View : 252 Download: 0

윌리엄 워즈워스의 낭만적 공감과 시적 계몽

Title
윌리엄 워즈워스의 낭만적 공감과 시적 계몽
Other Titles
William Wordsworth’s Romantic Sympathy and Poetic Enlightenment
Authors
김시현
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
윌리엄 워즈워스, 낭만적 공감, 빈민의 고통, 떠돌이 전쟁미망인, 가난한 노인, 시적 계몽
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
박찬길
Abstract
본 연구는 윌리엄 워즈워스(William Wordsworth)의 시에 나타난 “공감”(sympathy)의 양상을 당대 18세기 도덕철학(moral philosophy)의 담론 안에서 규명한다. 워즈워스의 시에는 거지, 떠돌이, 미망인, 노인 등 고통받는 사람들이 빈번히 등장한다. 18세기 말 영국에는 인클로저(enclosure) 운동과 산업혁명, 그리고 여러 해에 걸친 흉작의 여파로 빈민의 수가 급증했다. 이러한 상황에서 워즈워스는 빈민의 처우를 개선하기 위한 당장의 사회적 대책 마련도 중요하지만 독자들을 문학적으로 계몽하여 빈민의 고통에 공감하는 도덕적 인간으로 성장시키는 것이 보다 근본적인 대책이라고 믿었다. 공감은 낭만주의 시대보다 약간 앞서는 “감수성의 시대”(the age of sensibility)의 공통된 문학적 주제였고, 18세기 초반부터 도덕철학 분야에서 이루어진 인간성 논쟁의 핵심적인 화두였다. 샤프츠베리, 흄, 스미스 등은 인간의 도덕성의 원천을 공감에서 찾으며 공감을 통해 타인의 행복을 배가시키거나 고통을 완화시키기 위한 이타적인 행동을 하는 것을 공동체적 삶의 기초로 삼는다. 공감의 철학적 논의에 기댄 감수성의 시대의 많은 작품들은 빈민의 고통을 다루면서 그들을 위해 즉각적으로 눈물을 흘리거나 물질적 구호를 베푸는 것을 공감적 행동으로 표현했다. 그러나 워즈워스는 감수성의 작품에서 빈민들의 고통을 과하게 감상적으로 묘사하고 그들을 연민과 동정의 대상으로만 다루는 것을 중산 계급의 안일한 자기정당화로 받아들이면서 적극 비판했다. 워즈워스의 공감은 고통받는 빈민에 대한 감상적인 동정이 아니라 보다 더 절제된 도덕적 반응으로 나타난다. 워즈워스는 독자들에게 “합리적 공감”(rational sympathy)을 불러일으키는 시를 씀으로써 독자들의 도덕적 계몽을 도모하겠다고 밝힌다. 이러한 워즈워스적 공감은 당대의 공감 담론 안에서 더 잘 이해할 수 있다. 2장에서는 샤프츠베리, 흄, 스미스, 캠즈의 공감론을 살펴보며 이들의 논의가 어떻게 워즈워스적 공감론의 토대가 되는지 알아본다. 샤프츠베리의 공감론은 워즈워스가 공감의 과정에서 사유와 성찰을 강조하는 이유를 이해할 수 있게 해준다. 흄과 스미스의 공감론은 워즈워스의 시에서 고통받는 사람들과의 공감이 발생하는 조건이 무엇인지 해명해 준다. 마지막으로 캠즈의 공감론을 통해 워즈워스가 의도하는 공감 능력 배양의 철학적 근거를 확인할 수 있다. 3장, 4장, 5장에서는 1793년에서 1805년에 이르는 워즈워스의 시 중에서 빈민의 고통에 대한 공감을 보여주는 일련의 시들, 특히 떠돌이 전쟁미망인, 거지, 퇴역 군인을 소재로 한 시들을 선택하여 워즈워스적 공감 내용과 그 작동 방식을 구체적으로 분석한다. 이를 통해 그의 시 속에 드러나는 워즈워스적 공감의 발전 양상을 논한다. 각 장에서는 시의 출간 순서에 따라 18세기 공감의 문학적이고 철학적인 맥락이 어떻게 워즈워스적 공감론을 형성하고 발전시키는데 기여했는지 분석한다. 3장에서는 『저녁 산책』(An Evening Walk), 『쏠즈브리 평원 시편』(Salisbury Plain Poems), 『무너진 오두막』(The Ruined Cottage)에서 워즈워스가 떠돌이 전쟁미망인의 고통을 문학적으로 재현하는 방식에 초점을 두며 당대 감수성의 시와 다른 그만의 고유한 공감론을 구축해가는 과정을 탐구한다. 『저녁 산책』에서는 시적 화자가 자연이라는 큰 섭리 안에서 떠돌이 여인의 고통에 대해 숙고하는 방식을 분석하고, 『쏠즈브리 평원 시편』에서는 떠돌이 전쟁미망인과 나그네로 대변되는 고통받는 빈민들 사이에서 나타나는 공감의 양상에 주목한다. 『무너진 오두막』에서는 워즈워스의 관심이 고통의 당사자인 떠돌이 여인보다 그녀에게 반응하는 행상인과 젊은 시인 화자에게로 옮겨가고 있음에 주목한다. 4장에서는 「컴벌랜드의 늙은 거지」(“The Old Cumberland Beggar”)와 「결단과 독립」(“Resolution and Independence”)을 분석하며 노인의 고통에 대한 사유가 시인의 정신적 성장에 끼친 영향을 살핀다. 이 시들이 묘사하는 노인들은 절대적 빈곤과 고통으로 인해 인간성을 잃어버리고 거의 자연물에 가까운 형상으로 나타난다. 그러나 워즈워스적 공감은 이들을 감상적 연민의 대상이 아니라 보편적인 자연의 일부로서 결코 훼손할 수 없는 인간적 존엄성의 소유자임을 인식하도록 이끈다. 이를 위해서는 고통받는 사람들의 존재 의의를 자연의 섭리 안에서 이해하려는 명상과 자기 성찰이 필수적이다. 5장에서는 「틴턴 사원」(“Tintern Abbey”)과 『서곡』(The Prelude)의 화자를 통해 워즈워스가 그리는 공감적 인간의 이상적인 모습을 구체적으로 살펴본다. 독자들을 빈민의 고통에 공감하는 도덕적 인간으로 성장시키고자 하는 워즈워스의 문학적 기획은 자기 자신이 이상적 시인으로 성장하게 되는 과정을 하나의 모범적 사례로 제시함으로써 실현된다. 본 연구는 워즈워스가 고통받는 빈민에 대한 공감에서 출발하여 보다 근본적인 의미에서 세상과 공감하는 철학적 지혜를 지닌 이상적인 시인으로 성장했음을 작품 분석을 통해 논증한다.;This dissertation explores the characteristics of sympathy with the suffering poor in William Wordsworth’s poetry within the context of eighteenth-century moral philosophy. It focuses specifically on Wordsworth’s representations of the vagrant war widows and the impotent old men, tracing the development of Wordsworth’s sympathy throughout his works. In Chapter I, a brief survey is done about Wordsworth’s concept of sympathy in the literary and philosophical discourse of the eighteenth century. During this period, sympathy was considered a fundamental aspect of human nature, representing a concern for the suffering of others. Sympathy serves as an umbrella term encompassing fellow-feeling, pity, benevolence, and compassion. In the poetry of sensibility, the poets demonstrate sympathy for the suffering poor with benevolent concern as immediate reactions such as shedding tears or providing temporary relief. However, Wordsworth argues that sympathy should not be limited to the mere ability to experience others’ feelings, nor the charitable actions towards them. Instead, he advocates for the cultivation of “rational sympathy” in readers, as expressed in “The Preface to Lyrical Ballads.” By stimulating readers’ thoughtful reflection in the course of feeling sympathy, Wordsworth emphasizes the importance of the balance between feelings and thoughts. Chapter 2 examines the characteristics of sympathy in the context of the eighteenth-century moral philosophy which would serve as a framework for exploring the significance of sympathy in Wordsworth’s poetry. Wordsworth develops his distinctive theory of sympathy by adapting the ideas of the third Earl of Shaftesbury, David Hume, Adam Smith, and Lord Kames. Shaftesbury argues that the end of sympathy is to live in harmony with the order of Nature, striving for a balanced mind. Hume and Smith demonstrate the principle of sympathy as a process of emotional contagion or an imaginative change of situation. Lord Kames explores the effects of sympathy in literature. Wordsworth integrates these various perspectives into his poetics of sympathy, pursuing a balanced state of mind aligned with the order of Nature. Chapter 3 focuses on the poems in which Wordsworth employs the term “sympathy” in relation to the vagrant war widows. In Evening Walk, Salisbury Plain Poems, and The Ruined Cottage, Wordsworth portrays the tragic condition of the vagrant widows, focusing on their physical and psychological suffering, as is characteristic of the poetry of sensibility. However, Wordsworth gradually shifts from viewing the human suffering as an expression of social injustice to understanding it as an inherent state of being. In these poems, Wordsworth repeatedly demonstrates that sympathy with the suffering poor should involve a meditation on the tranquility of Nature. Chapter 4 centers on the poet-speaker’s portrayals of the impotent old man in “Simon Lee,” “The Old Cumberland Beggar” and “The Resolution and the Independence.” In these poems, Wordsworth redirects the reader’s attention from the wretched condition of the suffering poor to the poet-speaker’s ability to perceive them as individualized human beings with inherent dignity and wisdom. Through the poet-speaker’s meditation on the moments of sympathetic experience, the old men are elevated from mere objects of pity to individuals possessing moral wisdom and human strength, which serves as a wellspring of poetic inspiration. Wordsworth enlightens his readers through the speaker’s evolving recognition of a poor old man as a decent human being of moral wisdom. Chapter 5 examines the elements that shape Wordsworth’s growth of the poetic mind in relation to sympathy with the suffering poor in “The Tintern Abbey” and The Prelude. Wordsworth argues that sympathy with Nature nurtures imagination in his mind, which heightens his sympathy with the individuals in distress to a higher level. He believes that his poetry could serve as a moral guide, enlightening readers towards the ethical growth as was demonstrated in the pedlar’s teaching in The Ruined Cottage. By presenting his own poetic growth based upon his sympathy with the suffering poor, Wordsworth demonstrates that the readers could also achieve moral enlightenment through the poetic experiences recreated in his poetry.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE