View : 186 Download: 0

어린이의 미적 경험을 위한 국내 어린이미술관의 전시 특징 연구

Title
어린이의 미적 경험을 위한 국내 어린이미술관의 전시 특징 연구
Other Titles
A Study on the Exhibition Characteristics of Children's Art Museum in Korea for the Aesthetic Experience of Children : Focusing on the Experience of the Curator in charge of the Exhibition
Authors
조상아
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
어린이미술관, 어린이 전시, 미적 경험
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한주연
Abstract
어린이의 문화공간에 대한 관심과 수요가 높아짐에 따라 어린이미술관은 미래 세대에게 미술과 문화에 대한 새로운 시각을 제공하고 창의성을 증진시키는 교육 기관으로서 주목받고 있다. 그러나 국내외 학술연구에 있어 어린이미술관에 대한 연구는 그 수적 증가와 관심도에 비해 어린이박물관보다 연구가 활발하지 않고, 어린이미술관 역시 프로그램 차원에서 놀이, 체험, 핸즈온(Hands-on)에 집중하여 연구되었다. 국내 어린이미술관이 앞으로 더 발전하고 활성화되기 위해서는 어린이미술관이 전달하는 가치와 경험을 발견하고 조명할 필요가 있기에 본 연구는 국내 어린이 미술관 전시를 담당하는 학예연구사들의 경험을 통해 어린이미술관의 고유한 특 성과 앞으로의 발전 가능성에 대해 제언하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 먼저 어린이미술관의 이론적 토대가 되는 미 적 발달 이론과 어린이미술관의 개념 및 역사를 살펴본 후 어린이미술관들이 어 린이의 미적 경험 향상을 위해 어떤 전시들을 기획하고 있는지에 대한 사례 분석을 한다. 그 다음으로 어린이박물관과 구분되는 어린이미술관에서의 의미 있는 경험과 가치가 무엇인지에 대해 파악하며, 마지막으로 학예연구사들과의 심층면담을 통해 국내 어린이미술관 전시의 특징과 발전 가능성에 대하여 제언하고자 한다. 이번 연구의 성과는 첫째, 국내 어린이미술관들은 주제 전시, 작가 전시, 어린이 책 전시 등 다양한 접근 방법으로 어린이 전시를 개발하여 운영하고 있다. 특히 미술관에 속해있는 어린이미술관의 경우에는 설립 주체에 어린이전시에 대한 접근에 차이가 있으며 미술관이 속해있는 지역사회의 영향을 받고 있다. 둘째, 어린 이미술관은 어린이에게 실제 작품을 감상할 수 있도록 하면서 미술관의 소장품이 나 현대작가의 작품을 이해할 수 있는 기회를 마련하고 있었다. 셋째, 어린이미술 관은 현대미술을 중점적으로 다루면서 작가와 어린이가 상호소통하며 작가의 창 의력과 예술적 상상력, 시각적 문해력 등으로 사고를 자극한다. 넷째, 어린이미술관은 어린이의 발달과정에 따른 미적 경험을 고려하여 주체적인 미술관 경험을 할 수 있도록 전시를 기획하고 있다. 마지막으로, 어린이미술관은 미적 경험뿐 아 니라 교육적 경험도 동시에 고려하면서 어린이의 삶과 연결된 학습을 제공하고 문제 해결력을 길러주고 있었다. 본 연구는 결과적으로 어린이박물관과 구분되는 어린이미술관의 특성을 파악하 면서 국내 어린이미술관이 어린이들을 위한 미적 경험 향상을 위해 어떻게 전시를 기획・운영하는지 보다 실천적으로 탐색하였으며 앞으로 어린이미술관들이 더욱 활성화되고 발전할 수 있는 가능성과 제언을 밝힐 수 있다는 것에 의의가 있다. ;As children's interest and demand for cultural spaces increase, the Children's Art Museum is attracting attention as an educational institution that provides future generations with a new perspective on art and culture and promotes creativity. However, in domestic and international academic research, research on children's art museums is less active than that of children's museums, and children's art museums have also been studied focusing on play, experience, and hands-on at the program level. In order for the domestic children's art museum to develop and revitalize in the future, it is necessary to discover and illuminate the values and experiences delivered by the children's art museum. To achieve this research objective, we first examine the theory of aesthetic development, which is the theoretical basis of the Children's Museum of Art, and the concept and history of the Children's Museum of Art, and then analyze the cases of what exhibitions children's art museums are planning to improve children's aesthetic experiences. Next, we will understand what meaningful experiences and values are in the Children's Museum, and finally, through in-depth interviews with academic and artistic researchers, we will suggest the characteristics and development potential of domestic children's art exhibitions. First, domestic children's art galleries have developed and operated children's exhibitions through various approaches, including thematic exhibitions, artist exhibitions, and children's book exhibitions. In particular, in the case of children's art galleries belonging to art galleries, there is a difference in access to children's exhibitions due to the establishment entity and is influenced by the community to which the museum belongs. Second, the Children's Art Museum provided an opportunity to understand the museum's collections and works of contemporary artists while allowing children to appreciate actual works. Third, while focusing on contemporary art, children and artists communicate with each other and stimulate thinking with the artist's creativity, artistic imagination, and visual literacy. Fourth, the Children's Art Museum is planning exhibitions so that they can experience independent art galleries in consideration of children's aesthetic experiences according to their development process. Lastly, the Children's Art Museum was providing learning connected to children's lives and cultivating problem-solving skills while considering both aesthetic and educational experiences. As a result, this study is meaningful in that it can more practically explore how domestic children's art museums plan and operate exhibitions to improve the aesthetic experience for children while grasping the characteristics of children's art museums that are distinguished from children's museums, and reveal the possibilities and suggestions for children's art museums to become more active and developed in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE