The results of this study were derived by coding and analyzing the interview contents qualitatively. The results of this study were as follows. First, young children’s thoughts about fairness were equal things, what they want to do, what they can agree with each other, be apologized when the others did something wrong, and more help those in need. First of all, young children thought of fairness in distributing toys equally, getting equal opportunities from teachers, and taking equal responsibility for what they did, so they thought of equal things as fairness. It was not right for young children that someone do what regardless of their intention, so they viewed fairness as what they want to do. In addition, they considered fairness a mutual concept, what could be agreed with each other was regarded as fairness. In case of peer conflicts, the person who did something wrong should sincerely apologize, so being apologized to others is considered fairness. Furthermore, young children viewed it as fairness that people in need of help should receive more help, and they should receive different levels of help depending on the degree to which each person needs it. Young children understood various aspects of fairness, such as distribution, procedures, and respected treatment, which were related to the three forms of fairness. In addition, young children did not judge fairness unconditionally but judged it depending on the situation or context, which was consistent with the features of fairness. Second, the thoughts of fair classes that young children have are divided into what they think that they should do to make classes fair and what they think about fair teachers. There were things that young children thought they should do with the responsibility to make classes fair as the subject of the classes, as follows. Young children believed that rules which are guidelines that all class members can agree on should be followed to create fair classes. Also, young children recognized teachers’authority and emphasized listening to and following the teachers. Young children emphasized that they should get along with their peers by considering and respecting each other. They also thought that in unfair situations according to what they think about fairness, it can be fair classes when they can express their intentions. The fair teachers that young children thought of were as follows. They viewed teachers as fair to treat children equally by encouraging them equally and giving them equal opportunities. It was also considered fair teachers who helped with difficult things which are hard to solve on their own. In addition, they saw the teachers who respected them as fair, so they wanted the teachers to know about themselves well and respect their feelings and situations. As young children were sufficiently aware of the authority of the teachers, they considered the trusted teachers to be fair through consistent statements and actions. The fair teachers that young children think of was teachers who practiced equality such as equal treatment and practiced caring suitable for each child’s position and situation. The significance of this study is as follows. This study was focused on exploring in depth the young children’s thoughts about fairness in the classes by listening to their voices using episodes and viewing them as the subject of the study. It is also meaningful that the scope of early childhood research on fairness has been expanded from distributive justice to the overall concept of fairness, it turned out that daily life in the classes is deeply related to fairness. Based on this study, it is expected that efforts will be made to create classes fair by understanding that fairness is of everyday value to young children and that various studies will be conducted to listen to young children’s voices regarding them as the subjects of study.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
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