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미래교육에 기반한 에듀테크 활용 고등학교 미술교육의 활성화 방안 연구

Title
미래교육에 기반한 에듀테크 활용 고등학교 미술교육의 활성화 방안 연구
Other Titles
Investigating Strategies to Enhance High School Art Education through the Application of EduTech in Future Education
Authors
이주은
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
제 4차 산업혁명에 따른 디지털 전환은 사회 전 분야에서 이루어지고 있으며, 교육에도 새로운 흐름을 만들고 있다. 그리고 그 변화의 중심에 에듀테크가 있다. 에듀테크는 디지털 역량이 필수인 시대에 교육 부문의 핵심이자 나아가 교육적 이상을 실현하는 기반으로 미래교육을 구체화한다. 또한 에듀테크는 미술교육에도 적용되어, 과거에는 경험할 수 없었던 확장된 미술의 체험을 가능하게 하고, 그에 따라 새로운 가치와 감성의 창출을 이끌고 있다. 미술교육은 이를 활용하여 미래 핵심역량을 함양하는 교육으로 나아가고 있으며, 이때 학교 미술교육 현장에서 에듀테크를 적용하고 활용하는 것은 매우 중요한 과제이다. 따라서 본 연구는 2022 개정 미술과 교육과정을 반영하여 학술지와 미술교과서를 분석하고, 이를 토대로 고등학교 교육 현장에서의 에듀테크 활용 미술교육 활성화 방안을 제시하는 것에 목적을 두고 있다. 연구 목적을 달성하기 위한 절차로 첫째, 선행연구 및 문헌 자료 분석을 통해 미래교육과 에듀테크에 대해 이해하고, 에듀테크의 미술교육적 활용에 대하여 고찰하였다. 둘째, 에듀테크와 관련된 국내외 교육정책을 알아보고 에듀테크 활용 미술교육 현황을 파악하였다. 셋째, 에듀테크 활용 미술교육과 관련하여 2014년~2023년 사이에 발행된 국내 학술지를 분석 대상으로 선정하고 이를 분석기준에 따라 체계적으로 고찰하였다. 넷째, 2015, 2022 개정 미술과 교육과정에 기반하여 고등학교 미술교과서의 에듀테크와 첨단 기술 관련 영역을 구성과 내용으로 나눈 후, 그에 따른 세부 틀을 선정하여 분석하였다. 다섯째, 앞선 분석 결과에 기초하여 현직 미술 교사와 에듀테크 전문가를 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였고, 이를 통해 고등학교 미술교육 현장에서의 에듀테크 활용 현황과 개선점을 파악하였다. 여섯째, 학술지, 미술교과서의 분석 결과와 심층 인터뷰 내용을 종합하여 교육 현장에서 에듀테크 활용 미술교육을 활성화하는 방안을 모색하였다. 에듀테크 활용 미술교육 관련 학술지와 2015 개정 고등학교 미술교과서 분석, 그리고 심층 인터뷰를 통해 도출한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째는 2014년~2023년에 발행된 에듀테크 활용 미술교육에 관한 학술지를 분석한 결과이다. 에듀테크 활용 미술교육 관련 연구는 전반적으로 증가하는 추세를 보이며, 특히 2019년 이후 가파른 증가세를 보였다. 연구대상은 문헌이 가장 많았고, 학생 대상의 연구는 초등학생 위주로 진행되다가 고등학생 대상 연구도 2019년을 기점으로 시작된 것을 확인할 수 있었다. 연구분야는 수업 모형 적용 및 효과 연구가 가장 많았으며, 그중 과반이 초등학생인 것으로 나타났다. 연구방법은 문헌 연구가 가장 많았으며, 기술 유형은 실감 기술에 집중되어 있는 경향을 파악하였다. 또한 학술지의 내용을 분석한 결과, 에듀테크가 다양한 역량 함양에 기여할 수 있음을 발견할 수 있었다. 둘째, 2015 개정 고등학교 미술교과서를 분석한 결과, 해당 내용이 집중적으로 구성된 단원이 없거나 매우 적음을 확인하였다. 또한 특정 영역과 기술 유형에 편중되어 있는 모습을 발견하였다. 특히, 4차 산업혁명의 핵심 기술인 실감 기술, 인공지능, 3D프린팅과 관련된 도판과 학습 내용의 양이 매우 적었다. 그리고 내용을 분석한 결과, 기술을 미술적으로 활용하고 응용한다기보다는 어떤 기술이 있는지 소개하고 체험하는 데 중점을 두고 있는 것으로 나타났다. 도판을 살펴보면 학습자의 활용을 보여주는 학생작은 드문 반면, 기술 그 자체를 보여주는 경우는 많았다. 또 활동 역시 단순 체험을 넘어 역량을 함양하는 프로젝트 활동은 모든 교과서를 통틀어서 단 2개만이 제시된 점에서 이를 확인할 수 있다. 셋째, 현직 미술 교사와 에듀테크 전문가를 대상으로 진행한 심층 인터뷰를 통해서는 교육 현장에서의 에듀테크 활용 현황과 개선 방향을 파악하였다. 그 결과, 에듀테크 활용 미술교육의 활성화를 위해서 우선적으로 교사 인식 제고와 역량 함양이 강조되었고, 수업의 원활한 진행을 위해 에듀테크와 관련된 다양한 미술교육 자료 제공과 기기 활용에 적합한 환경 구축이 필요함을 확인할 수 있었다. 이와 같은 연구 결과를 기반으로, 에듀테크 활용 고등학교 미술교육의 활성화를 위해 결론적으로 제언하고자 하는 방안은 다음과 같다. 첫째, 현재 급속하게 이루어지고 있는 에듀테크 활용 미술교육에 관한 학술연구 및 논의가 꾸준히 지속되어 다양한 주제와 범위로 확장되어야 한다. 그리고 이러한 연구와 논의가 현장까지 연결되어 다양한 기술을 적재적소에 응용할 수 있도록 이론과 고등학교 미술교육 현장을 연계하는 연구, 현장 기반으로 효과성을 입증하는 연구가 활성화되어야 한다. 둘째, 미술교과서는 에듀테크를 바라보는 관점을 넓혀 특정 영역과 기술에 집중된 해당 내용을 재분배하고 내용의 활용성을 높여 에듀테크 활용 미술교육 영역을 개선해야 한다. 셋째, 무분별한 기술 활용이 아닌 미술교육의 목적과 본질을 살리는, 즉 교과 역량 함양을 위하여 에듀테크를 활용하려는 노력이 필요하다. 가장 기본이 되는 교과서부터 확장된 관점으로 접근하여 그 효과와 활용 가능성을 보여주고, 미술 교사 역시 열린 마음으로 에듀테크를 수용하되 그 가치를 판단하고 교육 의도에 적합하게 활용할 수 있도록 노력해야 한다. 넷째, 원활한 수업 진행을 위해 에듀테크 활용에 적합한 환경 구축이 필요하다. 또한 수업 시수, 교직 문화, 행정업무, 기기 관리와 같은 수업 외 업무에 대한 문제점을 해결하여 에듀테크를 통한 교육혁신을 이루는 교사와 교육계의 노력이 지속될 수 있도록 해야 한다. 이러한 정책적 관심이 미술 교과로 이어져 지속된다면, 새로운 교육적 경험을 제공하는 에듀테크 활용 미술교육을 적극적으로 실천할 수 있을 것이다. 디지털 전환으로 교육혁신이 이루어지고 교육의 새로운 패러다임이 도래함에 따라 미술교육에 에듀테크를 적용할 필요성이 대두되었다. 이에 본 연구는 관련 학술지와 고등학교 미술교과서를 분석하여 에듀테크 활용 미술교육의 현주소를 확인하였다. 그리고 연구 결과를 토대로 미래 미술교육을 위한 에듀테크의 활용이 현장에서 적극적으로 실천될 수 있도록 개선방안을 마련하였다는 점에서 의의가 있다. 2022 개정 미술과 교육과정의 시행을 앞둔 현 상황에서 본 연구가 에듀테크의 미술교육 현장 적용에 관한 기초자료로 제시되고, 미래 미술교육을 위한 시도로 의미 있는 작업이 되기를 기대한다.;The digital transformation brought about by the Fourth Industrial Revolution is taking place in all sectors of society, establishing new trends in education. At the heart of this transformation lies Education Technology (EduTech), which serves as a foundation for educational strategies in an era where digital competency is crucial. EduTech provides a platform for realizing educational ideals, embodying the concept of future education. Moreover, the integration of EduTech into art education offers unprecedented, expanded art experiences, paving the way for the generation of innovative values and aesthetics. As a result, art education is evolving to leverage EduTech in cultivating essential future competencies, making the application and utilization of EduTech in school-based art education a necessity. In light of this, the present study aims to propose potential strategies for enhancing art education by employing EduTech in high school contexts. These strategies are predicated on an analysis of academic journals and art textbooks, based on the revised art curriculum of 2022. The steps taken to fulfill the research objectives are as follows: Firstly, the concepts of future education and EduTech were understood and their implications for art education were examined through an extensive review of previous studies and literature. Secondly, an exploration of educational policies in both domestic and international related to EduTech was conducted, alongside an appraisal of the status quo of art education utilizing EduTech. Thirdly, regarding art education using Edutech, domestic journals published between 2014 and 2023 were selected as analysis targets and systematically considered according to the analysis criteria. Fourthly, an analysis of high school art textbooks was conducted, premised on the 2015 and 2022 revised art curriculum. The analysis focused particularly on the segments related to EduTech and advanced technologies, in terms of their structure and content. Fifthly, comprehensive interviews with art teachers and EduTech experts were carried out based on preceding analytical outcomes, thereby identifying the current practices and areas for enhancement regarding EduTech utilization in high school art education. Lastly, by integrating the outcomes of the academic articles analysis, art textbook review, and in-depth interview data, potential strategies for enhancing EduTech utilization in art education within the educational field were explored. In summary, the results derived from the analysis of academic articles concerning EduTech-based art education, the revised 2015 high school art textbooks, and comprehensive interviews are as follows: Firstly, academic articles on EduTech-based art education published between 2014 and 2023 exhibit a growing trend, with a pronounced surge witnessed post-2019. Literature-based research represented the most common subject area, with initial studies primarily targeting elementary students. However, from 2019 onward, research also started to include high school students. The predominant research area was the implementation and impact analysis of teaching models, with more than half of the studies focusing on elementary students. The most prevalent research methods were literature reviews, with a discernible trend towards immersive technologies. In addition, the content analysis of academic articles demonstrated that EduTech could significantly contribute to the development of diverse competencies. Secondly, examination of the 2015 revisions of high school art textbooks revealed a noticeable scarcity or even absence of chapters dedicated to specific related content. A considerable bias towards certain areas and types of technology was identified. Notably, content and study materials relating to immersive technology, artificial intelligence, and 3D printing – key technologies of the Fourth Industrial Revolution – were significantly limited. Upon further analysis of the content, it became apparent that the focus was not so much on employing these technologies artistically, but more on introducing and experiencing them. For instance, there were far fewer instances of student works demonstrating the application of these technologies compared to content merely exhibiting the technologies. Furthermore, across all textbooks, only two instances were noted where activities advanced beyond mere experiential learning to foster competencies through project-based learning. Thirdly, insights were derived from in-depth interviews with practicing art teachers and EduTech experts regarding the current usage of EduTech in education and potential areas for improvement. The findings underscored that elevating teachers' awareness and building their skills were of paramount importance for stimulating EduTech-facilitated art education. It was also highlighted that an environment conducive to device usage, and the provision of diverse art education materials related to EduTech, are prerequisites for the smooth progression of lessons. Based on these research outcomes, the proposed strategies to stimulate EduTech utilization in high school art education are as follows: Firstly, it is imperative to maintain and broaden academic research and discussion on the fast-evolving sphere of EduTech-based art education, incorporating a diverse range of topics and scopes. In addition, such research and debate must build connections between theoretical frameworks and the practicalities of high school art education, including research that validates effectiveness based on fieldwork. Secondly, art textbooks should widen their perspective on EduTech, redistribute content that is overly concentrated on specific areas and technologies, and enhance the practicality of such content to improve the area of EduTech-based art education. Thirdly, the indiscriminate use of technology should be avoided. Instead, the focus should be on employing EduTech to enhance the inherent purpose and essence of art education, namely competency development. Starting from the most fundamental textbooks, efforts should be made to demonstrate the effectiveness and potential application of EduTech. Art teachers also need to adopt EduTech with an open mindset, while critically assessing its value and ensuring its use aligns with their pedagogical intentions. Fourthly, an environment that supports the use of EduTech is necessary for smooth lesson progression. To sustain the ongoing efforts of educators and the broader education community towards achieving innovation through EduTech, challenges related to non-instructional tasks such as class hours, school culture, administrative work, and device management must be addressed. By maintaining such policy interests in art education, educators will be better positioned to actively implement EduTech-facilitated art education, providing innovative educational experiences. The necessity to incorporate EduTech in art education has emerged with the advent of a new paradigm ushered in by the digital transition and educational innovation. In response, this study undertook an analysis of related academic journals and high school art textbooks to ascertain the current state of EduTech-infused art education. The importance of this study lies in its provision of practical strategies based on the research findings, enabling the active implementation of EduTech in future art education. Given the upcoming implementation of the revised 2022 art education curriculum, this research can serve as fundamental data for the practical application of EduTech in art education and a significant contribution to future attempts in art education.
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