View : 109 Download: 0

클래식음악 분야 예술인 복지정책 연구

Title
클래식음악 분야 예술인 복지정책 연구
Other Titles
A Study on the Welfare Policies for Artists in Classical Music: Focusing on Projects of the Korean Artists Welfare Foundation
Authors
김진영
Issue Date
2024
Department/Major
정책과학대학원 문화예술정책학전공
Keywords
예술인 복지, 클래식 음악, 한국예술인복지재단, 문화예술정책
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Advisors
최샛별
Abstract
본 연구는 클래식음악 분야 예술인(이하 ‘클래식음악인’)을 대상으로 예술인 복지 정책이 나아가야할 방향을 한국예술인복지재단 사업을 중심으로 살펴본다. 클래식음악인의 예술활동은 국가를 문화적, 사회적, 경제적, 정치적으로 풍요롭게 만드는 데 공헌한다. 사회적 향상과 공헌에 기여하는 것이다. 이를 통해 클래식음악인의 예술활동은 사회경제적인 가치를 품고 있다고 할 수 있으며, 우리는 더욱 풍요로운 사회를 위해 예술인 복지를 통해 클래식음악인의 예술활동을 자유롭게 보장하고 권리를 확보하여 사회경제적 가치의 재생산을 지속해야한다. 따라서 본 연구는 클래식음악인을 위한 예술인 복지 정책에 대해 연구해야할 필요가 있고, 현재 진정한 사회보장차원의 클래식음악 분야 복지가 이뤄지고 있는 곳은 한국예술인복지재단이 대표적이며 유일하기에 재단 사업을 중심으로 사업현황 및 복지수혜현황, 문제점을 면밀히 살펴보고 개선방안을 연구하고자 하였다. 클래식음악인 복지 수혜 현황을 파악하기 위해서는 먼저, 문헌조사로 한국예술인복지재단의 사업안내서와 2차 자료들을 통해 재단에서 수행 중인 사업과 클래식음악인이 수혜 하고 있는 복지 현황을 살펴본 후, 심층면접을 통해 클래식음악인의 전반적인 사업 참여 현황, 사회보험료 관련 사업 복지 수혜 저하 요인, 클래식음악인의 활동스타일과 예술인복지에 대한 인지도·참여도·이해도를 통한 그 상관관계, 사업에 대한 평가를 살펴보았다. 그 후에는 문제점과 개선방안을 도출하였다. 이를 위해 재단 실무 경험이 있거나 그에 준하는 경력을 가진 정책전문가 2명과 재단 사업 참여 경험이 있는 클래식 분야 예술인 6명을 대상으로 심층면접을 수행하였다. 그에 대한 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 한국예술인복지재단의 사업 중 분야별 기준을 두고 사업을 진행하는 것은 예술활동증명 뿐이며, 그 외의 사업은 분야별 구분을 두지 않고 보편적인 사업을 시행하고 있다. 따라서 클래식음악 분야 예술인 복지 수혜 현황 자료를 찾는 것이 쉽지 않았고, 대부분 내부자료로써 활용되고 있으며, 자료를 찾더라도 재단의 연구보고서나 자료집을 통해 공개된 자료만 확인할 수 있었다. 제한적인 정보 안에서 발견한 점은 2020년부터 재단 내 인입된 비중은 음악 분야가 가장 컸으며, 사회안전망 구축 분야를 제외한 생활안정지원 분야, 창작역량강화 분야, 직업역량강화 분야 사업에서는 타분야 대비 클래식음악인의 참여가 적지 않은 편인 것으로 나타났다. 클래식음악인은 주로 지인의 권유, 국가 지원 사업에 의한 의무신청 등으로 재단 사업을 접하며, 주로 참여하는 사업은 예술활동증명, 창작지원금사업, 예술인패스였다. 클래식음악인이 가장 관심 있어 하는 것으로 파악된 사회보험료 관련 사업에 대하여는, 그 필요성에 대해서는 느끼고 있지만 신청에 부담을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 사회보험료 관련 사업 복지 수혜를 저하시키는 요인은 무엇인가라는 연구문제에 대하여, 사회보험료 관련 사업이 클래식음악인의 특수성을 고려하지 못한 채 진행되고 있다고 볼 수는 없으며, 클래식음악인이 사업에 무관심하거나 부담을 느끼고 있다는 점이 사회보험료 관련 사업 참여율을 낮추는 것으로 파악되었다. 또한, 클래식음악인의 활동스타일이 예술인 복지에 대한 낮은 인지도에 영향을 미치는가에 대한 연구문제에 대하여는, 클래식음악인의 개인활동이 많은 것은 맞지만 타분야 대비하여서 볼 때는 단체·협업활동도 많은 편이며, 사업을 권유하는 측면에서 단체·협업활동이 사업 인지와 참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그렇지만 단체·협업활동 자체의 복지서비스도 있을 것이기 때문에 그것이 복지 수혜 증가나 감소로 이어진다고 볼 수는 없었다. 재단 사업을 통해 클래식음악인은 경제적으로 직접적인 도움을 얻고, 저변을 넓히는 데에도 간접적인 도움을 얻으며, 심리·정서적으로 보호 안에 있다는 안정감을 얻는다는 긍정적인 평가를 하였다. 그러나 부정적인 평가로는 행정적으로 오랜 대기기간, 낮은 홈페이지 가독성을, 정책적으로 예술인 패스의 혜택 범위, 예술인파견지원사업 신청 서류 내 문항의 적절성, 예술활동증명 기준의 변별력에 대해 이야기하였다. 사업에 대한 기대방향은 예술활동 기회에 대한 다양한 지원, 수입의 안정성 강화, 정책적 시야의 성장, 사업을 통한 복지 혜택 증가를 꼽았다. 이를 통해 본 연구는 3가지의 문제점과 개선방안에 대해 제언하였다. 첫 번째는 클래식음악인의 재단이나 복지 사업에 대한 수동적인 태도를 문제로 보았고 이를 위해 예술인 복지에 대한 적절한 사업 홍보 방안을 찾아야 한다는 것이다. 아직 사업에 대해 무지한 클래식음악인이 많음에도 재단에서는 현재 재단 업무의 과열로 별다른 홍보를 하고 있지 않고, 클래식음악인이 재단에 인지하고 있더라도 세부적으로는 제대로 잘 모르고 있는 현 상황을 위해 재단에서는 재단 상황에 맞는 적절한 홍보 방안을 찾아야 할 것이다. 두 번째 문제점은 사업에 대한 진입장벽을 높이는 복잡한 행정절차와 홈페이지 가독성이며, 이를 개선해야함을 나타내었다. 복지 수혜 허들을 낮추기 위해서는 신청 절차를 간소화하고, 홈페이지 가독성을 높이는 것을 고려해야 할 것이다. 마지막 문제점은 클래식음악인에 대한 잘못된 인식이며, 이를 개선시킬 수 있는 인식개선사업이 필요하다고 보았다. 불공정관행에 대해 당연시하며 복지 수혜에 대한 기회마저 놓치고 있는 현실을 개선시킬 필요가 있다. 예술인 복지는 클래식음악인의 경제적 능력에 집중하는 것이 아니라 그들의 사회경제적 가치를 인정하고 그 가치가 재생산될 수 있도록 하기 위해 이뤄지고 있다는 것을 알리기 위한 인식 개선 교육과 홍보 등의 사업이 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 클래식음악 분야 예술인 복지정책의 발전을 위해 클래식음악인이 예술인 복지를 수혜할 수 있는 한국예술인복지재단의 사업을 중심으로 사업현황과 그 실태를 알아보았다. 사업현황에 대한 자료를 쉽게 찾아볼 수는 없었지만, 제도적으로 좋은 사업들이 마련되어 있음을 알 수 있었고, 이전에 비해 클래식음악인의 재단에 대한 인지도나 참여도가 많이 향상된 것을 알 수 있었다. 그러나 클래식음악인이 현 예술인 복지 정책에 갖고 있는 인식들에 대하여는 개선되어야할 필요가 있다. 클래식음악인이 앞으로 올바른 인식을 가지고 예술인 복지를 바라보고 누릴 수 있도록 심층적인 후속 연구가 수행되길 기대한다.;This study looks into the direction that welfare policies for artists in classical music (from now on referred to as ‘classical musicians’) should take, focusing on the Korean Artists Welfare Foundation's (from now on referred to as ‘KAWF’) project. The artistic activities of classical musicians contribute to the nation's cultural, social, economic, and political enrichment. It contributes to the betterment of society. Therefore, it can be said that the artistic activities of classical musicians have socioeconomic value, and they should continue to reproduce socioeconomic value by freely guaranteeing the classical musicians' artistic activities and securing their rights through artist welfare, resulting in a more prosperous society. Thus, it is necessary to study the welfare policy of classical musicians. Since the KAWF is the representative and only institution where true social security level welfare for classical music is currently provided, this study aimed to closely examine the business status, beneficiaries status, and problems and study improvement measures focusing on the Foundation's project. To understand the current status of beneficiaries, the KAWF's projects and the welfare status of classical musicians were first examined through the KAWF's project guide and secondary data. Then, it conducted in-depth interviews to examine the overall participation status of classical musicians in the project, factors that reduce their welfare benefits related to social insurance premiums, the correlation between classical musicians' activity styles and their awareness, participation, and understanding of arts welfare, and their evaluation of the project. It then identified problems and recommendations for improvement. To this end, it conducted in-depth interviews with two policy experts and six classical artists with experience in KAWF’ work. The main findings of the study are summarized below. Among the projects of the KAWF, the only one based on field-specific criteria is the certification of artistic activities, and the other projects are universal, without distinguishing between fields. Therefore, it took work to find data on the status of beneficiaries for artists in classical music. Most were internal data; even if one finds data, one can only check the data released through the KAWF's research report or data collection. The limited information shows that the music sector has received the largest share of foundation funding since 2020. Classical musicians are more likely to be involved in livelihood support, creative empowerment, and vocational empowerment projects than in other sectors, except for social safety net building. Classical musicians mainly encountered the foundation business through recommendations from acquaintances and mandatory applications for state support projects, and the main projects they participated in were artistic activity certification, creative support grant projects, and art passes. Regarding the project related to social insurance premiums, which was identified as being of most interest to classical musicians, although they recognized the need, they felt burdened by applying for it. In response to the question, “What are the factors that reduce the welfare benefits of social insurance premium-related projects?” it was found that social insurance premium-related projects did not consider the unique characteristics of classical musicians and that classical musicians are indifferent to the projects or feel burdened by them, which reduces its participation rate. In addition, regarding the research question of whether the activity style of classical musicians affects the low awareness of artists' welfare, it is true that classical musicians have many individual activities. Still, compared to other fields, they also have many group and collaborative activities, and in terms of soliciting business, group and collaborative activities affect business awareness and participation. However, since there will be welfare services for group and collaborative activities, it cannot be assumed that it will lead to an increase or decrease in welfare benefits. The KAWF's projects give classical musicians direct financial support, indirect support in expanding their capability, and psychological and emotional support. However, negative evaluations included long waiting periods and poor website readability, the scope of benefits of the Art Pass, the appropriateness of the questions in the application documents for the Artists' Dispatch Support Project, and the discriminatory nature of the criteria for proving artistic activities. Expectations for the business included more support for artistic opportunities, higher stability in income, growth in policy horizons, and increased welfare benefits through the business. As a result, this study identifies three problems and recommends for improvement. The first is that classical musicians' passive attitude toward Foundation and welfare programs is a problem, and appropriate ways to promote the welfare of artists are required. Even though many classical musicians still need to be made aware of the business, the Foundation is not proceeding with sufficient promotions due to the current overheating of its work. Even if classical musicians are aware of the Foundation, they are not familiar with the details, so the Foundation should find an appropriate promotion method that fits its situation. The second issue is the complexity of administrative procedures and the website's readability, which increases business entry barriers. To lower the barriers, consideration should be given to simplifying the application process and making the website more readable. The last problem is the wrong perception of classical musicians, and there is a need for an awareness project to improve such. There is a need to improve the situation where unfair practices are taken for granted and opportunities for welfare benefits are missed. Awareness-raising education and outreach efforts should be undertaken to communicate that the welfare of classical musicians is not focused on their economic ability but on recognizing their socioeconomic value and ensuring that value is reproduced. This study examined the status of the Korean Artists Welfare Foundation's programs for classical musicians to receive artist welfare to develop a welfare policy for artists in classical music. Although it was difficult to find data on the project's status, good programs were in place, and the awareness and participation of classical musicians in the KAWF had improved significantly. However, classical musicians' perceptions of current welfare policies for artists need to be improved. The study hopes that in-depth follow-up research will be conducted so that classical musicians can view and enjoy artist welfare with the proper awareness in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
ETC > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE